• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-07 09:33:44 följande:
    Det är möjligt, för mig är det likväl en del av förklaringen till mångas inställning till islam.
    Det kan det säkert vara. Men är det så viktigt hur andras inställning är, är det inte viktigare att folk lever på det sätt som är och känns bäst och rätt för dem? Jag menar, hur viktigt är det hur andra ser på det?
  • Randig Panda
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 09:26:14 följande:
    Det är arabiska och förkortning för 'subhanahu wa ta'ala' som betyder 'ärad och upphöjd är Allah'.
    Jag använder det för att visa respekt (för att beskriva det kortfattat). Glad
    Ja jag misstänkte det var något sånt Tack för upplysningen
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 10:04:07 följande:
    Det kan det säkert vara. Men är det så viktigt hur andras inställning är, är det inte viktigare att folk lever på det sätt som är och känns bäst och rätt för dem? Jag menar, hur viktigt är det hur andra ser på det?
    Det är därför vi har religionsfrihet. Frågan var dock ställd om varför folk upplevde att muslimer hade en dålig kvinnosyn och i ett samhälle där generationer av kvinnor ha kämpat för lika rätt inför lagen och i samhället så kan argumentet "Man måste skilja på män och kvinnor för att det står i min bok" som något som inte gynnar kvinnors ställning. Muslimska samhället ligger ofta långt efter de västliga när det gäller kvinnors ställning. (Återigen - inte nödvändigtvis på grund av islam.)

Visst kan man ha olika åsikter om det, som en del i tråden lyft fram så ses en tillvaro som muslimsk kvinna som idealisk. Problemet - som alltid när det kommer till religion - är att argumenten hämtas från dogmer istället för det egna valet. I den bästa av världar så är det individen som väljer en religion som stämmer överens med dennes åsikter (som konvertiter kan göra) men för den som växer upp i ett samhälle genomsyrat av religiösa regler är problemet att de inte längre tillåts välja fritt.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-07 10:40:04 följande:
    Det är därför vi har religionsfrihet. Frågan var dock ställd om varför folk upplevde att muslimer hade en dålig kvinnosyn och i ett samhälle där generationer av kvinnor ha kämpat för lika rätt inför lagen och i samhället så kan argumentet "Man måste skilja på män och kvinnor för att det står i min bok" som något som inte gynnar kvinnors ställning. Muslimska samhället ligger ofta långt efter de västliga när det gäller kvinnors ställning. (Återigen - inte nödvändigtvis på grund av islam.)

Visst kan man ha olika åsikter om det, som en del i tråden lyft fram så ses en tillvaro som muslimsk kvinna som idealisk. Problemet - som alltid när det kommer till religion - är att argumenten hämtas från dogmer istället för det egna valet. I den bästa av världar så är det individen som väljer en religion som stämmer överens med dennes åsikter (som konvertiter kan göra) men för den som växer upp i ett samhälle genomsyrat av religiösa regler är problemet att de inte längre tillåts välja fritt.

Nåja, det skulle jag faktiskt inte vilja hålla med om alls. Det är inte så stor skillnad som man vill tro, egentligen. Vi smickrar oss själva gärna med att tro det dock. Sedan ska vi vara litet försiktiga med att tala om hur länge de muslimska länderna (om man alls kan generalisera, vilket man absolut inte kan) faktiskt haft det jämställdhetsmässigt sämre. Afghanistan var väldigt jämställt under den korta tid som Sovjet hade inflytande över landet. Det var just det "liberala" väst som såg till att mer fundamentalistiska och kvinnofientliga krafter fick makten där, för att kicka ut ryssarna. Det ska vi inte glömma bort - det är faktiskt västs fel att det ser ut som det gör där nu. Samma sak med Iran och Saudi. Och det största muslimska landet i världen, Malaysia, är faktiskt väldigt jämställt, till och med med västliga mått mätt.

Talar vi om dogmer är kålsuperiet jämnt och fint. Kristna fundisar är inte ett smack bättre än muslimska vad gäller kvinnosynen. Liberala kristna och muslimer är på samma vis ofta klart bättre. Och sekulära dito är ofta precis lika jämställda också.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Studentpappa

Hur står det till med idrott för kvinnor i muslimska länder? Finns det i utbredd skala? Förutom löpare från Marocko osv. 

• Morse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 10:45:58 följande:
    Nåja, det skulle jag faktiskt inte vilja hålla med om alls. Det är inte så stor skillnad som man vill tro, egentligen. Vi smickrar oss själva gärna med att tro det dock. Sedan ska vi vara litet försiktiga med att tala om hur länge de muslimska länderna (om man alls kan generalisera, vilket man absolut inte kan) faktiskt haft det jämställdhetsmässigt sämre. Afghanistan var väldigt jämställt under den korta tid som Sovjet hade inflytande över landet. Det var just det "liberala" väst som såg till att mer fundamentalistiska och kvinnofientliga krafter fick makten där, för att kicka ut ryssarna. Det ska vi inte glömma bort - det är faktiskt västs fel att det ser ut som det gör där nu. Samma sak med Iran och Saudi. Och det största muslimska landet i världen, Malaysia, är faktiskt väldigt jämställt, till och med med västliga mått mätt.

Talar vi om dogmer är kålsuperiet jämnt och fint. Kristna fundisar är inte ett smack bättre än muslimska vad gäller kvinnosynen. Liberala kristna och muslimer är på samma vis ofta klart bättre. Och sekulära dito är ofta precis lika jämställda också.  
    Tillåt mig att skratta.

Woman's equality in Malaysia:

"Women represent 36% of the Malaysian workforce according to official statistics. However, half of this comprises women working as unpaid, family workers"

"Within marriage, many women are expected to remain in the home, as homemakers and mothers. If women are given the choice to work, many are forced to give their salaries to their husbands. Many women who work before marriage have been ordered to give up their jobs when they marry."

Jämställdhet i Islamsk tappning då eller?
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 10:45:58 följande:

Hur tänkte du nu?
  • oOHalalOo
    Randig Panda skrev 2011-07-07 10:32:04 följande:
    Ja jag misstänkte det var något sånt Tack för upplysningen
    Varsågod. Glad
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-07 10:40:04 följande:

Om man baserar argumentet på 'måste skilja på män och kvinnor' och omtolkar det i att betyda 'är inte lika mycket värda' t.ex. då är man ju lite fel ute, i alla fall om vi refererar till Islam. Det handlar om ett annat synsätt bara. Så därför blir slutsatsen 'det gynnar inte kvinnor' helt felaktigt, återigen i referens till Islam.

Nej det beror inte på Islam, utan ofta på avsaknaden av att hålla sig till det. Helt andra värderingar styr och då blir både män och kvinnor lidande.

Jag tycker du gör ett sakfel. För du utgår från att man tvingas till att följa ting som kanske inte är enligt ens värderingar plus att eget val inte skulle rymmas i det. Det finns inget som exkluderar eget val, bara för att man följer de principer man anser vara de bästa och rätta.

Jag kan hålla med, att man så att säga föds in i sin religion, på gott och ont. Men samma sak gäller även annat. Alla växer upp i samhällen som präglar dem. Dessa samhällen sätter sin prägel på individen och ger dem arvet av det. Både på gott och ont och även bra och dåligt. Det gäller i lika hög grad även de samhällen som idag brukar kallas för att vara fria. Det finns inte någon frihet i den bemärkelsen, eftersom alla följer ett kulturrelaterat mönster. Handlar det om att befria sig från det, som exempel då man kan säga svenska konvertitet gör, så betyder det ju också att bli fri och befria sig från det tankemönster och idéer som man växt upp med och uppfostrats med och som man kanske tidigare inte ens reflekterade över.

Därför är frihet och vad det egentligen innebär subjektivt och kan inte bara mätas från en specifik mätstock.
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-07 11:57:23 följande:
    Tillåt mig att skratta.

Woman's equality in Malaysia:

"Women represent 36% of the Malaysian workforce according to official statistics. However, half of this comprises women working as unpaid, family workers"

"Within marriage, many women are expected to remain in the home, as homemakers and mothers. If women are given the choice to work, many are forced to give their salaries to their husbands. Many women who work before marriage have been ordered to give up their jobs when they marry."

Jämställdhet i Islamsk tappning då eller?
    Det här strider ju helt mot Islams läror. Arbetar en kvinna så är det hon tjänar hennes privata pengar och hon har ingen skyldighet att bidra till familjens försörjning. Om hon vill göra det är det helt hennes val, eftersom hon bestämmer vad hon vill göra med sina intjänade pengar.

Därför har det du citerar inte ens något med Islams skrifter att göra. Så vad blir då din 'poäng'? Jo att så kanske det ser ut i Malaysia? Alla länder stiftar ju man-made-laws och det är väl så de flesta verkar tycka det ska vara? Det brukar kallas för demokrati om det sker i ett västerländskt land vad jag vet, eller?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?