• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-06 21:35:17 följande:
    Självklart ska det inte vara förbjudet att vara emot homosexualitet.
    Låter bra. Men du ska veta du är rätt ovanlig i det fallet. De flesta brukar nästan få ett hysteriskt utbrott om man säger vad man tycker om det. Eftersom det kanske upplevs som provocerande när en muslim säger det.
    Så en del kör med dubbelmoral tycker jag. Men du är ärlig gällande detta, vilket är bra.
  • Jamo

Går inte förbjuda åsikter, däremot tycker jag det ska vara förbjudet att uttrycka vissa åsikter som går under annan lagstiftning, hets mot folkgrupp etc.

• SkåneP

Tror inte muslimer har exceptionellt dålig kvinnosyn jämfört med andra religiösa.

Religioners kvinnosyn är väl i allmänhet rätt unken.

• oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 21:41:17 följande:
    Går inte förbjuda åsikter, däremot tycker jag det ska vara förbjudet att uttrycka vissa åsikter som går under annan lagstiftning, hets mot folkgrupp etc.
    Det finns väl redan en sådan lagstiftning, hets mot folkgrupp?

Går åsikten 'jag tycker inte homosexualitet är okej' under kategorin 'hets mot folkgrupp'?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 21:39:09 följande:
    Låter bra. Men du ska veta du är rätt ovanlig i det fallet. De flesta brukar nästan få ett hysteriskt utbrott om man säger vad man tycker om det. Eftersom det kanske upplevs som provocerande när en muslim säger det.
    Så en del kör med dubbelmoral tycker jag. Men du är ärlig gällande detta, vilket är bra.
    Har man otäcka åsikter kommer man att kritiseras för dessa. Att uttrycka sin avsky för inhumana åsikter är ju också en del av yttrandefriheten. Folk vill inte inskränka din yttrandefrihet bara för att de tycker att din åsikt om homosexuella är vidrig.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 21:30:02 följande:
    Det är lite så här. I Sverige råder det yttrandefrihet (om jag överför det du tar upp till ett svenska scenario, lika bra för det brukar ändå oftast hamna där), och då har man rätt att tycka att homosexualitet inte är okej. Det är en åsikt som man får ha enligt den svenska yttrandefriheten. Homosexualitet är inte en helig ko som man inte får ha åsikter om.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vara emot homosexualietet? Dvs tycka att det är fel, inte utföra det själv? Om ja, varför det?
    Morse tog upp den där statistiken för att påvisa att muslimer har en taskig syn på HBT-människor. Sen börjar du föga oväntat dilla iväg, prata om yttrandefrihet och dra på dig offerrocken.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-07-06 21:50:04 följande:
    Har man otäcka åsikter kommer man att kritiseras för dessa. Att uttrycka sin avsky för inhumana åsikter är ju också en del av yttrandefriheten. Folk vill inte inskränka din yttrandefrihet bara för att de tycker att din åsikt om homosexuella är vidrig.
    Kritisera är inte samma sak som förbjuda. Det var förbjuda (eller ev förbjuda) som det skrevs om här i tråden tidigare.

Nu läste du inte så bra. Jag skrev inget om homosexualla personer, utan om homosexualitet.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-07-06 21:51:49 följande:
    Morse tog upp den där statistiken för att påvisa att muslimer har en taskig syn på HBT-människor. Sen börjar du föga oväntat dilla iväg, prata om yttrandefrihet och dra på dig offerrocken.
    Vi hade en bra diskussion, och om h*n är missnöjd med svaret så tror jag inte du behöver ta på dig rollen som domare däremot, utan h*n klarar av det själv.
  • Jamo
    1337 skrev 2011-07-06 21:51:49 följande:
    Alltså, går inte dra några speciella slutsatser av en sådan undersökning. 500 informanter, inte så mycket. Inget om urval, inte bra. Åk till södra USA och ställ samma frågor och du kommer få samma statistik, vilket betyder att kristna har taskig människosyn.
  • Jamo
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 21:45:11 följande:
    Det finns väl redan en sådan lagstiftning, hets mot folkgrupp?

Går åsikten 'jag tycker inte homosexualitet är okej' under kategorin 'hets mot folkgrupp'?
    Att "uttrycka" det går under den lagstiftningen ja.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?