• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    Buster78 skrev 2011-07-05 20:21:12 följande:
    ja det är väl inga problem inom islam, där blir hon väl bortgift IGEN!

Om du menar tvångsgiftermål, så är det förbjudet enligt Islam.

Där har du i så fall en taskig människosyn som det handlar om, om det är folk som kallar sig för muslimer men som i så fall så radikalt handlar tvärtemot vad Islam säger. De skulle ju lätt kunna skaffa sig en god människosyn genom att följa sin religion istället.  

• Jamo
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 20:15:00 följande:
    Det skadar inte att visa respekt för det som diskuteras.

Det finns säkert en del muslimer som har en taskig kvinnosyn. De som inte lever som de lär skulle jag tippa på i första hand att det skulle kunna handla om.

Om du läser vad Islams skrifter säger om utbildning, så skulle du inte behöva ställa frågan. Där framgår att utbildning är för alla och då inkluderat båda könen. Då blir det inte så svårt heller att i relation till det komma fram till att den muslim som förvägrar någon utbildning är den som gör fel.
    Hmm...nu ska vi se om jag hänger med, inte alls säkert Glad Tänkte på namnet på tråden, "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" Som jag förstå så menar hon/han att muslimer inte kan ha taskig kvinnosyn vilket jag motsäger. Det är muslimer som tolkar koranen och bokens syn på kvinnor vilket gör att det är muslimer som har denna taskiga syn. Menar absolut inte att ALLA muslimer har det, har själv muslimska vänner så jag VET att alla (inte ens nära majoriteten skulle jag tro) inte har det.

Sen det om respekt? Förstår jag rätt att jag itne visar respekt för att jag kallar koranen sagobok? Om det är så vill jag bara förtydliga att det är inget mot Islam eller mot muslimer utan mot ALL religion som finns. Ser på bibeln med precis samma avsky som koranen eller toran.
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2011-07-05 20:33:51 följande:
    att värna om och värdesätta är inte samma sak som att betrakta någon som sin jämlike.

Gör koranen det? Betraktar islam kvinnor och män som jämlika?

Jämlikhet är en förutsättning för "god kvinnosyn" i ett civiliserat, modernt samhälle 
    Nej, men det betyder inte heller att man ser den som man värnar om som en icke jämlike. Det är ju en tolkning som ofta icke-muslimer gör som tolkar allt enligt en svensk jämlikhetsnorm.

Ja Koranen betraktar kvinnor och män som jämlika inför Allah (swt).

Javisst, men det finns inget som säger att Islam inte har en god kvinnosyn bara för att den inte anser att kvinna och man ska göra allting likadant för att vara jämlika. Utan jämlikheten baserar sig på att var och en gör ting utifrån sina förutsättningar, och det gör oss jämlika. Inte för att vi är man eller kvinna, frisk eller sjuk, vit eller svart osv.
  • oOHalalOo
    Studentpappa skrev 2011-07-05 20:57:42 följande:
    Synd att ingen som läser den verkar tolka den lika som du gör då...

Jodå muslimer gör det i alla fall, om än inte alla muslimer.

Men få av er som skriver i tråden är ju muslimer och ni tolkar det då på ert sätt. Vilket inte är så intressant för en muslim då å andra sidan. Det handlar ju om era åsikter, inte om er hängivenhet att förstå Islams källor. Vi utgår därför från helt olika ståndpunkter.

• Dreams Never Ends
    Jamo skrev 2011-07-06 19:50:13 följande:
    Så personer som vart sambos utan giftermål i 30 år eller nåt har inte stadgat sig?
    Jo absolut, men isf hade dom ju lika gärna kunnat gifta sig.
  • oOHalalOo
    Buster78 skrev 2011-07-05 21:47:47 följande:
    Vad finns det för fördelar med att va muslimsk kvinna?? förutom att hon ska bli försörjd av mannen??
    Att man får praktisera sin religion utan att bli ifrågasatt varför man gör det. Det är en stor fördel som jag ser det. Man delar samma värderingar, har samma mål, dvs utgångspunkten är att värna om familjen och skapa harmoni i den. Man sätter familjen före ens eget ego. Det ser jag som positivt och en bra utgångspunkt för ett harmoniskt och samspelt och jämlikt familjeliv.
  • Inima

Det som är mest sorgligt är att många muslimer ser Koranen som en liten fin handbok i hur man förtrycker sin kvinna. Det står ju klart och tydligt i Koranen att mannen är familjens överhuvud, och i fjärnde surans 38:e vers så står det att de rättskaffens kvinnorna skall vara undergivna och aktsamma. och fruktar mannen uppstudsighet så ska han varna henne. Lyder hon inte ska han skilja henne från sängen och aga henne. Men lyder hon så skall han vara snäll.

Frågan är ju hur man skall tolka detta, jag själv anser inte att Koranen är en handbok i våld. Läser man hela suran eller ännu bättre, hela Koranen så står det klart och tydligt att alla människor, faderslösa, kvinnor, funktionshindrade skall mötas med respekt och tålamod.

Att mannen anses vara familjens överhuvud ger honom ansvar över familjen, inte rätt att plåga dem.

Uppstudsig, vad innebär det egentligen?
    Att man misshandlar barnen? Använder droger?

Det sorgliga med detta är att man som muslim kan skylla på Koranen för att rättfärdiga kvinnomisshandel.

Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • oOHalalOo
    Buffy26 skrev 2011-07-05 23:22:25 följande:
    KUNDE INTE SAGT DET BÄTTRE,islam ser kvinnor, som synd, skam, dom är till för att knullas avlas, och städa, misshandlas, mat, vara en dörrmatta varje dag, så är verkligheten, ni som säger annat ska knipa ihop, har ni levt i deras hemländer??? svara på det om inte stäng käften!
    Ts den var bra att muslimer skulle ha normal kvinnosyn,!!hahah!!   om det är som DU säger varför går vårdnaden till fadern vid 7 år?? men du sa ju nyss att dom ska ha normal kvinnosyn? och utgår då att du menar att dom behandlas likvärdiga.
    IN MY AS ATT DOM GÖR DET!!  
    Det är inte sant om vi ser till vad Islam säger. Det är du som påstår att Islam ser kvinnor som synd, sak, är till för att knullas, avslas, misshandlas osv. Det är din åsikt inte vad Islam säger, det blir inte Islams sätt bara för att du tycker det.

Ja jag har levt i 'deras hemländer'  och håller fortfarande inte med om vad du säger.
    Har du levt i 'deras hemländer' då?

Har tidigare i tråden länkat till en sida som berättar för dig och andra som inte känner till vad Islam har att säga om kvinnan i Islam. Föreslår att du läser det. Det verkar behövas, verkligen.
  • Dorian Ertymexx
    anhe100 skrev 2011-07-06 18:06:19 följande:
    VAD ÄR SKILLNADEN SNÄLLA RAIN GIRL DET ÄR INTE JAG SOM ANSER DET ÄR OK MED HEDERSMORD,KVINNORS HALVA VÄRDE OSV DET ÄR DIN RELIGION SOM DU SÅ HETT FÖRESPRÅKA. Lev gärna efter din religon men högakta och respektera andra som kan tänka själv. VARFÖR skall en kvinna vara OSKULD innan giftemålet? VARFÖR är det fult att en kvinna har ett sexliv? Har du tänkt på att mannen som väljer dig kanske är en pervers typ som kräver dig på en massa sjuka sexprefrense. ÄR DET INTE DÅ BÄTTRE ATT DU FÅR VETA DET INNAN GIFTEMÅLET? eller du tycker att det är ok att gifta bort din 9-åriga dotter till en 50 årig släkting. ÖPPNA ÖGON TA TILL DIG NORMERNA I ETT FRITT LAND OCH LÅT INGEN TALA OM FÖR DIG VAD DU SKALL TYCKA O TÄNKA

Rättelse. Det är alla religioner som förespråkar det. Eller inga, beroende på hur man ser det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?