• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • hallencreutz89
    Enhelia skrev 2011-07-06 00:49:36 följande:
    I en diskussion kring kvinnosyn inom Islam ger du Afghanistan som exempel? Där följer ju även män klädkoderna? Vad mer tillämpas i Afghanistan som visar på jämlikhet?

jag sa inte att afghanistan var ett bra exempel på varken islam eller jämställdhet, men personen jag svarade på påstod att man inte behöver följa klädkoder alls och fick det att verka som om det var så att på ställen där kvinnor tvingas ha slöja så får män klä sig precis som de vill, och detta är felaktigt
  • Neblina
    hallencreutz89 skrev 2011-07-06 00:56:21 följande:
    jag sa inte att afghanistan var ett bra exempel på varken islam eller jämställdhet, men personen jag svarade på påstod att man inte behöver följa klädkoder alls och fick det att verka som om det var så att på ställen där kvinnor tvingas ha slöja så får män klä sig precis som de vill, och detta är felaktigt
    nej det har jag inte sagt, ja sa att deras klädkoder i jämförelse med kvinnan är näst intil obefintlig. Därföpr räknar inte jag det som att de har någon klädkod.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • hallencreutz89
    Birdie skrev 2011-07-06 00:51:41 följande:
    Fast det har väl ingen bettydelse i vilket land man som muslim bor i man ska väl följa klädkoden endå, den kan ju knappast bara gälla för vissa länder.
    Även om muslimska män undviker kortbyxor så får kvinnorna i vilket fall som helst klä ut sig mer för att bidra till att mannen ska älska henne optimalt, respektera henne och inte begå otukt.
    Det är konstigt att de värsta kraven inom islam alltid ska läggas på kvinnorna.
    Vet inte hur många muslimska kvinnor jag stött  på som är ledsna över att deras män kräver att de ska följa klädkoden medans de själva inte gör det, går och spanar på svenska tjejer etc.
    Som jag sa tidigare och som jag håller fast till islam eenligt mig är bara positivt för de ena könet och det är inte kvinnorna.

Nej och såna här länder följer väl ändå inte koranen som de flesta tolkar den eftersom de flesta jag träffat på iaf tolkar det som att koranen säger att man inte ska bära slöja förrän man själv känner sig redo och alltså inte pga tvång efter som Allah vet ens sanna intentioner. Men du uttryckte som sagt innan att män inte har några klädkoder, och sen pratade du som om killarna iallafall inte behöver följa sina klädkoder lika mycket som kvinnorna heller. Och om dessa muslimska kvinnors män bär slöja av tvång så bär de ju inte slöja enligt koranen ändå och det står ju i ts att diskussionen om kvinnosynen ska baseras på det som står i koranen och inte på hur folk som vill kalla sig muslimer beter sig och i koranen finns det krav för både män och kvinnor på klädsel. Varför konverterar kvinnor till islam då om det inte finns något positivt för dem att hämta där?
  • hallencreutz89
    Birdie skrev 2011-07-06 01:00:58 följande:
    nej det har jag inte sagt, ja sa att deras klädkoder i jämförelse med kvinnan är näst intil obefintlig. Därföpr räknar inte jag det som att de har någon klädkod.

fast diskussionen handlar väl inte om hur du räknar det, utan vad som faktiskt står? Står det i koranen att kvinnor ska ha heltäckande slöja då? Vad är det som de ska dölja så mycket mer än vad männen ska dölja?
  • Neblina
    hallencreutz89 skrev 2011-07-06 01:01:14 följande:
    Nej och såna här länder följer väl ändå inte koranen som de flesta tolkar den eftersom de flesta jag träffat på iaf tolkar det som att koranen säger att man inte ska bära slöja förrän man själv känner sig redo och alltså inte pga tvång efter som Allah vet ens sanna intentioner. Men du uttryckte som sagt innan att män inte har några klädkoder, och sen pratade du som om killarna iallafall inte behöver följa sina klädkoder lika mycket som kvinnorna heller. Och om dessa muslimska kvinnors män bär slöja av tvång så bär de ju inte slöja enligt koranen ändå och det står ju i ts att diskussionen om kvinnosynen ska baseras på det som står i koranen och inte på hur folk som vill kalla sig muslimer beter sig och i koranen finns det krav för både män och kvinnor på klädsel. Varför konverterar kvinnor till islam då om det inte finns något positivt för dem att hämta där?
    Snälla läs det jag skriver, jag skrev att männen inte behöver KLÄ ut sig som kvinnor gör, dvs täcka hår med slöja och som en del hela ansiktet. Samt att de klädkoder de har inte ens är jämförbara med kvinnor, så som de måste täcka sig.
    Sedan tog jag även det som exempel att många kvinnor känner press på sig att använda slöja både från sina män samt religionen som så fint påtalar att använder man slöja förhindrar man bland annat att män begår otukt, missade du att det även stod denna obligatoriska handling om slöjan, = Tvång/ett måste.
    Och ja jag påtalar om det som står i koranen, den obligatoriska handlingen att dra på sig en sjal vilket jag anser är diskriminerande. Sedan finns det ju givetvis folk som gärna drar nytta av dessa texter för att ha mankten över sin partner just därför anser jag att islam är både diskriminerande och ger mer till männen än kvinnorna. Dvs mitt  första svar du kommenterade var riktat till den som undrade varför jag anser att islam är idiskriminerande, och detta var mitt svar.

Varför många konverterar till islam, ja för att många gånger har de partner som är muslimer, de söker tröst, blivit manipulerade eller har överseende med att hela religionen kanske inte är så fin. Vad vet jag?
  • Neblina
    hallencreutz89 skrev 2011-07-06 01:02:19 följande:
    fast diskussionen handlar väl inte om hur du räknar det, utan vad som faktiskt står? Står det i koranen att kvinnor ska ha heltäckande slöja då? Vad är det som de ska dölja så mycket mer än vad männen ska dölja?
    tja eftersom koranen förespråkar att  en kvinna ska dölja sig då hon är så vacker så tolkar ju givetvis många det som att även nyllet ska täckas.
    Och vad döler männen då? Ingenting benen möjligtvis.
  • UmmAlina
    1337 skrev 2011-07-05 22:45:45 följande:
    Finns det något negativt som muslimsk kvinna ifall mannen vill skaffa en till fru eller skilja sig när man har barn som är äldre än sju år?

Det ska i så fall vara ett gemensamt beslut.

Nej jag ser faktiskt inget negativt i att vara muslim. Det blir väl ändå vad man gör det till eller hur? Tror du att min man bestämmer att jag ska göra si och så? I ett sunt förhållande pratar man, bestämmer saker tillsammans osv. Men det är väl inget nytt? 
  • UmmAlina
    Birdie skrev 2011-07-06 00:22:12 följande:
     Medan  givetvis männen inte behöver klä ut sig på något vis.
    Vad vet du egentligen om den muslimska mannens klädsel? Inte ett skit verkar det som, sorgligt att man vräker ut sig saker som man inte har en aning om.
  • UmmAlina
    hallencreutz89 skrev 2011-07-06 00:24:07 följande:

läs koranen så ser du att det även finns anvisningar om mannens klädsel

Precis!

Men dessa personer på FL är för upptagna med att snacka skit om islam så de kollar inte ens upp sanningen. 
  • UmmAlina
    Videli skrev 2011-07-06 00:27:34 följande:
    Såg tråden och kom på att jag i helgen satt och tänkte på att jag nog aldrig har ett en muslimsk kvinna röka. Männen röker ju oavbrutet (självklart inte alla) men väldigt väldigt många.

Får man inte röka som muslimsk kvinna? 
    Det är inte tillåtet för varken män eller kvinnor, och JA det finns både muslimska män och kvinnor som röker.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?