• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • 1337

Islam har en trist och snäv människosyn. Jag som alltid varit pojkflicka får vara glad att jag inte växt upp i ett samhälle präglat av en kvinnosyn där jag tydligen ska ha vissa egenskaper enbart pga att jag är tjej. Istället har jag haft möjligheten att utöva mina intressen tillsammans med killar ( och utan pappa som förkläde ) samt studerat det jag tyckte var intressant så att jag kunnat få en meningsfull sysselsättning. För mig är dammsugning, tvättstugan och toalettrengöring inte något av intresse och därför är det skönt att leva i ett samhälle där man inte tror att jag är skapt till att sköta sånt.

Islams syn på mannen är inte särskilt kul. Varför skulle min pappa, bror eller pojkvän tvingas försörja mig, vuxna tjej, om jag så önskar? Jag behöver minst 10 000 kr i månaden till mitt leverne och skulle aldrig någonsin kräva att min bror, som själv har familj med småbarn, skickar 10 000 kr/månad till mig för att jag vill sitta hemma istället för att jobba.

Min pappa kommer att gå i pension om några år och ska givetvis få göra det och inte behöva fortsätta arbeta efter 65 för att ha råd att försörja sin vuxna dotter som är för lat för att arbeta. De sparpengar han har + pensionen ska han givetvis använda till att leva livets glada dagar efter pensioneringen.

Pojkvännen ska inte behöva gå upp i arbetstid för att försörja mig. Som de flesta andra människor vill han få ut mer av sitt liv än att bara arbeta. Hålla på med fritidssysselsättnigar och träffa vänner, familj och mig.

Hur ser muslimska kvinnor på sina män? Är de bara pengamaskiner? Vill ni inte spendera tid med era makar och ha närvarande fäder till era barn?

• 1337
    UmmAlina skrev 2011-07-05 22:21:33 följande:
    Har faktiskt inget negativt att säga....!
    Finns det något negativt som muslimsk kvinna ifall mannen vill skaffa en till fru eller skilja sig när man har barn som är äldre än sju år?
  • hallencreutz89
    Studentpappa skrev 2011-07-05 21:56:39 följande:

Att några som flytt sina länder för att de inte längre vill bo kvar där tolkar den på ett sätt spelar väl mindre roll. Det är väl hur den tolkas i de länder där de ställer till problem som spelar roll?
    Att kvinnor inte har samma rättigheter i många muslimska länder kan du väl knappast neka till?

Fast du sa ju att ingen annan tolkade den som ts och det var ju fel, men nu börjar du prata om något helt annat som inte har med det du sa att göra. De finns muslimska länder där kvinnor inte har samma rättigheter, finns kristna länder där det är så också. Men det finns också muslimska länder där kvinnorna inte alls behöver bära slöja om de inte vill och sånt.
  • vinnis

Jag känner flera muslimska män som både röker och dricker och knullar runt så som dom behagar men det går inte bra att äta griskött för det är "smutsigt" Och deras fru får dra på sig sin heltäckande niqab som ett j-vla spöke för å gå ner till ica..Hyckleri säger jag bara....

• JuliaåRonjasmammis
    1337 skrev 2011-07-05 22:42:07 följande:
    Islam har en trist och snäv människosyn. Jag som alltid varit pojkflicka får vara glad att jag inte växt upp i ett samhälle präglat av en kvinnosyn där jag tydligen ska ha vissa egenskaper enbart pga att jag är tjej. Istället har jag haft möjligheten att utöva mina intressen tillsammans med killar ( och utan pappa som förkläde ) samt studerat det jag tyckte var intressant så att jag kunnat få en meningsfull sysselsättning. För mig är dammsugning, tvättstugan och toalettrengöring inte något av intresse och därför är det skönt att leva i ett samhälle där man inte tror att jag är skapt till att sköta sånt.

Islams syn på mannen är inte särskilt kul. Varför skulle min pappa, bror eller pojkvän tvingas försörja mig, vuxna tjej, om jag så önskar? Jag behöver minst 10 000 kr i månaden till mitt leverne och skulle aldrig någonsin kräva att min bror, som själv har familj med småbarn, skickar 10 000 kr/månad till mig för att jag vill sitta hemma istället för att jobba.

Min pappa kommer att gå i pension om några år och ska givetvis få göra det och inte behöva fortsätta arbeta efter 65 för att ha råd att försörja sin vuxna dotter som är för lat för att arbeta. De sparpengar han har + pensionen ska han givetvis använda till att leva livets glada dagar efter pensioneringen.

Pojkvännen ska inte behöva gå upp i arbetstid för att försörja mig. Som de flesta andra människor vill han få ut mer av sitt liv än att bara arbeta. Hålla på med fritidssysselsättnigar och träffa vänner, familj och mig.

Hur ser muslimska kvinnor på sina män? Är de bara pengamaskiner? Vill ni inte spendera tid med era makar och ha närvarande fäder till era barn?
    {#emotions_dlg.flower}Det där sammanfattar nog även min syn på saken på ett väldigt bra sätt, så jag skriver bara under! 
    Life's a bitch and then you die
  • Buffy26

inget mot dig rain girl, såg inte att det var du som va ts:/ men står fast vid min kommentar för det!

• Buffy26

tryckte fel kimpossible, du ska inte vara med i min kommentar!

• hallencreutz89

Min pojkvän är muslim och jag tycker inte han verkar ha dålig kvinnosyn och inte heller behandlar han mig som om jag vore mindre värd eller uttrycker åsikter om att det skulle vara så heller. Han tolkar inte heller sin religion som att kvinnor är mindre värda. Man kan inte säga att islam är på¨ett sätt eller ett annat eller att alla muslimer är på ett sätt eller ett annat, det handlar om individer och individuella tolkningar. Att skylla någons handlingar på dennes religion är bara att befria personen ifråga från ansvaret för sina handlingar. Om någon gör fel mot mig så är det just den människan som gör fel mot mig, inte hans religion eller åsikter eller så

• Neblina
    vinnis skrev 2011-07-05 22:49:39 följande:
    Jag känner flera muslimska män som både röker och dricker och knullar runt så som dom behagar men det går inte bra att äta griskött för det är "smutsigt" Och deras fru får dra på sig sin heltäckande niqab som ett j-vla spöke för å gå ner till ica..Hyckleri säger jag bara....
    hahaha satte kaffet i halsen
    Ja det är verkligen hyckleri.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Helwa skrev 2011-07-05 19:50:32 följande:
    Arvsrätten är ju olika för man och kvinna?
    Ja finns en hel del, i en annan tråd framkom det till exempel att om kvinnan valde att göra den obligatoriska handlingen att ta på sig slöja så skulle hennes äktenskap bli8 lyckligare, hennes man skulle älska henne mer och hon skulle få mer belöning när hon lägger näsan i vädret. Dvs ett ganska fint hot om att hennes liv skulle bli skit utan slöjan. Medan  givetvis männen inte behöver klä ut sig på något vis.
    För att nämna en av många saker så att säga
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?