• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • theangel01
    hallencreutz89 skrev 2011-07-05 23:39:57 följande:
    Min pojkvän är muslim och jag tycker inte han verkar ha dålig kvinnosyn och inte heller behandlar han mig som om jag vore mindre värd eller uttrycker åsikter om att det skulle vara så heller. Han tolkar inte heller sin religion som att kvinnor är mindre värda. Man kan inte säga att islam är på¨ett sätt eller ett annat eller att alla muslimer är på ett sätt eller ett annat, det handlar om individer och individuella tolkningar. Att skylla någons handlingar på dennes religion är bara att befria personen ifråga från ansvaret för sina handlingar. Om någon gör fel mot mig så är det just den människan som gör fel mot mig, inte hans religion eller åsikter eller så
  • theangel01
    LivL skrev 2011-07-06 00:31:26 följande:
    Tack TS!

Min man är musse och han har bättre kvinnosyn än många svenska män jag träffat!
    Det är samma med min man, han har mycket bättre kvinnosyn än mina svenska ex.
  • anhe100

VAD ÄR SKILLNADEN SNÄLLA RAIN GIRL DET ÄR INTE JAG SOM ANSER DET ÄR OK MED HEDERSMORD,KVINNORS HALVA VÄRDE OSV DET ÄR DIN RELIGION SOM DU SÅ HETT FÖRESPRÅKA. Lev gärna efter din religon men högakta och respektera andra som kan tänka själv. VARFÖR skall en kvinna vara OSKULD innan giftemålet? VARFÖR är det fult att en kvinna har ett sexliv? Har du tänkt på att mannen som väljer dig kanske är en pervers typ som kräver dig på en massa sjuka sexprefrense. ÄR DET INTE DÅ BÄTTRE ATT DU FÅR VETA DET INNAN GIFTEMÅLET? eller du tycker att det är ok att gifta bort din 9-åriga dotter till en 50 årig släkting. ÖPPNA ÖGON TA TILL DIG NORMERNA I ETT FRITT LAND OCH LÅT INGEN TALA OM FÖR DIG VAD DU SKALL TYCKA O TÄNKA

• Anton Chigurh

Som väl är har inte alla muslimer taskig kvinnosyn, men en förtvivlad stor andel förtrycker "sina" kvinnor, och ja, dom gör det med hjälp av sina grundlagar, dvs Koranen, och ja, det är förbannat tråkigt att ens möjligheten till detta förtryck existerar.

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn ???

Jaa, varför det !!!!!  kanske för att dom kan, inte fan vet jag, dålig kvinnosyn finns överallt, tyvärr, fast det är inte överallt du kan söka stöd i lagen för din usla behandling av kvinnor. 

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • UmmAlina
    Buster78 skrev 2011-07-06 17:42:58 följande:
    Nä och uppenbarligen inget positivt heller.......

Jo, visst har jag det. 

Kan göra en hel lista om du så gärna vill det?

• Dreams Never Ends
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-06 17:10:10 följande:
    Ja. Eller, snarare, ja, jag tycker det är fel att gifta sig. För mig är äktenskapet en gammal patriarkal och vidrig sedvänja. Men jag tycker att folk ska få göra som de behagar, så om andra vill gifta sig, så är det deras ensak. Men jag kommer inte gifta mig. Sedan tycker jag att vi ska tillåta flersamma samboskap och äktenskap också.
    Ohh så du vill ha flera tjejer i ditt hem?

Varför man gifter sig är ju för att annars skulle man ju kunna byta partner 1 gång i veckan om man så ville. Det är lixom ett bevis på att man stadgat sig.
  • Jamo
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 19:41:51 följande:
    Ohh så du vill ha flera tjejer i ditt hem?

Varför man gifter sig är ju för att annars skulle man ju kunna byta partner 1 gång i veckan om man så ville. Det är lixom ett bevis på att man stadgat sig.
    Så personer som vart sambos utan giftermål i 30 år eller nåt har inte stadgat sig?
  • Buster78
    UmmAlina skrev 2011-07-06 19:30:36 följande:
    Jo, visst har jag det. 

Kan göra en hel lista om du så gärna vill det?

Ja tack.....

För INGEN har hittils sagt NÅGOT positivt om att va muslimsk kvinna
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-05 19:40:22 följande:
    Men då är det väl just en del muslimer som har taskig kvinnosyn? Eftersom det är dom som tolkar koranen så är det dom som har taskig kvinnosyn och inte sagoboken. Eller? Se Talibanerna som förvägrar kvinnlig utbildning, är det dom (muslimerna) som gör fel eller är det sagoboken?
    Det skadar inte att visa respekt för det som diskuteras.

Det finns säkert en del muslimer som har en taskig kvinnosyn. De som inte lever som de lär skulle jag tippa på i första hand att det skulle kunna handla om.

Om du läser vad Islams skrifter säger om utbildning, så skulle du inte behöva ställa frågan. Där framgår att utbildning är för alla och då inkluderat båda könen. Då blir det inte så svårt heller att i relation till det komma fram till att den muslim som förvägrar någon utbildning är den som gör fel.
  • oOHalalOo
    Helwa skrev 2011-07-05 19:50:32 följande:
    Arvsrätten är ju olika för man och kvinna?
    Det kan det vara. Sen kan mannens vara större och kvinnans kan vara större. Så det stämmer nog att det kan vara olika, beroende på situationen.
    Vill du läsa mer om det så, under punkt II 'Den ekonomiska aspekten' http://www.islamguiden.com/kvinnan-islam.shtml 
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?