• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Dreams Never Ends

Religion har en mening. Annars skulle det inte finnas, Så ni som säger att religion bara är strunt har hamnat helt bakom flötet.

• Morse

Det är bara kolla på olika gallup-polls runt om i Europa. Man ska inte dra alla över en kam men det är mycket vanligare med en "taskig" kvinnosyn och särskild HBTQ-syn bland muslimer. Det är bara fakta. Islam är som kristendomen för längesedan, man har inte genomgått den sekularisering som kristendom gjort. Återigen pratar jag inte om varje enskild muslim utan på gruppnivå.

• oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 20:24:40 följande:
    Hmm...nu ska vi se om jag hänger med, inte alls säkert Glad Tänkte på namnet på tråden, "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" Som jag förstå så menar hon/han att muslimer inte kan ha taskig kvinnosyn vilket jag motsäger. Det är muslimer som tolkar koranen och bokens syn på kvinnor vilket gör att det är muslimer som har denna taskiga syn. Menar absolut inte att ALLA muslimer har det, har själv muslimska vänner så jag VET att alla (inte ens nära majoriteten skulle jag tro) inte har det.

Sen det om respekt? Förstår jag rätt att jag itne visar respekt för att jag kallar koranen sagobok? Om det är så vill jag bara förtydliga att det är inget mot Islam eller mot muslimer utan mot ALL religion som finns. Ser på bibeln med precis samma avsky som koranen eller toran.
    Och som jag har skrivit redan 'det finns säkert en del muslimer som har det'.

Skillnaden är kanske att jag inte utgår från att man har en taskig kvinnosyn bara för att man är muslim.

För min del så blir diskussioner oftast ointressanta när motparten mer verkar vilja framlägga sitt ogillande istället för att disktuera sakfrågor. Jag tappar lätt intresset då för egen del. Jag tycker människor - som vill diskutera - har intelligensen att klara av det utan att hänfalla till den låga nivån. Eftersom det oftast ger mer.
  • hervor
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 21:02:15 följande:
    Religion har en mening. Annars skulle det inte finnas, Så ni som säger att religion bara är strunt har hamnat helt bakom flötet.
    Det klart att religion har en mening för många människor, men det ska inte få styra ett samhälle.

Bara för att DU inte kan förstå varför man inte vill gifta sig eller tycker det är fel att ha många partners etc, betyder inte det att det är så!  
  • Jamo
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 21:04:15 följande:
    Och som jag har skrivit redan 'det finns säkert en del muslimer som har det'.

Skillnaden är kanske att jag inte utgår från att man har en taskig kvinnosyn bara för att man är muslim.

För min del så blir diskussioner oftast ointressanta när motparten mer verkar vilja framlägga sitt ogillande istället för att disktuera sakfrågor. Jag tappar lätt intresset då för egen del. Jag tycker människor - som vill diskutera - har intelligensen att klara av det utan att hänfalla till den låga nivån. Eftersom det oftast ger mer.
    Jag utgår absolut inte utfrån att muslimer specifikt har taskig kvinnosyn. Var har du fått det från?
  • Morse
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 21:02:15 följande:
    Hur kommer det sig att det är 9 gånger så vanligt med ateister i National Academy of Sciences än en generella populationen i USA?

Hur kommer det sig att Royal Society består utav 98% ateister?

Hur kommer det sig att religion har en så tydlig koppling med dumhet och ateism har en så tydlig koppling med intelligens? www.godandscience.org/images/iqvsreligion.gif

Vad baserar du påståendet att allt som finns måste ha en mening? Vad är meningen med en blindtarm? Ingen. Ändå har vi den.
  • UmmAlina
    Buster78 skrev 2011-07-06 19:56:23 följande:
    Ja tack.....

För INGEN har hittils sagt NÅGOT positivt om att va muslimsk kvinna
    Jag lever ett lyckligt liv

Har en underbar man, (har aldrig sett någon som honom förut)

Jag lever fritt

Jag lever öppet

Jag har i princip samma liv som jag hade innan jag blev muslim.        
  • hervor

Det är som om jag skulle skriva: "Det är inte naturligt att vara muslim, varför vill man leva enligt islam? Jag fattar inte" (bla bla).

För ärligt talat - jag HAR lite svårt att förstå det, men vem är jag att döma ut 1 miljard människor? (Så länge de inte skadar mig).

Detsamma gäller dig The Rain Girl. Du kanske inte kan förstå den västerländska livsstilen. Det är OK, du behöver inte förstå. Bara acceptera att alla inte är som du  

• oOHalalOo
    ODS skrev 2011-07-06 20:47:51 följande:
    Bara det att inte få visa ansikte/hår visa sig nakna inför andra (tex omklädningsrum), hedersrelaterade historier säger väl allt....
    Eller så handlar det om respekt.

Du vill se det på ditt sätt, jag ser det på ett islamisk sätt.

Man måste inte tycka det är normalt och det enda rätta att visa sig naken för vem som helst. Det är det svenska sättet måhända, men det betyder inte att allt annat är fel bara för det.
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 21:06:09 följande:
    Jag utgår absolut inte utfrån att muslimer specifikt har taskig kvinnosyn. Var har du fått det från?
    Om du inte har det så är du ju ett av undantagen i den här tråden.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?