• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Inima
    Umm Elias skrev 2011-07-06 22:51:34 följande:
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, jag har rätt att kräva vad jag vill av min man, jag har rätt till ett bra sexliv, jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha, jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, min man behandlar mig som en prinsessa, jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.

Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam.
    jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det.
     jag har rätt att kräva vad jag vill av min man,Låter det så snällt egentligen? Vad du vill? Njeee
     jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv?
    jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim.
    , jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam.
    min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam.
     jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam.

Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.

Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Dreams Never Ends
    Inima skrev 2011-07-06 23:34:00 följande:
    Tycker jag inte. Koranen är inte ensam om att vara en liten instruktionsbok i hur man tar ifrån kvinnan all makt över sitt egna liv och sina egna val.
    Har du läst koranen?
  • Inima
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 23:41:14 följande:
    Har du läst koranen?
    Ja. Jag vet också hur den kan tolkas, och hur många tolkar den.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Polly S
    Umm Elias skrev 2011-07-06 22:55:18 följande:
    ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn.
    hur menar du nu?
  • Morse
    Polly S skrev 2011-07-06 23:52:09 följande:
    hur menar du nu?
    Hon menar att det är hemskt att värdera en kvinna samma som en man helt enkelt, det är hennes syn på en dålig kvinnosyn.
  • Emelaaj
    Gulliiver skrev 2011-07-06 23:21:22 följande:
    Du har glömt att nämna att du även kan bli stenad till döds, inte många icke muslimska kvinnor som blir det!
    Står detta i Koranen? Att en muslimsk man som följer islam kan stena en kvinna till döds?
  • Emelaaj
    Morse skrev 2011-07-06 23:13:10 följande:
    Jag tror knappt på vad jag läser. Jag hoppas verkligen inte ni representerar vanliga muslimska kvinnor och att det är någon sorts slump att så många fundamentalister har hittat till denna tråd. Representerar ni icke-radikala muslimer måste jag säga som högintelligent liberal ateist att min syn på muslimer som grupp just KRAFTIGT försämrats.
    Kan du vara vänlig och citera de stycken som du reagerar på som gör att din bild av islam kraftigt försämrats?
  • Morse
    Emelaaj skrev 2011-07-07 00:13:04 följande:
    Kan du vara vänlig och citera de stycken som du reagerar på som gör att din bild av islam kraftigt försämrats?
    "Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven."

Kvinnor har trippelt värde"

"ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn."
  • Emelaaj
    Inima skrev 2011-07-06 23:40:56 följande:
    ositivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam.
    jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det. 
     jag har rätt att kräva vad jag vill av min man,Låter det så snällt egentligen? Vad du vill? Njeee
     jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv?
    jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim.
    , jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam.
    min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam.
     jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam.

Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.P
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam. Måste detta vara unikt för islam då för att räknas som något positivt?
    jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det. Ja det tåls ju att diskutera, är man gift i sverige måste båda bidra till uppehället för den andra så det stämmer ju inte alltid att man då är fri att dela sina tillgångar. Därmed inte sagt hurvida det är rättvist eller ej. 
     jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv? Inom islam är sex en viktig del i äktenskapet, och både man & kvinna har rätt att ha ett fungerade sexliv, fungerar det inte så är det varje partners ansvar att se till att det fungerar. Sexvägrar man så har båda rätt att ha detta som skiljsmässoanledning. Skiljsmässa ses inom islam som en handling som är tillåten men starkt orekommenderad så därför finns det tydliggöranden för vilka rättigheter/skyldigheter man har inom ett äktenskap för att underlätta. 
    jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim. Här menar man nog inte nödvändigtvis särbo, utan att kvinnan har rätt att få ett hushåll som hon bestämmer över och mannens plikt ligger i att se till att hushållet finns och fungerar (praktiska, ekonomiska) 
    , jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam. Jämnställdheten enligt islam är inte samma sak som inom västvärlden. Islam tar vara på de skillnader som finns rent psykologiskt,  fysiologiskt och biologiskt mellan könen och skapar en jämnställthet baserat på dessa faktorer. 
    min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam. Nä det kan jag hålla med om. 
     jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam. Komplex fråga, håller delvis med. Men inom islam så tar man fasta på den inre skönheten. Med de fruktansvärda kroppsideal vi har i vår värld idag så behöver vi lägga mer fokus på det inre och rätten att känna oss bekväma med att klä oss som vi vill. Idag är den rätten hotad, speciellt i yngre åldrar. Islam är frivilligt, du är inte tvingad att bära slöja även fast det är en obligatorisk del inom islam för att följa läran så korrekt som möjligt. 

Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.
    Sannoligheten för att ännu fler orättvisor skulle ske i världen är ju ganska stor om vi inte hade lagar och regler att följa. Här handlar det om riktlinjer som förenklar och stödjer oss människor och kvinnor ur ett islamskt perspektiv, människor är olika, vissa behöver guidning i sitt liv och inom islam får man detta. Handlar inte om att en individ inte kan lyssna, utan vad man rent praktiskt har rätt till. Detta påståendet skulle ungefär vara samma som att säga "behöver man sveriges äktenskapslagar för att mannen ska vara rättvis så är det något jävligt fel"

• Emelaaj
    Morse skrev 2011-07-07 00:26:30 följande:
    "Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven."

Kvinnor har trippelt värde"

"ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn."
    Islam redogör på ett tydligt sätt vilka rättigheter och skyldigheter man har inom ett äktenskap, precis som vi har våra lagar. En muslim som tror helhjärtat på islam ser läran som 100% rätt eftersom gud är perfekt. Förstår inte vad i den meningen som skulle vara fel? 

Som jag förstått det så har inte kvinnor ett trippelt värde, utan koranen förespråkar återkommande om lika värde oavsätt ursprung, kön och möjligheter. ALLA muslimer jag har i min närvaro anser att ett lika värde finns mellan könen enligt islam, men att rollerna är annorlunda pga de skillnader som vi har psykiskt, fysiskt och biologiskt. 

Islam kan ha en del motstridiga påståenden ibland (min egen uppfattning) Men ju mer man läser och sätter sig in i religionen så förstår man att det handlar om en balansgång inom religionen som man hittar genom att alltid sträva efter mer kunskap om livet genom koranen. I detta fall nämns en mor tre gånger före sin far. En mors roll inför sitt barn är starkare inom islam, vilket poängteras men jag har aldrig stött på att detta nödvändigtvis betyder att vi kvinnor är trippelt värda mannen. Det går emot islams grundvärde att alla är lika. 

Ickereligösa har sämst kvinnosyn, ja det får stå för personen som skrev det. Sämst är kanske att ta i, men visst är synen på ansvar/roll väldigt annorlunda jämfört med västvärlden. Men det finns OTROLIGT många muslimer med grymt dålig kvinnosyn så det påståendet är en förenklig av problematiken enligt mig.  
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?