Toboas skrev 2011-07-07 09:03:55 följande:
Det finns två svar på din fråga:
1) De kvinnor som skriver här på FL tenderar att se könet som viktigare än individen och en gammal bok som viktigare än dagens samhälle. Synen på kvinnan som varelse som måste skyddas från omvärlden (vilket hänger ihop med en minst lika dålig syn på männen!) och som ska rätta sig efter vad mannen tycker ser jag som negativ.
Ursäkta jag hoppar in och svarar här, jag verkar vara den enda som 'är uppe' just nu.
Könet är viktigt för en muslim eftersom det berättar vem vi är, vad som förväntas av oss av Allah (swt). Dvs det har en religiös innebörd likväl som en praktisk så att säga. Den här biten förstår jag är svår att ta in för en som inte tror på Islams väg.
Den 'gamla boken' är väldigt viktig för oss och den är grunden till hur vår tillvaro ser ut.
Jag vet inte vad du menar med 'dagens samhälle' specifikt eftersom det inkluderar mycket. Men om du tänker på lika löner för samma arbete, så är det ju faktiskt enligt den 'gamla boken' eftersom den inte ser till könet per se, utan till handlingen.
Även beskydda sina barn och familj överlag. Det må verka konstigt, men egentligen tror jag att många kan dela den uppfattningen, även om de inte är muslimer. Eller finns det någon man som inte är muslim som älskar sin fru/sambo/flickvän som inte skulle beskydda henne om någon gav sig på henne, fysiskt eller muntligen? Om det kallas för jämställdhet att 'alla får klara sig själva' så är det en anledning i så fall att jag inte tycker om just den biten. Det ger ett kallt och själviskt intryck som jag inte kan dela.
En kvinna och en man ska inte rätta sig efter varandra, däremot så ska man visa respekt för varandra, delge varandra sina avsikter. Inte fokusera på 'jag gör vad jag vill!' utan ta ansvar för tvåsamheten och därmed basera den på ett respektfullt liv tillsammans.