oOHalalOo skrev 2011-07-07 18:15:02 följande:
Jag förstår nu när du skriver att det måste vara en stor skillnad på de kristna som du vuxit upp med och sedan vad Islam lär.
Fundamentalism i Islam betyder att följa de skrifter som religionen erbjuder. Det är Koranen och Sunnah som det handlar om i Islam. Det innebär att sträva efter att leva som en god muslim och göra det som är rätt och låta bli att göra det som är fel. Rätt basic överlag alltså och något som jag tror en del utanför Islam kan känna igen sig i.
Du har alltså fel - om jag utgår från vad Islam lär, eftersom det handlar om att göra det rätta, sträva efter att göra det. Men däremot inte att alltid göra vad man vill, när man vill och hur man vill, eftersom det kan drabba tredje person. Det handlar alltså om att ta ansvar för vad man tycker och gör.
Skaparen är inte en gubbe, vad jag vet är Han inte ens det i Kristendomen, så varför du skriver det är obegripligt.
Det är som du läser en manual i någonting som du vill ha rätsida i, istället för att bara sätta ihop den och inte få det rätt. Inget fel att läsa manualen. Det är snarare både vägledande, tidsbesparande och man vinner på det i längden. Annars får du ju kanske göra om allt från början, vad är det då för vits med att inte ens kolla manualen?
Jag blir mer och mer förvånad. Behöver alltså inte kristna fatta egna beslut? Hur gör de då i sin vardag? I alla fall om vi här talar om muslimer, så behöver då vi alla fatta beslut av olika slag, eftersom vi är människor och vi lever här och nu. Hur man ens kan tro att man inte behöver fatta olika beslut i sin vardag förstår jag inte. Vi är inte programmerade apparater som inte har någon talan, utan vi är människor och därför är vi tvugna att fatta beslut, inte befriade från det.
Känner inte heller kristna empati och medmänsklighet? Oj det låter konstigt, jag känner i alla fall till kristna som visst kan göra det. Sen finns det också muslimer som gör det. Skulle vi inte förstå att vi behöver göra det, så hämtar vi den informationen från vår religion, eftersom den lär oss hur vi människor ska handla gentemot varandra och hur vi ska visa generositet emot varandra. Det går liksom inte att missa. Kanske bara om man är 'frilansande muslim' som inte bryr sig om vad Islam föreskriver. Men det är väl inte de undantagen som vi ska utgå från i så fall?
Nej det är inget 'man får för sig' utan man studerar och kommer till insikt. Det är så det fungerar.
Koranen är nedtecknad i skrift av människor, det stämmer. Dock har inte uppenbarelsen förmedlats i bokstäver till Islams profet (fvmh) utan via ängeln Garbriel, som budbärare av gudomligt budskap från Allah (swt). Men viktigt var att också få ner det i bokstäver, så att alla muslimer då som nu och i framtiden, även kan läsa Koranen i skrift, samtidgit som vi reciterar och många memorerar den också.
"Via ängeln Gabriel"!!! Men snälla du! Varför kan inte den där Gabriel ta och visa sig och göra någonting i modern tid? Varför hände allting för tusentals år sedan? Och vad gäller medmänsklighet och empati så har jag mött det hos många människor under mitt liv! Ingen av de hade den minsta koppling till någon religion. Och enligt kristendomen så kommer ju de till helvetet som de inte bekänner Jesus bla bla bla. Brinna i evigheter bla bla bla gääääääsp