Inlägg från: Anna60 |Visa alla inlägg
  • Anna60

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Muslimerna är säkert jättebra folk hela bunten men jag är livrädd för självmordsbombare och terrorister. Gillar inte heller hedersmord så där jättemycket. Jag tycker det är en aaaaning överdrivet att skjuta sin dotter i huvudet för att hon är kär i fel person. Men smaken är ju olika och det är väl tur det.

• Anna60
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 08:28:35 följande:
    Det tycker jag är en bra grundinställning. Dvs döm inte folk rakt av.

Jag tror vi är en del som inte direkt gillar de som begår terrorakter, eftersom det är ett sätt att få människor att känna rädsla. Jag kan dock förstå en desperat persons handling när inget annat alternativ verkar finnas. Det betyder inte att jag stödjer aktionen, tvärtom, däremot så kan jag förstå den psykologiska frustrationen som kan få människor att handla felaktigt.

Ja hedersmord är hemskt och som skrivits många gånger, det är inte tillåtet enligt Islam, även om en del muslimer begår brottet.
    Ja det är bara en del muslimer men å andra sidan ENDAST muslimer.
  • Anna60
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 08:34:46 följande:
    Kvinnor i Sverige mister ju också tyvärr livet ibland, ofta p.g.a. alkoloens påverkan, då de dödas i t.ex. svartsjukebrott. De kvinnorna är betydligt fler än de som hedersmördas, om man läser statistik.

Dessa mord kallas dock inte för hedersmord eftersom den benämningen inte är speciellt svensk. Svensken är ju som bekant inte speciellt mån om sina svenska värderingar, sin svenskhet osv och känner inte alltid stolthet för sitt land, därför är det en benämning som helt enkelt känns osvensk, när vi talar om hedersmord. Ändå så är ju dessa svenska mord ändå i samma kategori, eftersom det handlar om att ogilla någons handling och sen utnämna sig själv till bödel.
    Nej jag är inte bekant med fenomenet att svensken inte är mån om svenska värderingar och inte är stolt över sitt land! Tvärtom i den krets jag umgås. Märkligt att det utförs "hedersmord" i Sverige för här accepterar vi det ju inte utan det blir skam och fängelse i stället för heder och beröm.
  • Anna60

Jag har varnat mina döttrar hela deras uppväxt för att komma hem med en muslim.  Nu är de vuxna och jag tackar ödet (inte Allah) för att de är tillsammans med svenska män utan en massa religionsidéer. Jag var med i pingströrelsen som ung och jag vet vad fanatism kan göra med människor. Religion är bara en massa ord som ingen begriper och en massa regler att följa som ingen vet varför. Och även inom svenska frikyrkan så är det kvinnan som får stryka på foten. "Kvinnan tige i församlingen"! Fy ända in i gehenna.

• Anna60
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 15:04:45 följande:
    Jag finner det ironiskt att du har taskiga erfarenheter av pingstkyrkan, men varnar för muslimer, måste jag säga. Muslimer är liksom inte som pingstfolk. de är som kristna. En del är tossiga, men de flesta är som folk är mest.
    Nåväl jag skulle inte blivit glad om de kommit hem med en pingstvän heller! Men det skrämmer inte lika mycket trots allt. Terrorism och självmordsbombning och hedersmord är inte förekommande inom den svenska frikyrkorörelsen. Men jag skulle fått kämpa för att inte hänga mej på vinden om de kommit hem med en pingstvän också. Alla dessa ORD och BIBELCITAT som bara är floskler utan substans. Det går inte att fråga en pingstvän vad han tycker utan att få ett bibelord i nyllet. En kristen fundamentalist tycker inget själv utan gömmer sig bakom ORD ORD ORD. Oftast högtravande men tomma.
  • Anna60
    UmmAlina skrev 2011-07-07 15:45:32 följande:
    Håller med dig! Det var riktigt ironiskt att ha upplevt något men varnar för något annat.

Hur tänkte man där?  
    Jag tänkte följande: Kristen fundamentalism i vilken form den än må uppträda är obehaglig och skrämmande. Man tycker, tänker och agerar inte efter eget huvud och hjärta utan styrs av mystiska vanföreställningar om att det sitter en gubbe (Allah eller Jesus eller Gud whatever) någonstans (i himlen eller vad han nu kan sitta) som har all makt och om man håller sig "uppkopplad" genom bön, fasta, vissa ritualer etc så får man guidning av denna makt. Man behöver inte fatta egna beslut och empati och medmänsklighet finns inte på kartan. Man får för sig att man får budskap från denna makt (som tyvärr är osynlig och endast hörd ifrån via urgamla skrifter som, trots allt, är skrivna av människor!!!!!!)
  • Anna60
    oOHalalOo skrev 2011-07-07 18:15:02 följande:
    Jag förstår nu när du skriver att det måste vara en stor skillnad på de kristna som du vuxit upp med och sedan vad Islam lär.
    Fundamentalism i Islam betyder att följa de skrifter som religionen erbjuder. Det är Koranen och Sunnah som det handlar om i Islam. Det innebär att sträva efter att leva som en god muslim och göra det som är rätt och låta bli att göra det som är fel. Rätt basic överlag alltså och något som jag tror en del utanför Islam kan känna igen sig i. 

Du har alltså fel - om jag utgår från vad Islam lär, eftersom det handlar om att göra det rätta, sträva efter att göra det. Men däremot inte att alltid göra vad man vill, när man vill och hur man vill, eftersom det kan drabba tredje person. Det handlar alltså om att ta ansvar för vad man tycker och gör.

Skaparen är inte en gubbe, vad jag vet är Han inte ens det i Kristendomen, så varför du skriver det är obegripligt. 

Det är som du läser en manual i någonting som du vill ha rätsida i, istället för att bara sätta ihop den och inte få det rätt. Inget fel att läsa manualen. Det är snarare både vägledande, tidsbesparande och man vinner på det i längden. Annars får du ju kanske göra om allt från början, vad är det då för vits med att inte ens kolla manualen? 

Jag blir mer och mer förvånad. Behöver alltså inte kristna fatta egna beslut? Hur gör de då i sin vardag? I alla fall om vi här talar om muslimer, så behöver då vi alla fatta beslut av olika slag, eftersom vi är människor och vi lever här och nu. Hur man ens kan tro att man inte behöver fatta olika beslut i sin vardag förstår jag inte. Vi är inte programmerade apparater som inte har någon talan, utan vi är människor och därför är vi tvugna att fatta beslut, inte befriade från det.

Känner inte heller kristna empati och medmänsklighet? Oj det låter konstigt, jag känner i alla fall till kristna som visst kan göra det. Sen finns det också muslimer som gör det. Skulle vi inte förstå att vi behöver göra det, så hämtar vi den informationen från vår religion, eftersom den lär oss hur vi människor ska handla gentemot varandra och hur vi ska visa generositet emot varandra. Det går liksom inte att missa. Kanske bara om man är 'frilansande muslim' som inte bryr sig om vad Islam föreskriver. Men det är väl inte de undantagen som vi ska utgå från i så fall?

Nej det är inget 'man får för sig' utan man studerar och kommer till insikt. Det är så det fungerar.
    Koranen är nedtecknad i skrift av människor, det stämmer. Dock har inte uppenbarelsen förmedlats i bokstäver till Islams profet (fvmh) utan via ängeln Garbriel, som budbärare av gudomligt budskap från Allah (swt). Men viktigt var att också få ner det i bokstäver, så att alla muslimer då som nu och i framtiden, även kan läsa Koranen i skrift, samtidgit som vi reciterar och många memorerar den också.
    "Via ängeln Gabriel"!!! Men snälla du! Varför kan inte den där Gabriel ta och visa sig och göra någonting i modern tid?  Varför hände allting för tusentals år sedan? Och vad gäller medmänsklighet och empati så har jag mött det hos många människor under mitt liv! Ingen av de hade den minsta koppling till någon religion. Och enligt kristendomen så kommer ju de till helvetet som de inte bekänner Jesus bla bla bla. Brinna i evigheter bla bla bla gääääääsp
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?