• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Zwillinge86 skrev 2014-12-13 14:28:10 följande:

Tack jag hoppas ni har rätt. Skulle inte vara så orolig om det inte vore för att det är precis så här min missfall brukar börja :S

Har det blivit bättre idag och slutat blöda
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-13 16:07:56 följande:
    Sira, vet att FK just nu håller på med ärenden som kom in i september...Vår komplettering kom in 4 december..Så det dröjer nog några månader. Dessutom verkar det som om mitt landsting numera inte vill ersätta hela fakturan som de gjort tidigare. Vår faktura landade på ca 69 000 kr, men SU hade till min väninna som betalat ungefär samma bara ersatt med ca 45 000kr. Vågar inte hoppas längre på att vi ska få tillbaka hela summan, håller tummarna för 45000 inom några månader så får vi försöka spara ihop resten...Så less på att behöva vänta och att vi nu måste pausa för att få ihop mer pengar.
    Hur mår du Sira?

Har ni andra åldern inne för att söka ersättning?
    Varför får du kanske bara tillbaka halva ersättningen från FK om ni har rätt till ersättning? Tycker det låter jätte konstigt. Hade ni gjort vården i sverige hade det kostat lika mycket. Har du rätt så har du rätt och det borda/ska vara för allt. 

Jag har tyvärr passerat 40 och har inte rätt till ersättning. VI har stått i kö för lanstingsfinansierat sen jag var 38, kön var lång så vi gjorde privat iVF under tiden. Vi var så stressade med min ålder. Hann fylla 40 och blev inte erbjudna vård. 
    Så vi har överklagat till FK, fått avslag och dragit det vidare till förvaltningsrätten för att få rätt men en av motiveringarna att vi inte fått den vård vi har rätt till fast vi stått i kö sen jag var 38. väntar på svar från Förvalningsrätten, skickade in det sista i somras och det kan nog ta 1år. 
  • Myra

Hur är Litinus? kräm eller vagiator?
    Jag använder progesteron mic vagiatorer som jag hade kvar sen förra IVF. Tycker dom kladdar mindre än förra gången jag använde det. Smidigt med vagiatorer. Crinone känns inte som det stannar kvar där inne utan det känns som det följer med ut spetsen. Positiva är att man bara behöver använda det morgon och kväll mit 3ggr dag med progesteron. 
    Jag mådde förra gången dåligt av progesteron men upplever än så länge att det är bättre den här gången. 
    Har ont i bröseten, troligen pga progesteronet. Har börjat bli väldigt trött och cill nästan ta en middagslur mitt på dagen. Troligen progesteronet också.

• Myra
    Proxima skrev 2014-12-13 23:41:09 följande:

Och jag blöder igen... Och den här gången gör det ont i magen också! Fan! Orolig :(

Stor kram, ge inte upp än. Visst ska du ta nytt prov i morgon?
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-14 10:11:19 följande:
    Myra, när man ansöker om ersättning skickar FK en förfrågan till ditt landsting om vi har rätt till vården där och då meddelar även landstingen vad vården kostar dom om vi gör den där. I min väninnas fall så sa SU att vården endast hade kostat 45000 kr hos dom så de ersätter inte med mer. Andra har fått hela summan, men det var före lagändringen som kom i oktober förra året. De gjorde ju lite ändringar då, uppenbarligen ändrades även detta så att de inte alltid ersätter hela fakturan.

Lutinus är som en tablett som du för in med hjälp av en plastpinne, typ. Bättre än Crinone tycker jag för Crinone samlar sig som hårda klumpar..bättre att överskottet rinner ut som med Lutinus tycker jag..men det är ju en smaksak.

PRoxima, åh nej, håller tummarna att det är en ofarlig blödning!

Zwillinge, hur går det för dig?
    En IVF kostade runt 35 000 kr för oss så får inte ihop att en äggdonation skulle bara kosta 45 000 kr. Vi var på väg att göra äggdonation i Umeå men hört att det är struligt där och länga köer eller om det var brist på läkare. 
    Där får man inte heller behålla alla äggen utan man delar det med ett annat par. Har för mig att Umeå skulle ha lika mycket betalt som Fertinova. Har svårt att förstå att landstingets ÄD är hälften så dyrt. 
    Vi kom aldrig så långt att dom sa vad vården skulle kosta, det var bara om vi skulle haft rätt till vården om det gjordes i Sverige. 
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-14 10:31:15 följande:
    Det går ju inte göra privat ÄD på Sahlgrenska, men summan de meddelat de ersätter är vad det kostar DOM att göra en behandling på en patient. Jag (eller min väninna) förstår inte heller, men så var beslutet iaf. Vågar därför inte hoppas på att få mer än så i ersättning. Får helt enkelt vänta på vårt beslut..

Håller tummarna att allt är ok vid VUL. Kram!
    Man är så svag i dom här frågorna och man har inget att sätta emot.
    Jag tycker iallafall att det är fel och orättvist. Varför skulle det kosta mindre hos dom än andra som gör ÄD?..:( 
    Har man rätt till vård i annat land om det är långa köer i sverige så är det sjukt att inte får ersättning för hela kostnaden. 
    Var inne på karolinskas hemsida för jag hade för mig att det stod priser där men hittade inget tyvärr. 
  • Myra

Rd 10 idag. Kom lite blod på pappret när jag torkade mig.

Oman nu misslyckats med ÄD är det inte lite tidigt för mensen att komma om man satts i klimakteriet innan behandlingen? Räknade med att mens skulle bli fördröjt om det blir minus. Testdag på torsdag.

Varför sitter någon och leker med våra nerver, har inte vi alla gått igenom tillräckligt när vi kommit så här långt.

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-12-14 19:18:54 följande:
    Ja du, det är verkligen någon som leker med våra stackars känslor och all vår längtan. Jag tänker precis som du att det borde vara tidigt för mens, även om jag inte är nedreglerad men med allt östrogen och progesteron borde det verkligen dröja. Vi får fortsätta hoppas tillsammans.
    Så jäkla jobbigt. Värt att gå igenom det här om man vet att det slutar lyckligt men det finns ingen garanti. 
    Kom hem från bio nu och inget mera på pappret. Det kom så lite lite och hade säkert inte märkt någon om man inte kollar hela tiden. Jag tar vagiatorer och hoppas att det är den som retat till slemhinnan lite. Tog kvällens nu så får se om det kommer något blod när den "smälter"
    Tur vi har varandra här i tråden som stöttar och tröstar.
  • Myra
    Sira skrev 2014-12-14 22:36:27 följande:
    Det borde inte vara någon fara med så lite och progesteronet borde skjuta upp en ev mens också. När jag har haft misslyckade behandlingar har det alltid dröjt ett par dagar efter jag slutat med medicinerna innan blödningen kommit igång. Vet dock inte om nedregleringen innan spelar någon roll...

Men, jag förstår din oro. Blod är ju det som verkligen inte får finnas nu. Inte ens litegrann på papperet. Och det spelar ingen roll, inte för mig iaf, att det är vanligt/ofarligt/inget att oroa sig för etc. Det är lätt för mig att säga till dig, och mena det, att det mest sannolikt är helt ofarligt men jag vet ju vilka panikkänslor jag själv hade fått... :-/
    tack för stödet. äve om man vet allt det och peppar andra så blir man orolig när man själv får det. det är alltid skönt att få höra andra säga peppande och lugnande ord.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011