• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ni som gjort ivf o äggdonation. Gjorde dom även ultraljud på magen vid ET?

Dom gjorde det i Åbo på mig men aldrig på mina 2 ivf jag gjorde. Blev lite överraskad. Det är för att dom lättare ska se vart dom placerar embryonet. Under hur dom gjorde i Sverige, utrustning som skiljer?

I Sverige så gick slagen direkt från labbet till utrustningen/ultraljuds staven men här kom dom med en lång målriktade sak.

Jag önskar du hade en skärm så man kunde se bättre;) vid mitt första ivf kunde jag E tydligt när dom stack hål på blåsan och sög upp ägget. Det var så jäkla häftigt.

• Myra
    Sira skrev 2014-12-04 21:06:21 följande:

Myra: Jo, jag vet ju det egentligen. Ingen idé att noja över det. Jag kan göra absolut ingenting åt det men ibland är det svårt att hindra tankarna... Helsingfors har ju ändå en back-up iom den frysta sperman från första besöket. Det har inte Åbo och jag vet inte om de kan frysa och tina obefruktade ägg? Jaja, bara att hoppas på det bästa. Som alltid i den här processen... ;-/

Min man lämnade sitt prov i Helsingfors första besöket men så blev det Åbo för behandling. Dom kan skicka spermaprovet mellan klinikerna fick jag höra från Helsingfors.

Det är svårt att inte låta tankarna skena iväg i bland. Hela allt det här är så känsligt och mucka känslor inblandade.
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-05 20:50:24 följande:

Testet var negativt...

Som dom sa på fertinova, testa igen om tre dagar. 
    Jag är fortfarande ganska övertygad att du är gravid. 
    Ge inte upp. 
  • Myra
    Sira skrev 2014-12-05 16:54:17 följande:

Ni som redan varit och gjort insättning: Hur lång tid tog själva besöket? Började fundera på om jag varit för snål med tiden till flyget hem. De insättningar jag gjort i Sverige har ju gått snabbt men Åbo kanske har andra rutiner? Behöver jag stanna kvar och vila där eller så?

Min läkare var lite sen med pat inna så jag kom in kanske 10 sent. 
    Svårt att bedöma tiden men tror att dom räknar med 30 på ett ET med allt runt omkring. så runt 30-40 min så har du marginaler om dom är sena med patienten innan också. 
    Hur har du bokat flygen? 
    Buss 1 som man tar från hamnen går till flygplatsen och stannar på Torget.
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-06 11:06:50 följande:

Tack för ert stöd tjejer. Testade negativt i morse också såklart. Hade inte väntat mig något annat.. Gör ett sista test på måndag, det är då 4 dagar efter ordinerad testdag. Vill bara prata med Åbo och fundera lite på hur vi gör nu. Vi har ju inget i frysen och vi måste få tillbaka pengar från fk innan vi kan göra ett försök till. Vi har precis skickat in den sista kompletteringen så nu är det bara en lång väntan. Vi borde ha rätt till ersättning eftersom vi har rätt till denna behandling i Sverige.

Usch va det känns tungt nu...

vad tråkigt? ge det ett par dagar till. Som någon sa att vissa kan testa positivt sent. 
    dom måste ha missat sagt till dig vad du ska göra om det blir negativt. Till  mig sa dom också fortsätt med medicin i 3 dagar om det blir negativt på testdagen och sen ta ett nytt test. om det fortfarande var negativt så skulle vi höra av oss. 
  • Myra
    Proxima skrev 2014-12-06 18:07:38 följande:

Å nej!!!!!! Jag blöder... Massor :( 8+2 idag men jag tror tyvärr att det är ett missfall... Kommit både klumpar och en massa färskt blod :( och vi som fick se vårt lilla under på VUL med ett jättefint hjärtslag igår, känns rätt grymt?

Säger som dom andra, ge inte upp det finns stora chanser så är allt ok. Åk till akuten och få göra ett vul så ni kan känna ro. 
    stor kram
  • Myra
    Sira skrev 2014-12-07 23:55:56 följande:

Hoppas du har haft en lugn dag Proxima och att blödningen upphört.

Tänkte kolla med er det här med frysförvaring. Betalas det på plats vid insättningen (om allt går som det ska vill säga...) eller skickar de hem en faktura som de gjort med alla grejer hittills? Bara så jag inte står där och inte har pengar på kortet till det...

jag behövde inte batalj på plats utan det kommer säkert en faktura. man får med sig papper hem som vi båda ska skriva under som godkänner frysförvaringen. Troligen kommer fakturan dom fått tillbaka blanketterna av oss. 
  • Myra
    Myra skrev 2014-12-08 06:11:43 följande:
    jag behövde inte batalj på plats utan det kommer säkert en faktura. man får med sig papper hem som vi båda ska skriva under som godkänner frysförvaringen. Troligen kommer fakturan dom fått tillbaka blanketterna av oss. 
    betala ska det stå..;)
  • Myra
    Proxima skrev 2014-12-08 19:02:17 följande:

Nytt VUL idag visade att liten har vuxit sen i fredags och att hjärtat pickar på som det ska :) Såååå sjukt lättad även om jag inte kan fatta hur jag ff kan vara gravid efter en sådan massiv blödning!!!! Tack för visat stöd <3

Ohhh vad härligt. Så glad för er. Så skönt att slippa den där oron.
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-08 20:19:16 följande:
    Proxima, vilka underbara nyheter!! Det ska nog gå vägen det här Glad

Själv har jag idag slutat med Progynon och Lutinus, även dagens test var negativt (såklart..trodde inget annat 18 dagar efter ET). Åbo beklagade att vi inte hade något i frysen Rynkar på näsan Telefontid med läkaren på onsdag, planera lite inför nästa försök. Det försöket ligger däremot lite längre fram i tiden, eftersom vi behöver ca 70 000kr till ett nytt försök. FK ligger efter med ansökningarna för vård utomlands..Så vi får troligtvis pausa några månader nu?
    Beklagar vännen. Vet hur det känns. Gått igenom samma flera ggr. 
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att FK skyndar på så ni kan får hjälp. 
    Stor kram
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011