• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

blomman02 skrev 2014-11-28 21:01:11 följande:

Vet inte om jag börjar få kalla fötter eller vad som hänt men helt plötsligt känns allt jättejobbigt och jag känner ångest inför allt. Det blev ju inte bättre när en "vän" uttalade sig i veckan heller..

"Får ni se nån bild på donatorn?" Nej.. "Men tänk om hon har era önskemål men är ful, liksom sådär ruggigt ful, obehaglig.. Då får ni hoppas att barnet ärver pappas utseende"

Vad svarar man då?

Har ni andra fått panik över det hela nångång? Idag kände jag tom att jag kanske inte skulle våga säga att barnet är mitt :S

Usch, hjärnspöken :(

Det är väldigt mycket känslor som rör sig i huvudet genom åren man kämpat. Vet inte om det var i den här tråden eller i den andra som jag skrev ett längre inlägg hur jag kände mig ibland.
    Det är speciellt det vi gör och inte många förstår vad vi går igenom. Först så blir man glad att nu ska vi göra barn när man bestämt att nu är det dags. sen blir det inget på naturlig väg. Man går igenom hormon behandlingar, IVF, gravid 2 ggr och missfall. man har pendlat mellan hopp och förtvivlan många ggr. Man står inför faktum att man kanske inte kommer få barn. sista hoppet tänds med äggdonation. man får en möjlighet att bli gravid fast men en annan kvinnas ägg. Mycket tankar och känslor kring den frågan också. 
    Jag har tänkt och funderat väldigt mycket kring andras reaktioner och åsikter till våran äggdonation. Har också fått en kommentar när jag pratade allmänt om att äggdonation är vårat enda alternativ, sa inget om att vi skulle göra det. Hennes första spontana kommentar var oj, nä usch. Det har fastnat hos mig otroligt mycket. samtidigt har den fått mig att tänkta väldigt mycket i frågan och jag har insett att det alltid kommer finnas människor som har andra åsikter om den frågan än vi. Det har inte pratats om det så mycket och inte varit tillåtet så länge i sverige. Tidigare har det varit ensamstående kvinnor och kanske homosexuella som åkt ill danmark.
    Vi får se det som att vi får göra det mera upplyst i sverige. 

Det du fick höra är jäkligt tråkigt att någon ens kläcker ur sig sådant utan att tänka sig för. Så klantigt och taskigt. frågan är om hon/han sa det av avundsjuka för att såra dig eller rena tanklöshet. 
    Jag kan känna att jag är väldigt känslig i den här situationen och sådan där  kommentar skulle inte jag klara av utan att bli ledsen eller förbannad.
    Dom är lite uta på hal is när dom gör så mot en kvinna fullproppad med hormoner.
    Tycker du ska fråga vad hon menar med den kommentaren. Skulle du vilja höra sådant om du var i min situation.

• Myra
    blomman02 skrev 2014-11-28 21:01:11 följande:

Vet inte om jag börjar få kalla fötter eller vad som hänt men helt plötsligt känns allt jättejobbigt och jag känner ångest inför allt. Det blev ju inte bättre när en "vän" uttalade sig i veckan heller..

"Får ni se nån bild på donatorn?" Nej.. "Men tänk om hon har era önskemål men är ful, liksom sådär ruggigt ful, obehaglig.. Då får ni hoppas att barnet ärver pappas utseende"

Vad svarar man då?

Har ni andra fått panik över det hela nångång? Idag kände jag tom att jag kanske inte skulle våga säga att barnet är mitt :S

Usch, hjärnspöken :(

vill bara säga att det är inte konstigt med massa tanker som går upp och ner. låt inte hennes kommentar förstöra för dig. välj bort för stunden det så får dig att må dåligt. nu är det bara du och din familj för att få lugn och ro med behandlingen. 
  • Myra

Såg på nyheterna i morse. Dom har nyheter som snurrar  längst ner i rutan. Fick se texten. "Även fula ägg kan ge barn vid IVF" hört lite snabbt tidigare i veckan om en ny studie i Sverige med IVF och ägg men missade vad det var. 
    Någon som vet vad dom menar med fula ägg?
    Misstänker att dom kanske menar äggkvaliteten.

• Myra

Vargmor: beklagar ditt mf, härligt att du kämpar på.

Nu har man skickat iväg mannen till båten som ska göra sitt i morgon. 
    Jag ska åka på Onsdag kväll. och kommer hem Fredag morgon. 

Nu börjar man bli nervös och pirrig. Känns så overkligt. Tänk efter alla år så är det här våran största chans. 

• Myra
    JZ79 skrev 2014-12-01 19:30:37 följande:
    Myra, förstår du är nervös Ringer de er imorgon och meddelar befruktning?? Hur gick det för din man idag? {#emotions_dlg.flower}
    Han kom hem i kväll. Han hann av båten, ta taxi till kliniken, göra sitt och taxi tillbaka till båten. Han försökte lura mig att han stött på donatorn och beskrev hur hon säg ut mm. Jag höll på att dö innan jag fattade att han drev med mig. 
    Ja i morgon skulle dom ringa och berätta. Hoppas dom ringer på fm, har lite svårt att svara på em. 
    skönt att vara lite nervös. Har tidigare känt mig lite nollställd, har varit så mycket känslor upp och ner genom åren och man är rädd att bli besviken igen. 
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-12-01 22:06:59 följande:

Ett 9-celligt embryo återfört idag. Av de 9 ägg vi fick från donatorn (oklart om vi delade fler par) blev 7st befruktade. Dock menade läkaren att de övriga 6 var för långsamma i delningen varför hon trodde att alla kommer att kasseras :( känner mig riktigt besviken då jag hoppades att detta skulle ge oss lite andrum innan vi måste ge oss in i ÄD-processen utomlands. Dessutom var detta vårt sista landstingsförsök vilket känns surt att slösa på dålig utdelning, särskilt efter som landstinget utökar antalet försök efter årsskiftet vilket vi i och med detta försök går miste om... Vet att jag ska va göad för det embryo jag fått, men jag har ju haft bättre utveckling på mina egna ägg även om de varit få....

Grattis till ruvningen. gör dig snart sättskap..;) hAr aldrig hört att 9 celligt embryon återförts. Kanske jag som misstat något. Hur länge har det odlats?
    Det blev många befruktade ägg och så tråkigt att dom kanske måste kastas. Håller tummarna att några kanske klarar sig iallafall, han sa kanske så det finns hopp.
    Gör ont i hjärtat att höra att ni missar chansen till 4 försöket som det utökas till. 
    Är du säker att du missar det? Ni är ju i karusellen och tycker det låter konstigt om ni inte för 4:e försöket när ni redan håller på. Skillnad om det gått ett par år.
    Men ni är du ruvare så du kommer inte behöva varken mera ägg eller flera försök för du är gravid..;) Gravid
  • Myra
    Sira skrev 2014-12-01 22:52:19 följande:
    Förstår att du är nervös! Det är jag också. Om planeringen följs åker jag veckan efter dig?
    vad spännande, det kommer rassla med plus vecka för vecka i tråden..;) 
    Det var längesen jag var nervös vid hormon och IVF behandling. Det har nog att göra att det här ger oss en större chans med unga ägg. 
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-12-01 19:30:37 följande:
    Myra, förstår du är nervös Ringer de er imorgon och meddelar befruktning?? Hur gick det för din man idag? {#emotions_dlg.flower}
    När har du testdag, måste vara snart va? 
    Så spännande.:) väntar med spänning på ditt test. 
    Börjar du känna någon mera symptom?
    Det värsta är att progesteronet kan spel ett spratt också med syptom så svårt att känna skillnad. 
  • Myra

Ni som tagit både sprutan procren och tabletterna progynon har ni fått biverkningar som ökat blodtryck el liknade och andfåddhet som dålig kondis?

Haft ett par gånger känslan att ökad puls och blodtryck o ansträngning. Lite stressad känsla i bröstet fast man inte är det. Speciellt när man vilar. Fick höra att man kan få så när man kommer i klimakteriet.

D

Dålig kondis från en dag till en annan också, flåsar för inget. Brukar definitivt inte ha så dålig kondis.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011