Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Vet inte om jag börjar få kalla fötter eller vad som hänt men helt plötsligt känns allt jättejobbigt och jag känner ångest inför allt. Det blev ju inte bättre när en "vän" uttalade sig i veckan heller..
"Får ni se nån bild på donatorn?" Nej.. "Men tänk om hon har era önskemål men är ful, liksom sådär ruggigt ful, obehaglig.. Då får ni hoppas att barnet ärver pappas utseende"
Vad svarar man då?
Har ni andra fått panik över det hela nångång? Idag kände jag tom att jag kanske inte skulle våga säga att barnet är mitt :S
Usch, hjärnspöken :(
Det är speciellt det vi gör och inte många förstår vad vi går igenom. Först så blir man glad att nu ska vi göra barn när man bestämt att nu är det dags. sen blir det inget på naturlig väg. Man går igenom hormon behandlingar, IVF, gravid 2 ggr och missfall. man har pendlat mellan hopp och förtvivlan många ggr. Man står inför faktum att man kanske inte kommer få barn. sista hoppet tänds med äggdonation. man får en möjlighet att bli gravid fast men en annan kvinnas ägg. Mycket tankar och känslor kring den frågan också.
Jag har tänkt och funderat väldigt mycket kring andras reaktioner och åsikter till våran äggdonation. Har också fått en kommentar när jag pratade allmänt om att äggdonation är vårat enda alternativ, sa inget om att vi skulle göra det. Hennes första spontana kommentar var oj, nä usch. Det har fastnat hos mig otroligt mycket. samtidigt har den fått mig att tänkta väldigt mycket i frågan och jag har insett att det alltid kommer finnas människor som har andra åsikter om den frågan än vi. Det har inte pratats om det så mycket och inte varit tillåtet så länge i sverige. Tidigare har det varit ensamstående kvinnor och kanske homosexuella som åkt ill danmark.
Vi får se det som att vi får göra det mera upplyst i sverige.
Det du fick höra är jäkligt tråkigt att någon ens kläcker ur sig sådant utan att tänka sig för. Så klantigt och taskigt. frågan är om hon/han sa det av avundsjuka för att såra dig eller rena tanklöshet.
Jag kan känna att jag är väldigt känslig i den här situationen och sådan där kommentar skulle inte jag klara av utan att bli ledsen eller förbannad.
Dom är lite uta på hal is när dom gör så mot en kvinna fullproppad med hormoner.
Tycker du ska fråga vad hon menar med den kommentaren. Skulle du vilja höra sådant om du var i min situation.