• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hittade den här länken från Falun. står inget om återfrysning. Tror det var någon ny metod med snabbfrysningen som dom skulle använda av äggen dom klarade av odlas i 5dagar till blastosyster

www.ivfkliniken.se/falun/ivf-lab/blastocystodling/

Långtidsodling

Som första klinik i Sverige startade vi i början av 2000-talet återförande av embryon som odlades i fem dagar (långtidsodling, blastocystodling). Fördelen med metoden är framför allt att det är lättare att välja ut det embryo som leder till en graviditet. Vi lärde oss tidigt att frysa och tina blastocyster med stor framgång vilket var en förutsättning för att upprätthålla tekniken med långtidsodling.

Om rätt förutsättningar finns för paret kan läkaren bestämma att de befruktade äggen ska odlas till blastocyster. Dessa återförs på dag 5.

Ofta väljer vi att göra långtidsodling när kvinnan är under 40 år och det finns minst fem ägg befruktade.

När embryon har odlats i två dagar ser de ofta likartade ut. Efter fem dagar har de embryon som inte kan bilda en graviditet stannat upp i utvecklingen. Det eller de embryon som däremot kan bilda en graviditet har utvecklas till blastocyster av hög kvalitet och återförs eller frysförvaras.

• Myra

Såg svar om långsam och snabb frysning

Frysförvaring av embryon

En behandling ger ofta fler embryon än det som återförs. Om det finns fler embryon av hög kvalité fryser vi dem. Paret kan senare välja att återföra ett fryst embryo utan att behöva genomgå en ny behandling. Embryon får enligt lag förvaras i högst fem år.

Det finns två olika metoder för att frysa embryon. Båda metoderna används här på kliniken. Den metod som länge har använts är så kallad slow freezing. IVF-kliniken Falun utvecklade tidigt en egen metod för nedfrysning av blastocyster och har använt den med mycket goda resultat. Den andra metoden som används är vitrifikation.

När nedfrysningen är gjord placeras embryona i tankar innehållande flytande kväve. Flytande kväve håller temperaturen ? 196 °C.

Slow freezing

Slow freezing innebär att embryona fryses ned långsamt. Man sköljer embryot i olika lösningar för att avlägsna vatten ur cellerna. Det gör man för att skydda embryot från frostskador. Embryot sugs sedan upp i ett litet strå som placeras i en apparat. Apparaten sänker gradvis temperaturen i strået under cirka 1 timme.

Vitrifikation

Vitrifikation innebär en mycket snabb nedfrysning. Precis som vid slow freezing sköljs embryot först i olika lösningar. Embryot läggs sedan på en liten spatel som stoppas i ett större strå. Runtom strået finns flytande kväve. Det gör att luften i strået är så kall att embryot direkt ?förglasas?.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-01-07 15:26:03 följande:

Myra: Bra att du frågar från dem om statistik och hur många de estimerar att blir blastocystor 1-2 st av 5-6 st? Jag vet att när vi gick i Finland, fick vi mellanbra embryos i dag 2-3 och inte så många. Det är så mycket pengar som man betalar redan för ÄD att bättre vara förberedd än att betala bara så där. Gärna berätta ändå vad de säger om återfrysning eftersom jag har inte hört något om det.

Jag jag måste definitivt fråga mera. Frågorna kommer oftast efteråt. 
    Berättar gärna vad dom säger. Vi måste öka vår kunskap vad som händer och hur det funkar. Vi är så utelämnade i det här och betalar så mycket. 
  • Myra
    Pågående studier
    Jämförelse mellan slow freezing och vitrifikation av blastocyster

Sedan början av 2012 har IVF-kliniken Falun bedrivit en pilotstudie med syftet att jämföra de två vedertagna metoderna för infrysning av humana embryon. De två metoderna är slow freeze och vitrifikation. Många kliniker har övergått till att frysa blastocyster genom vitrifikation, men  IVF-kliniken Falun har länge och med mycket goda resultat fryst blastocyster med slow freezing. Med denna pilotstudie vill vi se om antalet födda barn vid återföringar av frysta embryon skiljer sig beroende på vilken av dessa två frysmetoder som har använts.

Jämförande pilotstudie på HP-FSH och HP-hMG

Både HP-hFSH och HP-hMG har i studier visats ge bättre oocyt- och embryokvalitet jämfört med rFSH. Preparaten har även visats ge högre graviditetsresultat. Det har hitills inte gjorts några jämförande studier mellan HP-hFSH och HP-hMG och de eventuella skillnader som kan finnas. IVF-kliniken Falun har därför påbörjat arbetet med en pilotstudie vars syfte är att jämföra det kliniska utfallet mellan dessa två preparat.

• Myra

kolla den här länken. Sen till höger på sidan där det står relaterad information. 
    Kolla på filmen. Dom har tagit bilder på hur embyonet utveckas och delas. 
    Lite skoj att se men frågan är vad händer på slutet av filmen, ser ut som det går sönder. 

www.ivfkliniken.se/falun/ivf-lab/utvecklingsarbete/

• Myra

Nu bombarderar jag er med massa info. Jag hoppas ni är intresserade. 
    Hittade den här statistiken. 

Redovisning

Förkortningar

THBR  -  Take Home Baby Rate, eller antal förlossningar

FET  -  Frysta och tinade embryon

Behandlingar 2009 ? 2011 (kvinnor i alla åldrar)
    Blastocystodlingar
    Antal          Graviditeter            THBR             Tvillingar                 Ålder

813             56 %                         41 %                6 %                            < 43 år

FET 

718             46 %                         31 %                4 %                            < 43 år

Behandlingar 1/5 2012 ? 31/8 2012
    Blastocystodlingar
    Antal          Graviditeter

69               61 %

FET

83               52 %

• Myra
    Proxima skrev 2015-01-07 17:01:42 följande:

Hej på er! Ett inlägg i blastocystdebatten: Vi fick betala 5500kr för långtidsodling i Åbo( vilket de rekommenderade oss att göra). För oss fick de tina 12 av våra 16 embryon för att få fram en (!) blastocyst... Eftersom jag nu är gravid i vecka 13 med denna blastocyst så känns det såklart värt det men OM det här inte skulle gå vägen :( så kommer det att kännas väldigt surt att nästan alla våra embryon gått åt. Lägger ingen värdering i om man ska eller inte ska långtidsodla utan vill bara informera om att det kan gå åt många embryon om man har otur?

Tack för att du delar din erfarenhet. oj var det 5500kr. har för mig att hon sa 250euro men jag ser på deras hemsida att det kostar 505euro. Herre jävlar vad dom tar betalt. jag måste dubbelkolla med dom om priset också, jag hörde henne lite dåligt. 
    Misstänker att ett gäng ägg lär ryka. Men som hon sa att dom kanske inte hade blivit något om man bara odlat 3 dagar och man hade fått neg grav test och man fått komma flera ggr. dom tar bara 5-6ägg av mina 8 som jag har i frysen. 
    Som du säger, det är värdet det OM det går vägen och det vet man ju inte innan och det gör det så jäkla jobbigt. 
    Hur kom det sig att dom ville långtidodla era ägg? Vad hade ni får kvalitet på äggen? vet ej om det spelar någon roll när dom långtidsodlar och fryser igen. 
    Sa dom om riskerna och chanserna hur många som skulle klara sig? Dom äggen som det inte blev något med vid långtidsodlingen hade dom slutat dela/utveckla sig och dom hade inte klarat sig vid FET om dom bara odlades till 3:dagar?
    sorry, mycket frågor men har så mycket i skallen och man är både fundersam och orolig. 
  • Myra
    Proxima skrev 2015-01-07 20:32:24 följande:

Myra: Våra embryon hade 1-6 och det som blev vår blastocyst var en 4:a. Har rätt dålig koll på vad som är bra och dåligt... Läkaren sa att de skulle behöva tina 6-8 st för att få fram 1-2 blastocyster så kanske var det sämre kvalitet än de räknat med? De som inte blev blastocyster skulle ju inte heller blivit graviditeter... De rekommenderade oss att köra långtidsodling för att vi hade så många embryon antar jag. 505 euro var det ja, det stämmer.

Våra ägg som befruktades så graderar dom mellan 2-5 och 2 är super kvarlitet och 3 normal som dom flesta får. Vi fick 3st 2:or och resten 3;or. Jag vet inte om den klassas annorlunda när dom blir blastocystor. Jag måste hör fel i telefonen med vad det kostar. 
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2015-01-07 20:44:33 följande:

Jättesvårt att veta hur man ska resonera kring lång och korttidsodling. Självklart positivt att kunna sålla bort de embryon som inte skulle fortsatt utvecklas efter dag 3, men å andra sidan är ju bästa platsen för embryona att utvecklas i livmodern och inte i ett värmeskåp. Vem vet vilka embryon som sållas bort som hade klarat sig om de återförts istället? Funderar även på varför de inte långtidsodlat till blastocyst först och fryser sen, då har ju gallringen skett innan frysningen vilket tirde glra tiningen mindre riskfylld....

jag tänkte precis samma som dig, om det sållas bort dom embryon som inte kommer blir graviditet om man långtidsodlar till blastocyster varför gör man inte det som standars och tidigare innan dom fryses första gången. 
    Det är just det som får mig att tänkta, det måste finnas någon typ av risk eftersom dom inte gör det från början. Men samtidigt som du även säger att det är mest naturligt att embryonet ska fortsätta i livmoderns. 
    Så svårt.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2015-01-07 20:49:55 följande:

Vi fick sist 11 ägg varav 8 befruktades och 7 blev blastos i Aten. Blev gravid vid ET men fick utomkveds och vid FET inget. Det var tydligen riktigt bra men att 6 embryos blir bara 1 blasto? Jag frågade oxå från kliniken i Aten om alla blastos fryses in, är chanserna mindre som de har sagt i Finland. Enligt läkaren där har frysning utvecklats så att chanser är lika än med fräsch. Vi får se. Enligt din statistik Myra är det sämre med fryst.

Statestiken jag hittade var från IVF Lund. Det är deras egen statistik så vet inte om alla kliniker får olika statistiker. lite slump måste styra också. 
    Så du menar att om man långtidsodlar 6 embryon så är det bra att det blir en blastocyst? hade hoppas på flera. 
    Det var något med någon ny metod hon pratade om idag. Tror det var snabbfrysning. Om jag fattade henne rätt idag. så efter äggplock så har dom fryst äggen långsamt men om det blir blastocyster till frysen så blir det snabbfrysning som skulle vara bättre/säkrare. Jag förstod inte riktigt metoden. 
    Jag skickade en mail med lite frågor som dök upp efter samtalet och just nya metoden var en av frågorna. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011