• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Sira skrev 2015-01-02 08:47:23 följande:

Igårkväll fick jag en blödning. Jag trodde det var Lutinus som skulle ut men det kändes så mycket att jag var tvungen att kolla. Fick en chock när trosskyddet var helt blodigt och sen dess har jag haft sån panik att jag är helt blockerad. Har sovit med dubbla bindor och inte vågat röra mig, känt efter exakt hur det har känts i magen och oron har definitivt känts i magen.

Jag vet att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet och att det finns många fler möjliga anledningar än bara missfall. Jag vet att det är ännu vanligare vid äd-behandlingar. Jag vet allt det men det spelar ingen roll när det händer en själv. Vågade knappt gå på toa nu men var ju tvungen. Det har kommit litegrann men det är lite brunt och inga klumpar. Förnuftet säger att det borde vara en ofarlig blödning men jag har ändå panik. Jag vill inte att det ska vara över!

Jag förstår din oro helt och hållet. Själv varit i samma situation och man är så orolig att man exploderar. Även om man som du säger vet att det är normalt med blödningar fast allt är ok så fattar inte hjärtat det. 
    Försök att slå bort negativa tankarna och tänk att det är en normal blödning när du skulle haft din mens. Hur du än gör och tänker så kan du inte påverka något.
    Det kommer säkert lugna ner sig under dagen. Det lila blod som kommer blandas säkert ut med Linitus så det ser mera ut än vad det är. 
    Försök göra något idag så du tänker på annat. 
    Kommer gå bra.
  • Myra
    Sira skrev 2015-01-04 21:24:31 följande:

Alltså, personalen i Åbo verkar ju jobba jämt! :-O Jag mailade testresultatet igår och tänkte ju såklart att det skulle läsas i morgon. Igår eftermiddag hade jag fått svar! Känner mig nästan lite dum, så bråttom var det ju inte och det var verkligen inte meningen att störa mitt i ledigheten?

Oj det var verkligen konstig att dom svarade igår en Lördag. Men det kan ju vara så dom är där för att dom har äggplock av en donator eller VUL av donator. Jag fick göra VUL en lördag en gång när jag gjorde IVF. Dom kanske passar på att läsa mail när dom är där och receptionen är öppen. 
  • Myra
    Sira skrev 2015-01-05 09:15:53 följande:

Ja, så kan det ju vara. Men det stod något med iPhone längst ner i mailet som jag tolkade som finska för "skickat med min iPhone"...

Dom kanske har sin jobbmail koppa
  • Myra

Äsch jäkla datorn som skickade iväg för snabbt.

Dom kanske har sin jobbmail koppar till tjänstemobilen. Har för mig att Sophiahemmet hade något akutnr som gällde på helgerna. Det är speciellt då när man hormonbehandlas till äggplock som man kommer på helger och troligen kan behöva akutnr. 
    Jag jobbar inom vården och våra chefer som har tjänstetelefon har mailen koppad till mobilen. Den som svarade kanske hade en tråkig Lördag och kunde inte låta bli att svara..;) 
    Men förstår känslan att det känns konstigt att man stör på deras ledig helg när man oftast har tid själv att maila och fixa när man är ledig och tänker att det här läser dom på måndag. själv gjort det många ggr. . 
    Mail i mobilen har räddat mig så många ggr och gjort livet enklare.

• Myra
    Sira skrev 2015-01-06 20:26:59 följande:

Myra: Det är ju bra att det går att få tag på dem om det är akut, jag hade bara inte en tanke på det överhuvudtaget och mitt ärende var ju inte akut så jag kände mig lite dum när jag fick svar så snabbt på en helg.

När jag ringde igår, som de bad mig om i mailet..., visste hon som svarade (Merja?) redan om det för det hade Marjo (?) redan sagt. Lite roligt att de har så bra koll på en. Så långt ifrån Landstinget man kan komma...

Idag fick jag ett lätt psykbryt. Det psykiska med allt det här; behandling, oro, hopp osv, är verkligen jättejobbigt. Jag tycker normalt sett att jag är ganska lugn och sansad men det är jag inte i närheten av när det gäller detta. Imorse tog jag Lutinus ca en timme tidigare än jag brukar för att det skulle passa jobbet, har lite svårt att gå ifrån hur som helst så jag tyckte det var bättre. I eftermiddags var jag så trött efter jobbet att jag kom på att jag skulle ta nästa två timmar senare än jag brukar. Direkt kom katastroftankarna att allt kanske är slut nu och i mitt huvud var det som att jag missat en hel dags mediciner. När tankarna väl klarnade var det ju bara tre timmar det diffade. Jag fattar ju att det inte kan spela nån roll. Hade det varit så noga med tiderna hade de ju naturligtvis sagt nåt! Men det tog ett tag för min panikslagna hjärna att förstå det?

Det är ju positivt att dom har så bra koll och att dom svarar på helgerna. Förstår att du får dåligt samvete men dom får ju ganska bra betalt av oss och dom har inte dåligt samvete att ta betalt av oss desperata hysteriska känslosamma människor som gör allt vi kan för att få barn. Förstår din känsla och jag brukar inte vara krävande i service på hög nivå men i det här när vi gör sådana här behandlingar med mycket känslor, oro och pengar och det finns inga garantier så ska du inte ha dåligt samvete för att du stör dom en helg med en fråga som inte var så bråttom. 
    Dom har säkert någon jourgrej så dom var säkert redan på jobbet. 

Jag känner igen mig i det du skriver att man inte brukar vara orolig av sig men just i dom här fallen med behandling och allt så blir man lätt hysterisk och orolig för ja typ allt. Sen blir man lätt blockerad för enkla saker för det är så mycket känslor som snurrar runt och blockerar förnuft och logiskt tänkande..;)
    Det är inga problem att det blev lite fördröjning med medicinen, jag har gjort samma och blev också jätte orolig. Dom hade definitivt sagt om det skulle vara viktigt med klockslagen. När det är viktigt med tiden så är dom väldigt väldigt tydliga med det.
  • Myra
    Sira skrev 2015-01-06 21:22:51 följande:

Myra: Haha, bra att du skrev det med pengarna, mitt dåliga samvete försvann på en gång! För hjälp vad de kan ta betalt! Med allt inräknat; resa, hotell, mediciner, frysförvaring osv kommer man snabbt upp i hundratusen kr.

Jag kommer ju ihåg när vi gjorde ivf med egna ägg hur noga de var med tiden för ägglossningssprutan, att den verkligen togs exakt. Det är ju orimligt att det skulle vara petnoga och ingen säger nåt. Men det känns bara så himla skört så allt blir uppförstorat innan det går att tänka klart igen...

När skulle du ha kontakt med Åbo igen för vidare planering?

Hur är det med er andra? Nån som drar igång nytt försök snart?

Jag har telefontid i morgon fm. Då får jag veta mera vad dom planerar för mig och alla äggen..:) 
  • Myra
    blomman02 skrev 2015-01-06 21:38:50 följande:

Usch ja, ta betalt gör de ju onekligen.. Och hade man bara vetat att det går vägen så hade det ju varit värt det men ibland känns det så hopplöst...

Själv har jag inte haft mens sedan i början av november och i mitten av december började jag också läcka bröstmjölk.. Ska ta prover i veckan och har väl mer eller mindre ställt diagnosen prolaktinom själv.. Hade tänkt ringa Åbo efter jag fått provsvaren.. Vi hoppades ju på att de skulle ringa nu i januari och meddela donator och att behandlingen skulle börja av oss båda. Vet inte hur det blir med det nu dock :/ jag trodde i min dumhet att uppförsbacken snart skulle vända neråt men icke..

Ja hade man fått garantier så hade det underlättat massor och definitivt varit värt alla pengar. 

Jag förstår inte, du läcker bröstmjölk och du är inte gravid? Vad r proaktinom?
  • Myra

Pratade precis med Fertinova. Vi har 8ägg i frysen. Dom vill att vid behandling tina upp 5-6st ägg för att långtidsodla dom till 5:dagars så dom blir blastocyster. Det är för att se vilka som fortsätter dela sig och sålla bort dom som inte är dugliga och slutar dela sig. Då ska man lättare kunna utesluta misslyckade försök med embryon som det inte skulle bli något. Eftersom vi fick högsta kvaliteten på äggen så kändes det spontant konstigt att det inte skulle bli något med dom. Men tydligen så kan även toppen ägg sluta dela sig. När man då har odlat dom 2 eller 3 dagar till så kan man frysa om dom igen. Trodde jag inte man kunde. Tydligen så blir det snabbfrysning så var något ny metod. Någon som känner till den nya metoden?
    Att långtidsodla kostar 250 euro extra. 
    Jag ska börja med progynon CD 1. Jag nämnde att jag inte mådde så bra av progynonen, kände en konstig känsla i brösten, dålig kondis, andfådd och som jag hade hög puls. Kändes inte bra. Så fort jag slutade med dom så blev det en stor befrielse i kroppen. Jag ska få plåster istället som jag byter 2ggr/v troligen i 3v. Hoppas det ger bra resultat. min slemhinna hade växt fint under behandlingen så där har jag inga problem. 
    Nu hoppas jag mensen kommer som den ska och att den inte strular. Bruakr strula lite då och då. 
    Någon som hade mens som strular efter behandling, att den kanske blir försenad? 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2015-01-07 13:40:26 följande:

Myra: Det var intressant med snabbfrysning men kolla var är statistiken att lyckas med återfrysta embryos? Jag har läst mig någonstans att det är lite sämre även om de skulle få blastocystor. Vad har de sagt om ingen av embryos blir blastocystos, måste ni betala ändå 250 EUR?

Vi går i Aten och vi kasserade en embryo plastocysto eftersom de inte få återföra 4 st. Vi bestämde oss att inte återfrysa det eftersom det skulle inte kanske klara sig att tina upp.

Mina mens strular alltid efter behandling, så att ibland har jag tagit provera att styra mensen igen.

Det här blev så nytt och jag vet inte riktigt vad jag ska tänka och tycka. Hon sa att det finns dom som har blivit gravida med återfrysta ägg. 
    Statistik vet jag inget om. Som du säger få vi betala 250euro om det inte går vägen och vad händer om alla frysta ägg som man fryser om inte klarar sig? 
    Jag vill verkligen inte komma till en punkt där alla ägg går åt skogen och igen graviditet.
    Jag kan förstå att odla äggen till 5dagars och då se vilka som klarar sig. klarar sig alla 5-6äggen till blastocyster så känns det jobbigt att återfrysa alla när det inte finns garantier att dom klarar en upptining igen. 
    tror jag måste sammanfatta lite frågor och maila dom. Känner att jag har lite för mycket frågor kvar som kom efter samtalet. 

Tacksam för alla input från er alla på det här.
  • Myra
    blomman02 skrev 2015-01-07 14:31:06 följande:
    Förlåt, det va jag som va lite otydlig.. Jag är inte gravid men läcker lite bröstmjölk. Har kollat upp det och tillsammans med den uteblivna mensen tyder det på prolaktinom som är en godartad tumör i hypofysen.. Men nu väntar vi på provsvar först så får vi se..

Hur länge hade de odlats innan de fetare dem från början? Jag trodde att de alltid väntade 5 dagar och sedan fryste.. Måste man be särskilt om att de ska vänta med att frysa? Och betala då givetvis..

När tror du att du får din mens och börja med Plåstret? Hoppas du mår bättre på det!
    Hoppas det det inte är några problem och proverna visar bra resultat. 

Oftast så odlar man 3 dagars vid ET och FET, vet inte varför dom oftast gör 3 dagars. tror det finns någon risk med att odla alla till dagars men jag kan inget om det. OM man plockat ägg så får man skriva under godkännade att dom ska frysförvaras och betala extra för det. Långtidodling kostar också extra iallafall för mig i det här fallet. 
    Jag hoppas på att jag får mens nästa vecka och ska då börja med Plåster direkt. 
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011