Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Myra: Förstår att du hade många frågor efter det samtalet. Vet inte riktigt hur jag själv hade ställt mig till det. Men, om vi hade fått något embryo vid ivf-behandlingarna vi gjorde innan äd så var standard att odla två dagar. I Åbo är det ju tre dagar. Av våra ägg hade två fallit bort mellan dag två och tre nu så jag är ju glad att jag slapp få tillbaka något av de äggen som inte hade blivit något. Det talar ju för att långtidsodla. Å andra sidan är det ju livmodern som är den optimala platsen...
Spontant känner jag att jag inte vill att de ska hålla på för mycket med embryona. Varje moment är en risk. Samtidigt som det är en privat klinik. De vill ha så hög bthr som möjligt för att få fler patienter och tjäna ännu mer pengar. De bedriver ingen välgörenhet, de är ett vinstdrivande företag. De talar ju för att de inte använder metoder som de inte tror fungerar.
Det är svårt. Det är så mycket som står på spel. Hoppas de kan ge er svar på frågorna så det blir lättare att fatta beslut.
Kort och gott, man vill ha garantier, bli gravid och ah råd med det.
Usch jag längtar tills allt det här är över och man förhoppningsvis slipper allt det här och har ett barn i famnen. Det tar så mycket energi och jag fattar inte hur vi alla orkar med det här.
Ang behandlingen så kanske man får lite helt på deras kompetens och rekommendationer. Men det är helt naturligt att undra och fråga och kanna att man har något kontroll och varit delaktig i valen som görs.
Sen visst dom bedriver inte vara vård utan det är affärer för dom. Kanske inte dom som jobbar utan dom som äger.
Hade man vetat det här när man var ung så hade man utbildat sig till Fertilitetsläkare inom IVF och ÄD.