• Draken

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Vi började planera barn sommaren 2010 och hittills har det resulterat i två MA, senaste i januari. Finns det kanske någon mer 30+ med BIM i juni, som planerar första barnet och tidigare haft MA/missfall?

• Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?
  • CT11

Hej! Idag var jag på röntgen, HSG. Jag tyckte det gjorde otroligt ont, men är rätt klen vad gäller smärta.. Men sen fick jag gå hem, somnade direkt och nu känner jag mig vimsig och darrhänt.. Skumt! Men det de såg var ganska intressant. Inte ens när hon pumpade in mer vätska för tredje gången kom det in vätska i höger äggstock. Höger äggstock är tydligen helt igenkloggad och typ inte ens i bruk. .. Jag får se vad läkaren säger men för mig låter det som höger äggstock inte ens kunnat fungera under hela året som vi försökt få barn och därmed har jag haft 50% chans att bli gravid. Eller?? Vad tror ni om det?

• Tabbs2

Låter ju inge vidare, vare sig att det gjorde ont eller att det verkar vara stopp i ena äggstocken...

men vad jag har hört så halveras inte chansen så endast pga att ena äggledaren (antar att det var endast ledaren o inte hela stocken el?)  är blockerad. tydligen kan det släppa ett ägg från den sidan som fångas upp av andra sidan så att säga...sen har man inte heller ägglossning varanannangång från de olika sidorna...hmm låter snurrigt men man kanske kan fatta lite:)

Sa det inget om det vid undersökningen? om man kan göra ngt åt det, hur chanserna ser ut osv?

Men annars då? såg andra sidan bra ut o så?

När ska du få prata med en läkare?

Kram o hoppas du piggnar på dig under kvällen!

• JLD1979
    tm78 skrev 2012-02-09 16:24:28 följande:
    Jodå, jag är på ÄL + 4 idag både enligt mig själv och Fertility Friend... Har redan börjat känna efter såklart och blir galen på mig själv, det är ju omöjligt att känna något så här tidigt. Det vill säga; det är omöjligt att känna något som faktiskt har med en graviditet att göra så här tidigt - men jag känner ju massa inbillade symptom hela tiden Skäms
    Har provat typ allt samtidigt denna månaden (bidrottninggelé, rosenrot, grapefruktjuice och varannandag-sex)... Vi får se om något av det har gett resultat... Annars ska jag nog inte försöka med något nästa månad. Om jag kan låta bli...

Jag förstår att du tycker dig känna alla möjliga symtom... jag känner av bde graviditet och ÄL symtom nu tack vare testen imorse.

Vad är bidrottninggele och vad gör man med den?

Vad gör man med rosenrot?

Grapefruktjuice?

På vilket sätt säger man att dessa kan hjälpa en bli gravid? kanske är nått man skulle ge sig på och prova :)

Diagnosticerad m Endometrios. 1:a MF 120116 men skam den som ger sig!
  • JLD1979
    CT11 skrev 2012-02-09 16:25:28 följande:
    Hej! Idag var jag på röntgen, HSG. Jag tyckte det gjorde otroligt ont, men är rätt klen vad gäller smärta.. Men sen fick jag gå hem, somnade direkt och nu känner jag mig vimsig och darrhänt.. Skumt! Men det de såg var ganska intressant. Inte ens när hon pumpade in mer vätska för tredje gången kom det in vätska i höger äggstock. Höger äggstock är tydligen helt igenkloggad och typ inte ens i bruk. .. Jag får se vad läkaren säger men för mig låter det som höger äggstock inte ens kunnat fungera under hela året som vi försökt få barn och därmed har jag haft 50% chans att bli gravid. Eller?? Vad tror ni om det?
    Tyvärr vet jag inget om detta men... Kan man inte spola igenom den på nått sätt så att det blir full och fri pasage igen då måntro? Att man kan få den brukbar igen? *hoppas hoppas*
  • tm78
    CT11 skrev 2012-02-09 16:25:28 följande:
    Du menar att den ena äggledaren var tät? Inte äggstocken väl? Äggledarna går i alla fall att spola rent tror jag, så det borde kunna åtgärdas ganska enkelt.

När jag hade mitt MA så trodde dom först att det var ett XU, och jag fick tid för titthålsoperation i äggledaren. Jag fick veta att det kanske skulle bli nödvändigt att helt enkelt operera bort äggledaren. Då frågade jag en del om det och fick veta följande:
    Om den ena äggledaren inte fungerar/är borta så minskar det chanserna att bli gravid lite grann, men ägget kan hitta fram ändå - det får bara en krångligare väg. Dessutom så släpper man inte ägg varannan gång från höger eller vänster sida, utan det är helt “random”, precis som Tabbs skrev. Kroppen är ganska finurlig, och om den möter mycket motsånd på ena sidan så kan det bli så att den oftare släpper ägget på den friska sidan.

Hoppas att du känner dig bättre nu ikväll, och hoppas att du får bättre svar från läkaren när du får prata med honom/henne!
  • tm78
    JLD1979 skrev 2012-02-09 17:59:12 följande:

Jag förstår att du tycker dig känna alla möjliga symtom... jag känner av bde graviditet och ÄL symtom nu tack vare testen imorse.

Vad är bidrottninggele och vad gör man med den?

Vad gör man med rosenrot?

Grapefruktjuice?

På vilket sätt säger man att dessa kan hjälpa en bli gravid? kanske är nått man skulle ge sig på och prova :)

Bidrottninggelé stimulerar ägglossningen. Det är tabletter, och man ska ta dem mellan mens och ägglossning.
    Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet och ska öka fertiliteten. Hur vetenskapligt bevisat det är vet jag dock inte... Det är också tabletter, som man tar mellan mens och ägglossning.
    Grapefruktjuice ska göra så att man får mer fertilt sekret. Vet inte hur vetenskapligt bevisat detta är heller. Men det skadar ju inte att prova tänkte jag Skrattande Det står massa om alla tre sakerna här på FL.

Lycka till med testerna i morgon förresten! Om du fick ett svagt streck på en grav.test så kan det ju faktiskt vara så att du redan är gravid igen... {#emotions_dlg.flower}
  • JLD1979
    tm78 skrev 2012-02-09 20:20:49 följande:
    Bidrottninggelé stimulerar ägglossningen. Det är tabletter, och man ska ta dem mellan mens och ägglossning.
    Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet och ska öka fertiliteten. Hur vetenskapligt bevisat det är vet jag dock inte... Det är också tabletter, som man tar mellan mens och ägglossning.
    Grapefruktjuice ska göra så att man får mer fertilt sekret. Vet inte hur vetenskapligt bevisat detta är heller. Men det skadar ju inte att prova tänkte jag Skrattande Det står massa om alla tre sakerna här på FL.

Lycka till med testerna i morgon förresten! Om du fick ett svagt streck på en grav.test så kan det ju faktiskt vara så att du redan är gravid igen... {#emotions_dlg.flower}
    kalas. Då har jag lite kvällslektyr :)
    Tack!
  • CT11
    tm78 skrev 2012-02-09 20:14:38 följande:
    Du menar att den ena äggledaren var tät? Inte äggstocken väl? Äggledarna går i alla fall att spola rent tror jag, så det borde kunna åtgärdas ganska enkelt. När jag hade mitt MA så trodde dom först att det var ett XU, och jag fick tid för titthålsoperation i äggledaren. Jag fick veta att det kanske skulle bli nödvändigt att helt enkelt operera bort äggledaren. Då frågade jag en del om det och fick veta följande: Om den ena äggledaren inte fungerar/är borta så minskar det chanserna att bli gravid lite grann, men ägget kan hitta fram ändå - det får bara en krångligare väg. Dessutom så släpper man inte ägg varannan gång från höger eller vänster sida, utan det är helt ?random?, precis som Tabbs skrev. Kroppen är ganska finurlig, och om den möter mycket motsånd på ena sidan så kan det bli så att den oftare släpper ägget på den friska sidan. Hoppas att du känner dig bättre nu ikväll, och hoppas att du får bättre svar från läkaren när du får prata med honom/henne!

hej, alltså.. Vet inte riktigt.. Hon pratade om äggstock och inte äggledare men så var hon ju oxå röntgenläkare och inte gyn. Men hon var helt tydlig med att det var ovanligt och konstigt och att vänstra "äggstocken" var perfekt. Hon såg i högra någon slem klump bl.a. Som kan göra att det inte kom in kontrastvätska. Jag har återbesök hos min läkare 21a feb. Det kommer att bli mycket spännande och höra vad hon säger!!
  • Tabbs2

JLD- tänkte bara fylla på lite infon om bidrottninggelen m.m.:)
    Bidrottninggelen ska oxå bidra till att bygga upp en bra slemhinna så att ägget fäster fint. Man ska ta det från mens till ÄL, helst på kvällen (tydligen har det ngt med hormonerna att göra)

Rosenrot ska man också bara ta fram till ÄL, har läst på många sidor att de tror att det kan bidra till missfall (om man skulle äta det efter ÄL...)

grapefruktjuicen är precis som tm sa för att det ska bli lätt för spermierna att simma in:) precis som det sägs om bisolvon:)

Andra  preparat som det finns en del trådar om är EPA glandin och munkpeppar (angus cactus)...

tm- hoppas det tatt sig den här månaden:) test nästa helg eller tidigare:)

Ct- hoppas att du får bra svar av läkaren sen då!

Draken- hoppas tentan gick bra igår??

ha en bra helg!

• JLD1979
    CT11 skrev 2012-02-09 23:18:30 följande:
    hej, alltså.. Vet inte riktigt.. Hon pratade om äggstock och inte äggledare men så var hon ju oxå röntgenläkare och inte gyn. Men hon var helt tydlig med att det var ovanligt och konstigt och att vänstra "äggstocken" var perfekt. Hon såg i högra någon slem klump bl.a. Som kan göra att det inte kom in kontrastvätska. Jag har återbesök hos min läkare 21a feb. Det kommer att bli mycket spännande och höra vad hon säger!!
    Jag håller tummar och tår för att det räcker med en spolning så är allt bra igen!
    Klen tröst kanske men min syster har PCO på sin ena äggstock men läkarna sa till henne att hon har bra chanser ändå för att hon har en som är frisk och helt fri fr PCO.

Som sagts innan. Kroppen är jäkla bra på att anpassa sig och börja använda den friska delen om man har två och en av dem är sämre. Precis som med syn och hörsel. Det andra örat el ögat börjar kompensera för det dåliga örat/ögat. Tror äggstockarna gör samma sak.

Kram!
Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?