• Oreos

Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?

Pratade med  min läkare som hjälpte mig ta bort några födelsemärken,
    Han sa att om man har ett märke som är mycket utstående kan man ta bort det själv genom att 'strypa' det med en sytråd och sen faller det ev efter nån vecka.

Någon som gjort det? Gör det ont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 23:26
    Tänk på att kolla upp leverfläckarna innan ni tänkt ta bort dom på egen hand, även om risken är väldigt liten så kan det vara hudcancer!
  • Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?
  • Grappa

Har aldrig strypt ett födelsemärke men nypt några stycken. Går utmärkt om man biter ihop. Och har långa naglar. Blev jättefint efteråt, och inte behövde man plågas flera dagar heller.

• U never saw me

Jag har försökt strypa mina men av någon anledning skärs de av direkt istället av sytråden. Det blöder en del men är helt smärtfritt och blir fint efteråt.

• ireinholdsson

Jag ska ta bort mina födelsemärken nästa vecka. Hittade den här sidan www.plastikoperationer.net/ta-bort-fodelsemarken-leverflackar  där det står hur man kan ta bort födelsemärken. Tydligen är det vanligast att man opererar, skrapar eller bränner bort födelsemärken.

Känns skönt att man vet lite innan proceduren, är sjukt nervös :P

• Romantik

Tänkte väcka liv i tråden för jag behöver hjälp!!:P Fick en tråd knuten runt min fläck på vårdcentralen i onsdags. Den blev i fredags lite vitaktig i kanterna men det har inte hänt ngt mer...förutom att den är öm som sjutton och asjobbig. Sitter liksom precis i troskanten mot rumpan så måste ha plåster på hela tiden annars gär det ont, men det borde väl va ok? Har ju inget sår som blir instängt liksom... Till min verkliga fråga - hur lång tid tog det för er?!? Jag menar snart har det gått en vecka och visst, lite har hänt men den ska ju trilla av är tanken, inte bara bli lite vit i kanterna...

• Lambda
    ireinholdsson skrev 2013-01-16 09:19:39 följande:

Jag ska ta bort mina födelsemärken nästa vecka. Hittade den här sidan www.plastikoperationer.net/ta-bort-fodelsemarken-leverflackar  där det står hur man kan ta bort födelsemärken. Tydligen är det vanligast att man opererar, skrapar eller bränner bort födelsemärken.

Känns skönt att man vet lite innan proceduren, är sjukt nervös :P

Hur många och vad kostar det?
  • Lambda

Har irriterat och mått dåligt över ett flertal jag har i många år. Hörde mig för flera år sedan och då skulle det kosta 7000 för att ta bort alla jag ville få bort. Kan inte klä mig i vad som helst för vill inte att dom ska synas, dom är äckliga och andra äcklas ( vad jag tror) av att se dom.

Tänkt jag ska testa strypa en så som jag läst om här, bara rädd att dra åt, men hårt måste det vara, så jag ska råka skära av den och att det gör ont. Ikväll blir det... Undrar hur lång tid det tar för den att dö? Sen är mina inte leverfläckar, läkaren kallade det hudvävnad? Vidriga bruna skrumpna utstående saker.

• vill bli mamma 2009
    Lambda skrev 2014-04-01 15:50:42 följande:
    Har irriterat och mått dåligt över ett flertal jag har i många år. Hörde mig för flera år sedan och då skulle det kosta 7000 för att ta bort alla jag ville få bort. Kan inte klä mig i vad som helst för vill inte att dom ska synas, dom är äckliga och andra äcklas ( vad jag tror) av att se dom. Tänkt jag ska testa strypa en så som jag läst om här, bara rädd att dra åt, men hårt måste det vara, så jag ska råka skära av den och att det gör ont. Ikväll blir det... Undrar hur lång tid det tar för den att dö? Sen är mina inte leverfläckar, läkaren kallade det hudvävnad? Vidriga bruna skrumpna utstående saker.

Kör på bara. Dra inte åt för hårt, sätt ett nytt snöre lite hårdare någon dag senare. Mina satt nog nästan 2 veckor. Det är nu ett par år sedan och resultatet är bestående, skulle gjort det tidigare. Nu kan jag visa nacken!
  • Triz

Hej! Jag lånar tråden då jag ej fått svar på min fråga här. Min fråga är om någon av er andra fått problem med att er "hudflik" efter strypning svullnat upp till en helt oömm men ständigt växande vattenblåsa. Jag undrar om det är ok, om jag borde sticka hål, låta av eller rentav avbryta allt och kanske knyta nytt? Tilläggas bör bäl att denna hudlfik va rätt stor. Kansk 3mm i roten samt r mm utpekandes..den är nu mer än dubbelt så stor tack vare blåsan. Några bra råd? :/

• lollisen
    Triz skrev 2014-10-08 17:10:57 följande:

Hej! Jag lånar tråden då jag ej fått svar på min fråga här. Min fråga är om någon av er andra fått problem med att er "hudflik" efter strypning svullnat upp till en helt oömm men ständigt växande vattenblåsa. Jag undrar om det är ok, om jag borde sticka hål, låta av eller rentav avbryta allt och kanske knyta nytt? Tilläggas bör bäl att denna hudlfik va rätt stor. Kansk 3mm i roten samt r mm utpekandes..den är nu mer än dubbelt så stor tack vare blåsan. Några bra råd? :/

Åk in och få det ordentligt gjort, kan vara så att det behövdes ta mer än bara det yttersta.

Jag fick operera bort min, de fick gå ner en bit och skära då den har typ rötter. :-O hahaha..

Gå till en vårdcentral så att de får kolla på den.

Per Aspera ad Astra!
Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?