• Oreos

Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?

Pratade med  min läkare som hjälpte mig ta bort några födelsemärken,
    Han sa att om man har ett märke som är mycket utstående kan man ta bort det själv genom att 'strypa' det med en sytråd och sen faller det ev efter nån vecka.

Någon som gjort det? Gör det ont?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 23:26
    Tänk på att kolla upp leverfläckarna innan ni tänkt ta bort dom på egen hand, även om risken är väldigt liten så kan det vara hudcancer!
  • Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?
  • Trasseltroll
    Björnmossa skrev 2011-06-12 18:19:47 följande:
    Funderar på det men lär väl inte kunna klippa så nära kanten att det inte blir kvar lite skorv, eller? Hur gjorde du?
    Jag klippte så nära under "skorven" som jag kunde komma (tror jag...jag var nyvaken och halvblind utan glasögon och linser) och trodde definitivt att det skulle bli kvar brunt från märket...men ingenting faktiskt! Nu har det blivit en liten var-skorpa bara. Kommer nog bara att bli ett vitt platt ärr som det ser ut nu!: )
  • Marre79

Var tvungen att testa....har nu knytit runt den, när jag knöt gjorde det lite ont,men nu när tråden sitter där känns ingenting, skaden inte göra det eller har jag knutit för löst?
    Satt er tråd kvar när ni duschade? 

• missypissy

Har aldrig hört talas om detta innan, men blir jäkligt lockad nu! Har ett stort fult födelsemärke i mitt ena ögonbryn, har tänkt få det borttaget men risken är att det blir ett stort ärr, vilket inte känns så lockande att ha rakt över ögonbrynet. Ska jag våga? Hmm, får nog fundera på det... Och hur fan ska jag isf förklara på jobbet att jag har ett snöre fastknutet i mitt ansikte?

• Den allsmäktige

Sambons jätte har börjat bli svart nu! :O

• Björnmossa
    Marre79 skrev 2011-06-12 23:45:32 följande:
    Var tvungen att testa....har nu knytit runt den, när jag knöt gjorde det lite ont,men nu när tråden sitter där känns ingenting, skaden inte göra det eller har jag knutit för löst?
    Satt er tråd kvar när ni duschade? 
    Det slutade kännas efter ett tag. Jag har knutit några nya när det märkts att de första inte sitter tajt längre (eftersom basen på märket har kympt).

Mitt har klarat dusch, kanske pga plåstret jag har över men det sitter bra annars också.
  • Björnmossa
    missypissy skrev 2011-06-12 23:59:36 följande:
    Har aldrig hört talas om detta innan, men blir jäkligt lockad nu! Har ett stort fult födelsemärke i mitt ena ögonbryn, har tänkt få det borttaget men risken är att det blir ett stort ärr, vilket inte känns så lockande att ha rakt över ögonbrynet. Ska jag våga? Hmm, får nog fundera på det... Och hur fan ska jag isf förklara på jobbet att jag har ett snöre fastknutet i mitt ansikte?
    Du kanske har ett annat att experimentera med?

Om du inte kan ha ett litet plåster i ansiktet (tänker att det kan funka med ett sånt där litet runt ifall märket sitter halvdiskret iaf) så kanske du kan göra det på semestern.
  • lollisen

Är det någon som vet hur infektionsrisken ser ut när man gör på detta sätt? Jag vet, jag är fortfarande lite harig...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Saian

Har nu knutit runt det första märket och det kändes lite obehagligt i början. Gjorde det igår kväll och funderar på om jag måste knyta en till tråd ikväll eftersom det inte syns så mycket just nu..

• Björnmossa
    lollisen skrev 2011-06-13 11:23:18 följande:
    Är det någon som vet hur infektionsrisken ser ut när man gör på detta sätt? Jag vet, jag är fortfarande lite harig...
    Jag tror det är lugnt. Har läst på lite om kallbrand och det är den fuktiga som leder till infektion men det här är torrt. Vi är dessutom flera som fått ok från läkare.

Har dock spritat lite runt om ändå för att det kändes fräschare så.
  • Oreos
    lollisen skrev 2011-06-13 11:23:18 följande:
    Björnmossa skrev 2011-06-13 13:56:57 följande:
    Jag tror det är lugnt. Har läst på lite om kallbrand och det är den fuktiga som leder till infektion men det här är torrt. Vi är dessutom flera som fått ok från läkare.

Har dock spritat lite runt om ändå för att det kändes fräschare så.
    Jag tvättade och spritade ingenting, läkaren sa heller inte att jag skulle göra det. Men det kan nog vara bra om man vill vara på den säkra sidan.
    Jag skulle tro att infektionsriskerna är lika med att ha tex ett vanligt litet sår eller myggbett.
Svar på tråden Någon som 'strypt' en leverfläck/födelsemärke?