• Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop
  • Stickan
    Monchichi skrev 2011-09-08 20:51:43 följande:
    Stickan: När jag visste att F inte behövde mat på natten bestämde jag själv att sluta natt-amma kan man säga. Det var väl lite missnöje första och kanske andra natten, men sen gick det bra att bara peta in nappen så somnade han om. Det gäller att bryta en (o)vana. Du kan ju försöka hjälpa S att sluta äta på natten genom att vara lite tuff, så är det säkert stor chans att både hon och du får bättre sömn. Tar hon napp nu? Minns att hon inte gjorde det tidigare iaf. Men gör hon inte det så kanske hon inte vaknar heller sen på nätterna, och det är ju ännu bättre. F letar nog själv efter nappen och när han inte hittar den piper han. Det var bara tips att försöka leda henne, du gör som du känner passar bäst för er så klart, och jag kan erkänna att jag väntade också med första barnet och lät honom bestämma, men kände att jag ville försöka göra annorlunda nu med två barn för att vara lite piggare.

Just det, ett annat tips om du vill införa välling och det är svårt kan vara att blanda med bröstmjölk ett par gånger så känner hon igen smaken.
    Tack för tipsen! Jag ska testa om hon kan vara utan målet runt kl 3-4 när hon blivit frisk från förkylningen. Hon tar napp nu och oftast funkar det att bara stoppa in den igen så somnar hon om, men när hon är "hungrig" vaknar hon till kort efteråt och då tar jag upp henne för att hon inte ska störa sambon som ska upp och jobba.

Det där med att blanda bröstmjölk i vällingen låter bra, det gjorde jag ju med smakportionerna i början, men har inte tänkt på det nu när jag testat med välling.

Hoppas F mår bättre!
    DonaAna skrev 2011-09-12 11:42:39 följande:
    Hej alla! Har också en snorig liten kille här hemma. Det är väl såna tider nu...

Det går jättebra med maten, han gillar det mesta och gapar duktigt. Testade att göra en köttfärsröra själv men den gillades inte! Kanske var för grov konsistens, svårt att få med allt i mixningen. Sparar resten i frysen så kanske det funkar om ett tag.

Har era små fått tänder än? Arvid har inte fått än (väntar gärna med det...) men två jämnåriga bebisar har fått. Det är ju så sött med dom små risgrynen!
    Jag tror att S har tänder på G, men jag känner ingenting än. Tycker att hon gnager mer på leksakerna, förut så sög hon bara på dem. Håller med - det är väldigt sött med de små risgrynen
  • Monchichi

Linny79: Oj vad din lille forcerat i utvecklingen! Kryper redan var tidigt! Min F tar livet rätt easy och gillar att sova istället. Försöker få honom att krypa och storebror får visa hur man ska göra, men han faller ner på mage pladask. Men skam den som ger sig, han ska få öva lite varje dag så kanske det kommer. Jag tycker krypa är gulligt!

Skönt att det känns bra att jobba. Jag börjar få ångest. Tycker inte att jag är färdig med föräldraledigheten ännu, får se vad vi ska göra åt det... Och fy vad fort tiden går, jag börjar jobba i januari.

Majjssan: Något nytt om J efter svalgröntgen?

DonaAna: En tand har tittat fram i nederkäken, för två veckor sedan. Och outch, den biter han till med den rackarn ibland.

F är fortfarande snorig, tre veckor nu. Inte gult, men jag får torka och torka den rinnande näsan, ska det aldrig ge med sig?

Vad har ni för er om dagarna? Vi brukar gå till Pinglan på onsdagar. Sen fick jag tips av Lexie om ÖF på Vallby och Odensvi, så det ska vi testa någon dag. Skallberget tänkte jag också prova någon dag. Var där med K när han var bebis och gillade det stället med. Har bara inte tagit mig för att komma iväg, utan det har blivit mer lekparker, Vallby m.m när det varit uteväder, men nu går vi ju mot höst och då lutar det väl åt mer inneaktiviteter, kanske. Hur länge är ni "lediga" alla?

• Lexie77

Hej, ett tag sedan jag skrev.
    Med oss är det bara fint, R har blivit 5 månader och sitter nästan nu. Tiden går sååå snabbt!

Vi går ofta till Vallby ÖF eller Odensvi ÖF på mån och fre. Vallby har ett stort lekrum medan Odensvi har mycket pyssel. Tycker båda är trevliga! I ons var vi även på Skallberget efter dagis.

Vore kul att ses på någon ÖF framöver!

Hur är det med er alla? Monchichi har jag träffat på ÖF och Vallby och Stickan på babysimmet.

Börjar jobba 1 maj som det ser ut nu, men beror lite på mitt jobb och mannens.

• Stickan

Hej!

Allt är bra med oss med. S har börjat hasa sig fram, tar i diagonalt med en arm och en fot, och det ser jätteroligt ut. Får se om hon fortsätter så eller går över till att krypa på riktigt

Vi har varit på sångstund på Skallberget och på Pinglan förra veckan och jag ska försöka komma iväg dit nästa vecka också, om det inte styrs upp en träff på någon annan ÖF!?

Jag börjar jobba 2/1 och det känns som att tiden rusar iväg och att det snart är dags. Känns både tråkigt och roligt

• Monchichi

Lexie: Oj vad ni hinner med! Körde ni dubbelpass det var ju i onsdags vi sågs på Pinglan

Stickan: Vilken dag har ni varit på Skallberget? Funderar på om vi ska gå dit på tisdag. Har tandläkare för storebror på onsdag och läkarbesök med F på torsdag.

• Stickan
    Monchichi skrev 2011-09-25 20:11:24 följande:
    Lexie: Oj vad ni hinner med! Körde ni dubbelpass det var ju i onsdags vi sågs på Pinglan

Stickan: Vilken dag har ni varit på Skallberget? Funderar på om vi ska gå dit på tisdag. Har tandläkare för storebror på onsdag och läkarbesök med F på torsdag.
    Vi har varit där en måndag och sedan onsdagar 2 veckor i rad nu. På tisdagar går vi på babysim, så jag kan inte i morgon På onsdagar har de sångstund för bebisar på Skallberget, och vi provade sångstund på Pinglan i torsdags och det var också kul. Vi får ta en dag när det är för både bebisar och lite större barn. På fredag har de ju ÖF här vid mig igen, det kanske kan vara ett alternativ annars?

Jag räknar nu ner dagarna för min sambo ska ha semester hela oktober, det ska bli så himla mysigt! Jag kommer nog fortsätta gå på lite aktiviteter ändå för S tycker att det är jättekul.
  • Monchichi

Stickan: Jag kikade på hemsidan nu och såg att det var för unga föräldrar på Skallberget på tisdagar. Hmm, jag platsar inte där så det får bli en annan dag. Visst kan vi gå till ÖF vid er på fredag. Jag var aldrig in när vi sågs i våras, men det brukar ju finnas lite lek och då är nog K nöjd, särskilt om det finns bilar att åka på också

Vad kul med gemensam semester för er. Min sambo hade bara en veckas ledigt nu i slutet på augusti så jag suktar också efter lite ledigt tillsammans, men det verkar vara mycket jobb nu istället.

• Trollmamma till 4

Monchichi: Svalgröntgen visade inga fel Tack för att du fråga

Idag drog jag matsonden för att J har fått en annan sond som mäter PH:t i magen och den ska mäta surhetsgraden samt så syns det även om magmunnen inte fungerar som den ska.

Sen har bebisar reflux lite till mans så dem har vissa riktlinjer att gå efter.

Har växer å utvecklas som han ska Han väger 8700 gram å är 75 cm så det är dem nöjda med för han ska vara utan matsonden i ca 2 dygn för att se om han börjar äta själv så då gör det inget om han går ner lite i vikt iom att vikten är så bra.

Skulle oxå vilja gå på ÖF men det känns lite jobbigt med J:s sond (känner mig lite isolerad) man får så mycket frågor och folk tittar och det tycker jag är jobbigt tyvärr.. Sen undrar ju såklart dem små vad J har i ansiktet så då vill dem känna och då finns risken att dem råkar dra i sonden (även fast man är med hela tiden så är ju barn så snabba;) )

Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Stickan skrev 2011-09-25 19:20:10 följande:
    Hej!

Allt är bra med oss med. S har börjat hasa sig fram, tar i diagonalt med en arm och en fot, och det ser jätteroligt ut. Får se om hon fortsätter så eller går över till att krypa på riktigt

Vi har varit på sångstund på Skallberget och på Pinglan förra veckan och jag ska försöka komma iväg dit nästa vecka också, om det inte styrs upp en träff på någon annan ÖF!?

Jag börjar jobba 2/1 och det känns som att tiden rusar iväg och att det snart är dags. Känns både tråkigt och roligt
    Va gulligt Att dem kan ta sig fram hur som helst är ju helt otroligt

J ligger mest å sprattlar men han rullar sig fram när han vill åt något..
    Mamma till 4
Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop