• Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop
  • Trollmamma till 4
    Stickan skrev 2011-09-05 16:53:17 följande:
    Hej!

Jag har haft fullt upp den senaste tiden, med besök och renovering i källaren mm. Jag hinner sitta vid datorn en liten stund ibland, men jag har inte prioriterat det. Vill gärna hålla kontakten och det skulle vara kul att ses snart. Jag var till öppna förskolan på Skallberget idag och tycker att det verkar bra där. Kanske skulle vi kunna ta en träff på någon öppen förskola på fredag tex??

S växer och frodas, hon äter nu gröt på förmiddagen, lunch och sen fruktpuré och smörgås på eftermiddagen. Enligt BVC ska de inte behöva amma lika mycket på natten när de börjar äta mat, men hon ammar oftast 2 gånger varje natt ändå. Det gör inget, men jag börjar bli sugen på att få sova hela nätter igen

Majjssan77: Jag kommer ju inte från Västerås och har inte så många kompisar som bor i stan. Jag har en nära vän som är mammaledig, och vi försöker träffas någon gång i veckan i alla fall. Hittills har jag inte hunnit känna mig ensam, men jag är en sån person som gärna är lite för mig själv ibland. Gillar att vara hemma och pyssla
    Hur gick samtalet med läkaren, ska J få en peg?
    Hej

Blev källaren bra? Alltid kul med renoveringar (när det är klart;) )

Va bra hon äter Du ammar mellan måltiderna dygnet runt? Tänkte om ni hade börjat med välling nånting?
    Förstår att du vill sova! Det kommer sen

Läkaren har satt igång processen med peg det behövs lite mer undersökningar innan som svalgröntgen, mätning av PH:t (magsaften)

Han äter lite själv nu men han måste sondas fortfarande.. Nu visar han i alla fall hunger och att han vill ha välling

Det ända han gillar i matväg är påläggsskinka för att det är lite salt (kom på att han gillar salt när han fick tag i mitt finger efter att jag hade ätit popcorn)

Annars ratar han all mat även fast han får äta själv så hamnar maten på bordet men ingenting i munnen!

2 st tänder har han fått i nederkäken oxå Så sött

Hur ser det ut nästa vecka? Kanske vi kan ses?

Måndag?? Vilka kan då?
    Mamma till 4
  • Stickan
    Majjssan77: Jag ammar lite mindre nu för hon är inte lika intresserad på dagarna nu när hon kommit igång att äta mer riktig mat. Det blir amning oftast 1 gång mitt på dagen bara. Jag provade ge henne välling igår kväll när hon fick smörgås och frukt, men hon verkade inte gilla det. Jag ska fortsätta prova, men det bästa sättet just nu är att ge henne det med sked och det känns lite drygt. Hon leker bara med flaskan och pipmuggen istället för att dricka.

Källaren är inte riktigt klar, vi har slipat och spacklat den senaste veckan och ska måla taket ikväll. På tisdag nästa vecka kommer en plattsättare hit och börjar kakla. Känns helt overkligt eftersom vi jobbat med källaren i över ett år nu Det tar tid att göra jobbet själv, men det känns värt det för det blir billigare och man slipper bråka med hantverkare.

Vad bra att J visar hunger nu och vill ha välling och skinka. Förstår att det måste vara en process kring att få en peg, hoppas att det rullar på hyffsat snabbt i alla fall.

Jag har inget bokat på måndag, skulle vara kul att träffas och fika någonstans. På stan eller kanske på någon öppenförskola??

Måndag: Majjssan77, Stickan 
  • Monchichi

Majjssan77: Skönt om det inte var någon långdragen förkylning. Här har minstingen drabbats av sin första förkylning och snorar illa. Försöker suga ur näsan men han är inte pigg på det utan fäktas hej vilt. Hoppas det lugnar ner sig för honom också snart, tycker synd om honom.

Så tufft ni verkar ha det med J's matproblem, och det är förståeligt! Hur länge kan det hålla på?

Men du, inte känna att du gnällt, tråden är till för att göra sig av med lite last också

Stickan: När jag visste att F inte behövde mat på natten bestämde jag själv att sluta natt-amma kan man säga. Det var väl lite missnöje första och kanske andra natten, men sen gick det bra att bara peta in nappen så somnade han om. Det gäller att bryta en (o)vana. Du kan ju försöka hjälpa S att sluta äta på natten genom att vara lite tuff, så är det säkert stor chans att både hon och du får bättre sömn. Tar hon napp nu? Minns att hon inte gjorde det tidigare iaf. Men gör hon inte det så kanske hon inte vaknar heller sen på nätterna, och det är ju ännu bättre. F letar nog själv efter nappen och när han inte hittar den piper han. Det var bara tips att försöka leda henne, du gör som du känner passar bäst för er så klart, och jag kan erkänna att jag väntade också med första barnet och lät honom bestämma, men kände att jag ville försöka göra annorlunda nu med två barn för att vara lite piggare.

Just det, ett annat tips om du vill införa välling och det är svårt kan vara att blanda med bröstmjölk ett par gånger så känner hon igen smaken.

Det vore kul att ses men jag lägger lite reservation för måndag, har ju storebror också så det beror på vad vi hittar på.

• Linny79

Hej på er!

Har inte vart in på länge, hoppas allt är bra med er?

Här är det bara fint, jag har jobbat en vecka nu... Känns mycket bättre än jag trodde!

Dante är 7 månader och far fram härhemma som en virvel! Han kryper riktigt snabbt o är på allt! Han ställer sig upp mot allt så det är ett himla passande! Han har missförstått sin ålder tror jag! 

Nova tycker att det är så kul nu när Dante jagar henne osv... de kan liksom leka på ett annat sätt nu =) 

Stor kram till er! 

• Trollmamma till 4

Hej!

jag avbokar imorgon

Känner mig inte riktigt kry! Förkylningarna har gått runt här dessvärre

Mamma till 4
  • Stickan
    Trollmamma till 4 skrev 2011-09-11 14:51:36 följande:
    Hej!

jag avbokar imorgon

Känner mig inte riktigt kry! Förkylningarna har gått runt här dessvärre
    Vilket sammanträffande Vi kan inte heller för S har också blivit förkyld. Vi var på öppna förskolan förra veckan så det var nästan väntat.

Krya på dig!
    Linny79 skrev 2011-09-10 21:08:52 följande:
    Hej på er!

Här är det bara fint, jag har jobbat en vecka nu... Känns mycket bättre än jag trodde!

Dante är 7 månader och far fram härhemma som en virvel! Han kryper riktigt snabbt o är på allt! Han ställer sig upp mot allt så det är ett himla passande! Han har missförstått sin ålder tror jag! 

Nova tycker att det är så kul nu när Dante jagar henne osv... de kan liksom leka på ett annat sätt nu =) 

Stor kram till er! 
    Hej!

Vad kul att det är full fart på Dante, låter härligt att de kan leka med varandra nu, men förstår att det blir lite mer passande.

Kram på dig!
  • Trollmamma till 4
    Stickan skrev 2011-09-11 19:44:38 följande:
    Vilket sammanträffande Vi kan inte heller för S har också blivit förkyld. Vi var på öppna förskolan förra veckan så det var nästan väntat.

Krya på dig!
    Tack Hoppas S blir frisk snart! Kram
    Linny79 skrev 2011-09-10 21:08:52 följande:
    Hej på er!

Stor kram till er! 
    D tror han är runt 9-10 månader ;)

Men va kul att han är så rörlig! J ålar sig fram (ibland) så vi väntar på att han ska börja mer å mer

Skönt att det går bra att jobba! Ska försöka komma ut på nåt i Januari (jag blev dessvärre arblös) i April förra året :/

Så om jag hittr nåt så blir sambon hemma tills augusti nästa år

Har sökt dagisplats from augusti nästa år till J så får se om vi får dagiset vi vill ha

Kram
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-09-08 20:51:43 följande:
    Majjssan77: Skönt om det inte var någon långdragen förkylning. Här har minstingen drabbats av sin första förkylning och snorar illa. Försöker suga ur näsan men han är inte pigg på det utan fäktas hej vilt. Hoppas det lugnar ner sig för honom också snart, tycker synd om honom.

Så tufft ni verkar ha det med J's matproblem, och det är förståeligt! Hur länge kan det hålla på?

Men du, inte känna att du gnällt, tråden är till för att göra sig av med lite last också
    Hej!

J:s matproblem kan fortsätta tills runt året, det beror på hur intresserad han blir av att smaka å äta.. Det är kul nu när han vill åt våran mat så han får givetvis då men det blir ca 1-2 tsk sen tappar han intresset tyvärr..

Ska göra svalgröntgen på onsdag för att se om det kan vara nåt i svalget som stör honom..

Så din lilla gillar heller inte när man är vid näsan å petar :/  Hoppas Han kryar på sig fort

Kram
    Mamma till 4
  • DonaAna

Hej alla! Har också en snorig liten kille här hemma. Det är väl såna tider nu...

Det går jättebra med maten, han gillar det mesta och gapar duktigt. Testade att göra en köttfärsröra själv men den gillades inte! Kanske var för grov konsistens, svårt att få med allt i mixningen. Sparar resten i frysen så kanske det funkar om ett tag.

Har era små fått tänder än? Arvid har inte fått än (väntar gärna med det...) men två jämnåriga bebisar har fått. Det är ju så sött med dom små risgrynen!

• Trollmamma till 4
    DonaAna skrev 2011-09-12 11:42:39 följande:
    Hej alla! Har också en snorig liten kille här hemma. Det är väl såna tider nu...

Det går jättebra med maten, han gillar det mesta och gapar duktigt. Testade att göra en köttfärsröra själv men den gillades inte! Kanske var för grov konsistens, svårt att få med allt i mixningen. Sparar resten i frysen så kanske det funkar om ett tag.

Har era små fått tänder än? Arvid har inte fått än (väntar gärna med det...) men två jämnåriga bebisar har fått. Det är ju så sött med dom små risgrynen!
    J har fått 2 st i nederkäken

Jättesött!!
    Mamma till 4
Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop