• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • lokisse
    cwo skrev 2011-03-30 21:43:18 följande:
    På vilket sätt överensstämmer detta med att svältande kvinnor i afrika producerar bröstmjölk av god kvalité? Kan det kanske vara så att olika kvinnor har olika förmåga att producera näringsrik mjölk?
    Bara funderingar från min sida. Jag har absolut inga svar.
    jo tanken slar en ju.
    Nej det tror jag inte!
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:36:24 följande:
    efter en längre sjukdom (min dotter tappade nästan halva sin vikt vid en magsjuka och hon var bara sjuk ett par dagar) är det inget konstigt att se "späd" ut
    Det är inget konstigt att se späd ut när man är undernärd nej, poängen är väl att någon bör reagera. Kommer man till läkare där vikt inte stor i proportion så skulle man i Sverige med all säkerhet tala om kosten te x? Man reagerar iaf på något vis, viktnedgång eller dålig viktuppgång kan ju vara en idé att uppmärksamma när det gäller så små barn?

Är det fel att jag anser det nonchalant att man inte ens verkar ha höjt ögonbrynet? Sjukvårdare som kommer in i bilden när det är försent reagerar, men inte de läkare som man sökt vård hos?

Jag brukar kräkas över allt tjat om kurvor på BVC, men ibland kanske de verkligen och jag menar verkligen skulle behövas.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Cocco
    cwo skrev 2011-03-30 21:43:18 följande:
    På vilket sätt överensstämmer detta med att svältande kvinnor i afrika producerar bröstmjölk av god kvalité? Kan det kanske vara så att olika kvinnor har olika förmåga att producera näringsrik mjölk?
    Bara funderingar från min sida. Jag har absolut inga svar.
    Man måste vara gravt undernärd för att producera dålig bröstmjölk. Sen får man väl hoppas att bara för att man är svältande i afrika inte vanvårdar sitt barn bara för att man har lite dåligt med mat. Lite tillskott av t.ex kött gör rätt stor skillnad för ett barn.
    Olika människor producerar olika bra mjölk men fruktansvärt få som inte är gravt undernärda producerar dålig mjölk.
  • lokisse
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 21:45:16 följande:
    Det är inget konstigt att se späd ut när man är undernärd nej, poängen är väl att någon bör reagera. Kommer man till läkare där vikt inte stor i proportion så skulle man i Sverige med all säkerhet tala om kosten te x? Man reagerar iaf på något vis, viktnedgång eller dålig viktuppgång kan ju vara en idé att uppmärksamma när det gäller så små barn?

Är det fel att jag anser det nonchalant att man inte ens verkar ha höjt ögonbrynet? Sjukvårdare som kommer in i bilden när det är försent reagerar, men inte de läkare som man sökt vård hos?

Jag brukar kräkas över allt tjat om kurvor på BVC, men ibland kanske de verkligen och jag menar verkligen skulle behövas.
    men jag säger inte att det är bra och topp att det missats.
    därimot vet vi inte nagot om varför det missats.
    det skulle lika gärna kunna hända i sverige
    Nej det tror jag inte!
  • Cocco

Brist på b12 kan ju också vara ett medfätt fel på barnet att det inte klarar av att ta upp b12 från kosten. Inte en okänd sjukdom.

• ModestyB
    vittra skrev 2011-03-30 21:37:00 följande:
    Tyvärr finns det ju en hel del veganer som inte äter som de ska eftersom de helt enkelt är okunniga. En sak om bristen på kunskap bara påverkar den vuxne själv, men när man har ett spädbarn så kan man inte bara hålla på och snurra in sig i en så begränsad kosthållning! Men du har rätt, det handlar om brister i grundläggande omsorg då man inte ens har gett barnet den vård som behövts.
    "Snurra in sig i en så begränsad kosthållning"? Vad menar du med det? För det första så är de veganföräldrar jag känner allt utom begränsade i sin kosthållning-och insnurrade? Nej, knappast. Däremot så finns det knäppgökar bland alla människor, så även veganer-och dessa föräldrar lär höra hemma bland just knäppgökarna, vilket i sig inte har något att göra med att de är veganer.

Vet tyvärr exempel i verkligheten på veganmammor som varit fast och fullt övertygade om att kroppens egenproducerade B12 skulle räcka till för att försörja kroppen (hon var dessutom gravid) och hon kunde inte dricka den B12-berikade soyamjölken för att den inte var eko osv osv. Det är fanatism och vansinne och hade det inte varit extrem kost (då menar jag inte veganismen i sig) så hade hon snöat in på något annat. Hur som-jag håller alla tummar jag kan för att deras barn ska klara sig, men risken finns att det går åt helvete på ett eller annat sätt pga föräldrarnas fanatism, inte deras veganism.

I USA fanns ett annat föräldrapar som vanvårdade sitt barn till döds, där blev rubrikerna något i stil med att "veganer dödade sitt barn". De knäppisarna ammade inte sitt barn, utan gav det soyamjölk, om jag inte minns fel, vilket skulle vara ungefär som att föda upp sitt spädbarn på lättmjölk.

Rubriker säljer och man ska läsa det som står innan man drar sina slutsatser. I fallet ovan i USA så var det inte heller "veganer" som dödade sitt barn, utan två riktiga jubelidioter till avarter som vanvårdade sitt barn till döds, precis som barnet i Frankrike-och tyvärr händer det säkerligen även här i Sverige.
  • xXMaLoXx
    lokisse skrev 2011-03-30 21:48:14 följande:
    men jag säger inte att det är bra och topp att det missats.
    därimot vet vi inte nagot om varför det missats.
    det skulle lika gärna kunna hända i sverige
    För min del räcker det att det har missats. Ett undernärt barn visar väl ofta andra syptom än att de är små gällande vikten? En läkare borde vara uppmärksam på avvikelser när det gäller små barn. De hade ju uppenbarligen tagit en vikt?

Det är klart det skulle kunna hända vart som helst, blir väl dock ingen skillnad för det? Lika tragiskt om det sker här som i något annat land. Det blir nog svårare här dock, då man tvärtom är väldigt fokuserade på kurvorna te x. Vid ett par avvikelser så vill man kika närmre på kosten te x, eller kanske utesluta allergier os v. Det går sällan obemärkt förbi.
  • Bananskal

men är det inte så att efter 6 månader behöver bebisar annan mat än bara bröstmjölk?

• xXMaLoXx
    Bananskal skrev 2011-03-30 22:03:05 följande:
    men är det inte så att efter 6 månader behöver bebisar annan mat än bara bröstmjölk?
    Mja, det sägs väl att te x järndepåerna tryter os v när de är 6 månader. Det mesta kan man nog faktiskt täcka upp med amning, även om de flesta brukar börja med smakisar os v i den åldern.

På BVC sade man dock att vid slutet av spädbarnsåret så var det gynnsamt om barnet åt två lagade mål mat om dagen, så man vet inte riktigt hur man ska tolka allt det där.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....