vittra skrev 2011-03-30 21:37:00 följande:
Tyvärr finns det ju en hel del veganer som inte äter som de ska eftersom de helt enkelt är okunniga. En sak om bristen på kunskap bara påverkar den vuxne själv, men när man har ett spädbarn så kan man inte bara hålla på och snurra in sig i en så begränsad kosthållning! Men du har rätt, det handlar om brister i grundläggande omsorg då man inte ens har gett barnet den vård som behövts.
"Snurra in sig i en så begränsad kosthållning"? Vad menar du med det? För det första så är de veganföräldrar jag känner allt utom begränsade i sin kosthållning-och insnurrade? Nej, knappast. Däremot så finns det knäppgökar bland alla människor, så även veganer-och dessa föräldrar lär höra hemma bland just knäppgökarna, vilket i sig inte har något att göra med att de är veganer.
Vet tyvärr exempel i verkligheten på veganmammor som varit fast och fullt övertygade om att kroppens egenproducerade B12 skulle räcka till för att försörja kroppen (hon var dessutom gravid) och hon kunde inte dricka den B12-berikade soyamjölken för att den inte var eko osv osv. Det är fanatism och vansinne och hade det inte varit extrem kost (då menar jag inte veganismen i sig) så hade hon snöat in på något annat. Hur som-jag håller alla tummar jag kan för att deras barn ska klara sig, men risken finns att det går åt helvete på ett eller annat sätt pga föräldrarnas fanatism, inte deras veganism.
I USA fanns ett annat föräldrapar som vanvårdade sitt barn till döds, där blev rubrikerna något i stil med att "veganer dödade sitt barn". De knäppisarna ammade inte sitt barn, utan gav det soyamjölk, om jag inte minns fel, vilket skulle vara ungefär som att föda upp sitt spädbarn på lättmjölk.
Rubriker säljer och man ska läsa det som står innan man drar sina slutsatser. I fallet ovan i USA så var det inte heller "veganer" som dödade sitt barn, utan två riktiga jubelidioter till avarter som vanvårdade sitt barn till döds, precis som barnet i Frankrike-och tyvärr händer det säkerligen även här i Sverige.