• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Här och nu
    TessaS skrev 2011-03-30 22:37:33 följande:

Just i det här fallet tycker jag det verkar vara mer allmän vanvård än att amningen skulle vara anledningen. Ungefär som att såga ersättning i största allmänhet för att det är barn som dött av det när man blandat med dåligt vatten...

Oavsett hur man matar ett barn har man ansvar för att göra det så barnet inte far illa.
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-30 22:34:07 följande:
    "Försökt för dåligt", ska man spänna upp käkarna och trycka ner maten or what? Ett barn börjar äta när det är redo, att truga och tvinga har många ggr motsatt effekt.
    Och det gör de flesta friska barn.
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:40:29 följande:
    Ja men kanske inte vid 4-6 månaders ålder som de flesta tror att de måste.
  • Här och nu
    vittra skrev 2011-03-30 22:42:03 följande:
    Ja men kanske inte vid 4-6 månaders ålder som de flesta tror att de måste.
    De flesta gör det, eftersom de blir erbjudna det o de flesta är mogna. Vissa barn har t.o.m stort behov av det.
  • xXMaLoXx
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:40:29 följande:
    Mja, inte så tidigt alla gånger. Är barnet inte redo vid 4-6 månader så är det liksom ingen panik. Är det ett i övrigt friskt barn och en frisk moder så brukar det inte finnas hinder för att fortsätta amma upp till året.

Jag tycker du drar till lite grovt, allt är inte svart eller vitt...det finns lika många varianter av behov som det finns barn.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:43:44 följande:
    De flesta gör det, eftersom de blir erbjudna det o de flesta är mogna. Vissa barn har t.o.m stort behov av det.
    Med två barn som inte varit mogna innan 6 mån tycker jag inte man kan påstå att de flesta är mogna, allra helst då jag har de i min bekantskapskrets som fått helamma i 7-9 månader för att bebisen inte velat ha annat! Hur kan du påstå att "de flesta" är mogna, hur vet du det?
  • Lavish
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:37:58 följande:
    De som går till BVC får ju barnet kollat på ett helt annat sätt.
    Fast kan man forska reda på alternativa behandlingsmetoder som kål och lera, så kan man forska reda på vad som är en rimligt normal vikt. Ärligt talat behöver man inte ens forska. Det räcker med ett uns sunt förnuft för att begripa att det inte är normalt att barnet knappt gått upp alls sen födseln 11 månader tidigare. Att barn växer med tiden borde vara allmän kunskap?
  • MammaG

Det är så många som gjort det redan, så jag antar att jag inte behöver påpeka att din slutsats av tragedin är stenkorkad, ts? Man kan lika gärna konstatera att barnet vanvårdades och dog på grund av det. Det har inte ens att göra med att de var veganer, de flesta veganer är enormt medvetna om näringslära och vårdar heller inte bronkit med lera och kål

• xXMaLoXx
    MammaG skrev 2011-03-30 22:49:16 följande:
    Det är så många som gjort det redan, så jag antar att jag inte behöver påpeka att din slutsats av tragedin är stenkorkad, ts? Man kan lika gärna konstatera att barnet vanvårdades och dog på grund av det. Det har inte ens att göra med att de var veganer, de flesta veganer är enormt medvetna om näringslära och vårdar heller inte bronkit med lera och kål
    Jag tror också, att de som har valt en "alternativ" kost så att säga, är mer insatta i kost än oss som äter i princip allt. Det känns nästan logiskt, att tar man bort en del av kosten..så vill man väl veta vilka alternativ man har för att kunna ersätta det man missar?
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • lövet2
    Här och nu skrev 2011-03-30 22:27:27 följande:
    Även om andra faktorer var de största är det jäkligt nyttigt med kritik mot den heliga amningen.
    Nyttigt med felaktig kritik? Den amningshatare som försöker dra fram den här artikeln som bevis kommer att bli utskrattad ...
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....