• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • VitaMoln

Jag har också tänkt på fördelarna med heminsemination, men för mig är det jätteviktigt med säkerheten och det uppstyrda kring hur barnet sedan kan kontakta donatorn osv.

• Biet

Klart att man skall vara försiktig av sig när man använder sig av en privat donator.

Kontollera att han har frikhetsintyg som är hyfsat färska och det är han. Kanske inte så roligt med en helt annonym donator.

Börja med att messa honom/tag kontakt över telefon. Lita på magkänslan om det känns seriöst eller inte.

Du (&även donatorn) skall ju vara trygga i det ni gör. Donatorn litar ju på dig med.

Prata ihop er i förväg hur du vill ha det.

Träffa också om möjligt donatorn en gång innan ni gör första försöket. Det tar bort mycket av spänningen/nervositeten och det gör också att ni skapar er en bild av varandra. Stämmer det som ni har skrivit till varandra.

Skicka gärna ett privat pm till mig så kan jag berätta mer hur jag har gjort.

Det betyder inget mer för ni tar kontakt privat.

Lycka till för er så kanske vi hörs av.

Kram

• VitaMoln
    Biet skrev 2015-12-24 16:14:39 följande:

Klart att man skall vara försiktig av sig när man använder sig av en privat donator.

Kontollera att han har frikhetsintyg som är hyfsat färska och det är han. Kanske inte så roligt med en helt annonym donator.

Börja med att messa honom/tag kontakt över telefon. Lita på magkänslan om det känns seriöst eller inte.

Du (&även donatorn) skall ju vara trygga i det ni gör. Donatorn litar ju på dig med.

Prata ihop er i förväg hur du vill ha det.

Träffa också om möjligt donatorn en gång innan ni gör första försöket. Det tar bort mycket av spänningen/nervositeten och det gör också att ni skapar er en bild av varandra. Stämmer det som ni har skrivit till varandra.

Skicka gärna ett privat pm till mig så kan jag berätta mer hur jag har gjort.

Det betyder inget mer för ni tar kontakt privat.

Lycka till för er så kanske vi hörs av.

Kram

Jag vill ge barnet möjlighet att kontakta donatorn om det vill.
    Nyfiken, har sett dig i flera trådar om insemination och du verkar väldigt driven i din vilja att hjälpa till - vad är det som motiverar dig? Donerar du till sjukvården också?
  • Biet
    VitaMoln skrev 2015-12-25 20:36:14 följande:

Jag vill ge barnet möjlighet att kontakta donatorn om det vill.

Nyfiken, har sett dig i flera trådar om insemination och du verkar väldigt driven i din vilja att hjälpa till - vad är det som motiverar dig? Donerar du till sjukvården också?

Jag är inte rädd för att ha kontakt med mamman och ett framtida barn om det blir så.

Jag svarar dig privat på resten.
  • sillencillasill

Hur går det för alla? Haft uppehåll ett år pga skador/operationer/mediciner. Men nu är jag på G igen. Hur tänker ni kring Danmark vs vänta till nya lagen i april?

• ekström86

Hej.

Jag är 30 år har funderat på att skaffa barn på egen hand via insemination. Jag är oskuld, har aldrig haft sex och inget förhållande samt har jag nästan inget socialt nätverk att tala om. Är det fel av mig att vilja sätta ett barn till världen med dessa förutsättningar? Har en stor längtan efter barn och jag orkar inte vänta på den "rätte". Vill gärna ha råd för hur jag ska bära mig åt.

• ekström86

Hej.

Jag är 30 år har funderat på att skaffa barn på egen hand via insemination. Jag är oskuld, har aldrig haft sex och inget förhållande samt har jag nästan inget socialt nätverk att tala om. Är det fel av mig att vilja sätta ett barn till världen med dessa förutsättningar? Har en stor längtan efter barn och jag orkar inte vänta på den "rätte". Vill gärna ha råd för hur jag ska bära mig åt.

• sillencillasill
    ekström86 skrev 2016-12-23 23:49:34 följande:

Hej.

Hej!

Jag är gravid och ensamstående, skulle ha fört barn i tisdags men går på övertid.

Jag tycker att det var helt ok att vara gravid ensam och det tack vare min familj och vänner. Nu när det närmar sig bebis ankomst börjar jag mer och mer bli nervös för hur jag ska klara mig ensam med bebis. Jag har ett stort nätverk, både en mamma och pappa som ställer upp samt syster med familj. Vi har gjort en plan och gör detta tillsammans.

Jag kan absolut inte råda dig åt något håll med jag pratar utifrån egen erfarenhet och där säger jag att nätverk är super viktigt.

Jag gjorde insemination via Storkklinik i Köpenhamn och där måste man genomgå ett journalsamtal. Det liknar ett samtal med en kurator typ. Där är det många frågor kring nätverk och jag tror inte att de godkänner att man är helt ensam utan nätverk

Så mitt tips till dig är att invertera bland de du känner, hur skulle du kunna få hjälp. Och mitt råd är att inte genomgå detta ensam. Man behöver prata av sig, fråga om råd samt få peppning genom detta

Önskar dig allt gott och förstår din längtan, vi är många som delar samma dröm!
  • ekström86

Tack @sillencillasill

Jag förstår att ha ett stort socialt nätverk är viktigt och helt utan är jag inte, det lät som det i mitt förra inlägg. Jag har min mor och några av hennes bekanta samt en av mina kusiner, men räcker det? Då jag har själv växt upp som dotter till ensamstående förälder så vet jag svårigheterna som finns med att vara ensamstående förälder. Därför har jag börjat fundera på att skaffa barn med en homosexuell man för att se barnet en stor familj då min egen består av jag och min mor kan man säga. Åsikter och råd kring detta välkomnas!

• sillencillasill
    ekström86 skrev 2016-12-24 10:13:55 följande:

Tack @sillencillasill

Jag förstår att ha ett stort socialt nätverk är viktigt och helt utan är jag inte, det lät som det i mitt förra inlägg. Jag har min mor och några av hennes bekanta samt en av mina kusiner, men räcker det? Då jag har själv växt upp som dotter till ensamstående förälder så vet jag svårigheterna som finns med att vara ensamstående förälder. Därför har jag börjat fundera på att skaffa barn med en homosexuell man för att se barnet en stor familj då min egen består av jag och min mor kan man säga. Åsikter och råd kring detta välkomnas!

Det kanske finns ett gaypar som du kan skaffa barn med? Det tänkte jag på innan jag for till Danmark.
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!