• Younes

Vad dog era änglar av?

Jag fick den 22 november 2010 en pojke som hade ett komplicerat och mycket ovanligt hjärtfel.
    Han blev bara 7 veckor gammal.

Jag pratade med läkarna i Göterborg, dom är expeter på barnhjärtan ang. Younes (som han heter) obduktion, men också om risken, eller hur ärftligheten ligger i det här hjärtfelet. Hon sa att alla löper en risk på 0.8% att föda ett barn med hjärtfel. När man fått ett barn med hjärtfel ökar risken till 2%. Fel på vänstersida har större ärftlighet. Ser inte så positivt ut alltså.

Procentsatserna baseras på levande födda barn. Är inte det ganska dumt? 
    Nu när jag via olika forum och bloggar fått kontakt med "änglaföräldrar" tänker jag att de där procentrena är lite missvisande. Jag har ingen statistik, men tror att det säkert kan vara en ganska vanlig dödsorsak.

Så därför undrar jag vad era änglar dog av, och hur?
    Det behöver inte vara hjärtfel.

Tack för era svar. 

• Svar på tråden Vad dog era änglar av?
  • Tuvalina

Tack för era kommentarer. Har nu ansökt om medlemsskap i gruppen.

Är också med i tråden "vi som försöker få syskon till våra änglar" En superbra tråd med många fina människor!!

Kram A

• violatricolor
    Younes skrev 2011-05-06 11:42:16 följande:
    Ja, visst är det, när man ser alla samlade så här. 

Hörde på radion att Sverige ligger väldigt lågt i barnadödligheten, man jämför ju med afrika och såna ställen förstås.
    ttela.se/start/sverige/1.1201157-stor-skillna...

"I Sverige dör tre små barn på tusen födda."
    Men då räknas inte de som dör i magen. 

Det gör ju förstås ingen skillnad för oss, men ger lite perspektiv kanske.

Jag vet inte om denna siffra stämmer men jag läste en artikel eller krönika av en amerikansk läkare som hävdade att 1 av 200 graviditeter efter v 24 slutar med att barnet dör i magen. Vet inte om det stämmer? Låter inte helt omöjligt, tycker jag. Finns flera i min bekantskapskrets som varit med om det, som jag kände sedan innan, menar jag. Om man räknar in även sent missfall, barn som dör före v 24, barn som föds för tidigt och dör, barn som dör pga förlossningskompliaktioner mm så blir det ju ännu fler och så alla barns om levt ett tag.
  • Tuvalina

I Sverige dog år 2009 451 barn i magen, 234 var pojkar och 217 var flickor.

Och år 2010 dog 426 barn i magen i Sverige, varav 231 var pojkar och 195 flickor.

Från och med den 1 juli 2008 räknas ett barn som dödfött om modern var minst i utgången av graviditetsvecka 22. Innan dess var gränsen vecka 28.

Uppgifterna kommer från SCB.

Kram från Anne

• Sara8010

Fick igår svar från obdutionen på vår dotter som dog i min mage den 9 april.

Det visade ingenting... har blandade känslor för svaret.
    Eftersom jag har diabetes typ 1 misstänker de att hon var för stor för sitt eget bästa, hennes hjärta orkade inte med värkarna.

Jag saknar henne varje minut, varje sekund.
    Känns tomt och overkligt.

Kram

"Var inte arg lilla mamma
    jag var tvungen att gå.
    När dom klippte banden,
    orkade inte mitt hjärta att slå.
    Älskade pappa,
    mitt liv blev så kort.
    Ta hand om varandra,
    när jag flyger bort.

Jag vet att ni gråter
    och det finns ingen tröst,
    men lyssna till era hjärtan
    och ni kommer höra min röst.

jag finns inte bland er,
    men jag finns ändå
    Jag hör era böner
    och älskar er så!"

• Tuvalina

Sara 8010, gratulerar till din älskade dotter jag beklagar så att hon inte fick stanna hos er!

Förstår att det kan vara dubbelt med obduktionssvaren. Vi får nog kanske svar nästa vecka efter det att vår son dog den 16 april.

Kram till dig

• mammsilon
    Tuvalina skrev 2011-05-13 20:48:43 följande:

I Sverige dog år 2009 451 barn i magen, 234 var pojkar och 217 var flickor.

Och år 2010 dog 426 barn i magen i Sverige, varav 231 var pojkar och 195 flickor.

Från och med den 1 juli 2008 räknas ett barn som dödfött om modern var minst i utgången av graviditetsvecka 22. Innan dess var gränsen vecka 28.

Uppgifterna kommer från SCB.

Kram från Anne

hemskt det blir ju ca 1 %,...att man ska vara en utav dom där 426....
  • Lilymor

Vi förlorade vår dotter för 1½ månad sedan. Hon blev 2 veckor. Graviditeten var problemfri, men när hon föddes klarade hon inte av att andas på egen hand. Läkarna i Göteborg försökte hjälpa henne och hitta problemet, men läget förvärrades och hon fick skickas till ECMO-avdelningen på Karolinska i Stockholm. Efter 2 veckors berg-och-dalbana konstaterade läkarna att hon hade en missbildning kallad CAD som drabbar ca 1 på 100 000. Blodkärlen som ska gå till lungorna var felkopplade vilket gjorde att blodet inte kunde syresättas. Dödligheten är 100%. Det går inte att beskriva med ord hur saknad hon är...

• Tuvalina
    Lilymor skrev 2011-07-11 15:59:26 följande:
    Vi förlorade vår dotter för 1½ månad sedan. Hon blev 2 veckor. Graviditeten var problemfri, men när hon föddes klarade hon inte av att andas på egen hand. Läkarna i Göteborg försökte hjälpa henne och hitta problemet, men läget förvärrades och hon fick skickas till ECMO-avdelningen på Karolinska i Stockholm. Efter 2 veckors berg-och-dalbana konstaterade läkarna att hon hade en missbildning kallad CAD som drabbar ca 1 på 100 000. Blodkärlen som ska gå till lungorna var felkopplade vilket gjorde att blodet inte kunde syresättas. Dödligheten är 100%. Det går inte att beskriva med ord hur saknad hon är...
    Åh, jag beklagar verkligen att er dotter inte fick stanna. Vilken otäck sjukdom att drabbas av!

Många varma tankar till dig/er!
  • Maddisen80

beklagar att era änglar har gått bort ,min kompis tog livet av sig för 4 veckor sedan 25 år gammal

Svar på tråden Vad dog era änglar av?