Inlägg från: Tuvalina |Visa alla inlägg
  • Tuvalina

Vad dog era änglar av?

Vår son dog i magen förra helgen, natten mot den 17/4. Jag kände honom röra sig mycket livligt på lördagkvällen men kände på natten sen att något hände. Jag blev frusen och huttrade. Jag var i vecka 39. Han skulle födas den 24/4. Alltså nu i söndags. Jag tror det gick väldigt fort. Jag har ångest då och då över att han fick någon infektion av mig! Att jag utsatte honom för fara. Men vet att min hjärna spelar mig ett spratt och vill gärna skuldbelägga mig själv.

Han var så fin när han föddes! Huden satt helt intakt kvar, eftersom han inte legat död så länge i fostervattnet. Han vägde 3098 gr och var 50 cm lång. Min moderkaka var mindre än normalt - vägde 394 gr. Dessutom sågs blödningar i den och ett vitt område som tyder på någon infarkt av något slag. Om det är något sånt får vi ju reda på det. Han är på obduktion i Uppsala nu och massor av prover har tagits både på honom och mig.

Titta gärna in på min blogg!

www.anneutane.blogspot.com

kram Anne

• Tuvalina
    Wickan75 skrev 2011-05-02 15:52:49 följande:
    Min vackra pojke dog för att vi inte fick komma in i tid (va i v.41+6), han blev stressad och svalde barnbecket och somnade bara några timmar innan förlossningen...tredje gången jag ringde fick vi komma in men då va de försent...
    Gratulerar till din vackra pojke, så oerhört ledsen att han inte fick stanna hos er! Det låter som mycket svårt att det var av den anledningen som du skriver om. Hände detta nyligen?

Tack Ior7701 för att du tar dig tid att läsa min blogg och alla andras.

Innerliga kramar till er alla
  • Tuvalina

Vi vet ju inte än vad som orsakade vår sons död. Men han hade också bajsat i vattnet. Om det är som jag tror att han plötsligt dog av att det blev en infarkt i moderkakan så tror jag att han bajsade i vattnet då som en reaktion på infarkten... men men... vi kanske får ett svar så småningom... ska träffa läkaren 19 maj.

Det är så många frågor... varför blir barnet stressat t.ex.? För min del undrar jag så mycket över varför jag fick infarkt i min moderkaka?

Kram Anne

• Tuvalina

Jennyc,

Jag har lämnat minst 15 prover, de tog fostervattenprov när Tusse fortfarande låg i magen och sen tog de prov på Tusses hjärta. Han har obducerats och min moderkaka har undersökts.

Jag hade inget protein i min urin, hade lite ont i huvudet i slutet på graviditeten, aningen förhöjt blodtryck men annars inga tecken på havandeskapsförgiftning.

Något gjorde ju att min moderkaka inte orkade riktigt. Den var också mindre än normalt. Vägde 394 gram.

• Tuvalina

JennyC Nej, vi har inte fått några svar än. Hoppas på att få lite svar den 19 maj, när vi ska träffa läkaren. Det står om min moderkaka i journalen, dessutom hörde jag när BM konstaterade det efter förlossningen. Jag vet inte vilka prover som togs. Men antar att koagulationsprovet kan man ju ta nu om det behövs komplettera. Fy, det måste ha känts tufft för dig att de sa att moderkakan skulle undersökas och så görs det inte!! De har sagt att min moderkaka ska undersökas så... Hm. Det visar sig. Kram Anne

• Tuvalina

Grästuva,

Gratulerar till er lilla Oliver - Jag är så ledsen att han inte fick stanna hos er!
    Jag födde vår döda son i vecka 39 för nu snart tre veckor sedan.

Är du med i något annat forum här på familjeliv?

Jag tycker det finns många fina människor här och mycket stöd att få!

Kramar från Anne

• Tuvalina

Fasiken vad jobbigt det är med det här att tänk om man vetat och tänk om det gjorts något...

Vet att det inte går att vrida tillbaka klockan men det är så svårt när jag idag fick frågan från barnmorskan som kollade min kateter - (jag har kvarliggande kateter efter förlossningen för tre veckor sedan) om jag hade högt blodtryck under graviditeten. Jag hade i början 110/60 och sen i slutet hade jag 130/80 och barnmorskan säger att när det stiger mer än 15 diastoliskt så brukar man vara lite observant. Det borde nog ha kollats mer och eftersom jag hade symtom med!! Vi kollade ju urinen - det var inget protein där men jag hade ont i huvudet och jag hade väldigt bra HB, för bra vad jag förstår. Det ska ju sjunka lite HB:et under graviditeten. Men mitt var aldrig under 130 och min barnmorska sa att det var bra... jag hällde i mig juice som hade tillsatt järn och folsyra för jag trodde det var bra... Nu vet vi inte än om det var en blodpropp som orsakade vår sons död men troligtvis var det det....

Nu kanske jag måste göra en lex Maria med....

Fasiken... så jäkla tungt idag. Såg min granne som väntar tvillingar. Hon har sex veckor kvar till BF och cyklar och rör sig ganska obehindrat och väntar tvillingar!! Jag gick runt som en michelingubbe de sista två månaderna och kunde inte sova längre än två timmar i sträck för det kändes som att jag skulle gå sönder på något sätt - rent cirkulatoriskt så var det ett himla tryck! Och varför sa jag inte till ordentligt? Jag trodde det skulle vara så där!

Kram från en ledsen Anne idag

• Tuvalina

Tack för era kommentarer. Har nu ansökt om medlemsskap i gruppen.

Är också med i tråden "vi som försöker få syskon till våra änglar" En superbra tråd med många fina människor!!

Kram A

• Tuvalina

I Sverige dog år 2009 451 barn i magen, 234 var pojkar och 217 var flickor.

Och år 2010 dog 426 barn i magen i Sverige, varav 231 var pojkar och 195 flickor.

Från och med den 1 juli 2008 räknas ett barn som dödfött om modern var minst i utgången av graviditetsvecka 22. Innan dess var gränsen vecka 28.

Uppgifterna kommer från SCB.

Kram från Anne

• Tuvalina

Sara 8010, gratulerar till din älskade dotter jag beklagar så att hon inte fick stanna hos er!

Förstår att det kan vara dubbelt med obduktionssvaren. Vi får nog kanske svar nästa vecka efter det att vår son dog den 16 april.

Kram till dig

• Tuvalina
    Lilymor skrev 2011-07-11 15:59:26 följande:
    Vi förlorade vår dotter för 1½ månad sedan. Hon blev 2 veckor. Graviditeten var problemfri, men när hon föddes klarade hon inte av att andas på egen hand. Läkarna i Göteborg försökte hjälpa henne och hitta problemet, men läget förvärrades och hon fick skickas till ECMO-avdelningen på Karolinska i Stockholm. Efter 2 veckors berg-och-dalbana konstaterade läkarna att hon hade en missbildning kallad CAD som drabbar ca 1 på 100 000. Blodkärlen som ska gå till lungorna var felkopplade vilket gjorde att blodet inte kunde syresättas. Dödligheten är 100%. Det går inte att beskriva med ord hur saknad hon är...
    Åh, jag beklagar verkligen att er dotter inte fick stanna. Vilken otäck sjukdom att drabbas av!

Många varma tankar till dig/er!
  • Tuvalina

Åh jag blir också ledsen över att det är fler som ansluter sig till gruppen, det händer om och om igen överallt. Kära ni, jag beklagar allas sorg.

Vi var till vår läkare i onsdags och fick vårt definitiva besked som vi redan visste någonstans men nu fick vi det svart på vitt. Anledningen till att Tusse dog var att moderkakan var för liten så när värkarna satte igång så klarade inte kärlen av trycket så det blev blödningar och en infarkt. Detta ströp syretillförseln naturligtvis. Skulle det finnas ett rutinUL i vecka 35 där man mäter perfusionen i placenta så skulle nog Tusse levt idag. Förmodligen lossade moderkakan lite från väggen med. Men det vet de ej med säkerhet. Så gick det till när Tusse dog. Vår fina älskade välskapta son. Inget fel alls på honom.

• Tuvalina
    EanIa skrev 2011-09-15 19:58:57 följande:
    Ärret från mitt gamla kejsarsnitt brast när jag satte mig ner på sängkanten. Det var mitt i natten och jag hade varit på toaletten. Navelsträngen åkte ut ur såret och bebisens huvud täppte för det och därmed ströps all tillförsel till min lilla flicka. Jag var i v 34+3. Så nära...
    Detta är nu drygt sex veckor sen. Lever som i en bubbla och får inte ut några känslor överhuvudtaget... Hon var så otroligt efterlängtad då vi inte lyckats bli gravida på drygt sju år... Min älskade lilla Tea! Hon var helt frisk och jag med, men det hade inte läkt så bra efter storasysters snitt. Vi är lamslagna... Gråter
    Vilken fruktansvärd upplevelse. Jag beklagar djupt din/er förlust och efter det kämpandet i så många år. Naturen är grym, den verkar inte göra undantag när något sånt här händer. Snart kommer du skrika och låt dig då göra det!

Kramar om dig och vill trots att detta är ett internetforum hoppas jag att du kan känna att jag finns i verkligheten!
  • Tuvalina
    WPmamman skrev 2011-09-23 20:28:11 följande:
    Vet inte om mitt barn räknas in här men i vecka 19 så slutade hjärtat slå. Väntar på svar från obduktionen just nu. Blir så ledsen och beklagar era förluster när jag läser i tråden.
    Du räknas! Ditt barn räknas. Välkommen hit, ledsen att du ska behöva söka dig till ett sånt här forum. Men välkommen ska du vara!
  • Tuvalina
    RoKa skrev 2011-09-23 23:37:12 följande:
    Min dotter dog i magen i vecka 38. Vi har gjort obduktion tyvärr finns inget svar på varför hon dog så svaret blev plötslig spädbarns död.
    Beklagar så din dotters död! Det är fruktansvärt att det händer! Var det nyligen det hände? Hur märkte du att det hänt? Vår son dog i vecka 39 på grund av att moderkakan var för liten och fick en infarkt.
    Hoppas du hittar lite stöd här.

Skriv gärna under vårt upprop som ligger på Facebook (om du har Facebook):

www.facebook.com/fosterrorelser

Uppropet handlar om att vi vill ha nationella riktlinjer för minskade fosterrörelser.

Det finns också en jättebra enkät som spädbarnsfonden gjort som vi mammor kan fylla i för att förebygga att fler barn dör.
    Här är länken till enkäten: undersokningar.impera.se/TakeSurvey.aspx
  • Tuvalina
    Momawi skrev 2011-09-25 19:45:28 följande:
    Känner så med er alla här,,,,
    För 6 mån sen födde jag fram vår dotter... Jag har antikroppar i mitt blod, är rh negativ,...
    Vi vänta ännu på obduktionssvaren för de har så mycket att göra får jag till svar o foster är inte prioritet...
    Det dog i v,19... Det känns bättre ju längre tiden går...
    Om vi ska lyckas igen måste jag få gammaglobulin/immunoglobulin från v,12 för att klara barnet,,,, Allt det här skulle kunnat undvikts om jag hade fått en spruta med vår dotter, vilket man inte ger i sverige... Nu är det för sent.... Vilket helvete att gå igenom o att få föda fram den lilla ängeln.... styrkekramar till er alla!
    Det är så sorgligt att det händer, något som hade gått att förebygga. Ger de såna sprutor i andra länder menar du?

Beklagar så din förlust!

Jag säger till alla ni att det finns en tråd för oss som önskar syskon till våra änglar, den är stängd för andra och man söker lätt medlemskap där: Tråden finns här:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/anglaforaldrar-104/forum/m58286573.html
  • Tuvalina
    EanIa skrev 2011-09-23 22:08:46 följande:
    Emsen och Anne f:

Tack för era värmande ord! Jag har börjat känna... Gråter, skriker och försöker förstå. Har svårt att gå till graven men när jag väl kommer dit känns det bra och ändå så fruktansvärt tomt!!
    Det som gör allt lite extra tungt är att läkarna inte kan lova att det skulle gå bra vid en ny graviditet... Detta att ärret sprack utan att förlossningen var igång är väldigt ovanligt. Så det är upp till oss att ta beslut om vi vill riskera att dettta händer igen. Och vilken förälder vill avsiktligen riskera sina barns liv?! Och kanske dessutom mitt eget?!
    Det är tungt...riktigt tungt nu!! 
    Bra att du kan uttrycka dina känslor!

En försiktig fundering bara... är det inte möjligt att du blir inlagd runt vecka 30 på sjukhus och skulle inte det kunna öka chanserna mycket mer? Har det överhuvudtaget diskuterats?

Anne
  • Tuvalina
    Nossmiarfe skrev 2011-10-30 00:11:27 följande:
    Min dotter dog för tre veckor sedan. Hon blev 14 år och 224 dagar. Hon blev överkörd av tåget. På fredag ska vi ha begravningen och jag är nervös.... Men jag älskar min dotter och hennes 4 syskon över allt i världen och det gör så ont att mista ett barn som håller på att formas till en ung vacker kvinna.
    Jag beklagar så förlusten av din dotter! Vad fruktansvärt att hon blev överkörd av tåget. Det måste kännas mycket svårt för dig. Skänker dig och din dotter stora kärleksfulla tankar! Har du människor runt dig som du känner stöd från?
Svar på tråden Vad dog era änglar av?