• Younes

Vad dog era änglar av?

Jag fick den 22 november 2010 en pojke som hade ett komplicerat och mycket ovanligt hjärtfel.
    Han blev bara 7 veckor gammal.

Jag pratade med läkarna i Göterborg, dom är expeter på barnhjärtan ang. Younes (som han heter) obduktion, men också om risken, eller hur ärftligheten ligger i det här hjärtfelet. Hon sa att alla löper en risk på 0.8% att föda ett barn med hjärtfel. När man fått ett barn med hjärtfel ökar risken till 2%. Fel på vänstersida har större ärftlighet. Ser inte så positivt ut alltså.

Procentsatserna baseras på levande födda barn. Är inte det ganska dumt? 
    Nu när jag via olika forum och bloggar fått kontakt med "änglaföräldrar" tänker jag att de där procentrena är lite missvisande. Jag har ingen statistik, men tror att det säkert kan vara en ganska vanlig dödsorsak.

Så därför undrar jag vad era änglar dog av, och hur?
    Det behöver inte vara hjärtfel.

Tack för era svar. 

• Svar på tråden Vad dog era änglar av?
  • tan73

Hmm... jag är inte här så ofta nuför tiden...

Gravstenen har vi haft på plats i 1½år nu och den har varit med om två vargavintrar, het sommar och en massa oväder, den är lika fin ännu. Hon som gjorde den, sa att den håller i minst 100år, bara färgen som bleknar... men det är ju det som är charmen med trä. Plus att hon har gett råd hur man ska göra om man vill bättra på färgen så småningom. Och om 100år finns vi ändå inte här... Jag är såå nöjd med den och glad att jag väntade så länge och letade och letade innan vi bestämde oss (jag bestämde Flört). Man får tvätta den med algrengöring ca 2gånger/år, men det är ju inte så mkt jobb...

Ja,vi försökte skaffa ett syskon några månader efter att Sebastian gått bort, men det ville sig inte och nu känner jag mig för gammal och bekväm... Mina tre barn sen tidigare är så stora och jag har så stor frihet nu... Men vi kommer för alltid att minnas lille Sebastian och han kommer alltid att ha en alldeles egen liten plats i mitt hjärta.

Hoppas att ni lyckas med att få ett syskon till lille Younes Hjärta

Kram kram

Glenn, Kevin, Nathalie, *Sebastian*
  • josse1
    Marih skrev 2011-04-13 02:49:41 följande:
    vår dotter dog för snart ett år sedan i psd :( tänker på henne ofta. hon fanns hos oss i nästan fyra år.
    jag beklagar. vad var det som hände, förstår om du inte orkar eller vill svara. jag trodde inte ett så pass stort barn kunde dö i det Gråter min son dog i psb, han blev nästan fem månader.
    jonathan 100621-101107
  • RainMan1x7x

Båda två i bilolycka. Både min fru och jag ville ta våra liv i hoppet om att få träffa våra barn igen. Nu har jag ny fru och nya barn. Men det känns fortfarande inte helt rätt. Kommer alltid att vara skadad.

• Mita 74

Min lille älskade vän drunknade den 28 juli-2010.
    Han blev 2 år 2 månader och 20 dagar.Hjärta

• Younes
    Mita 74 skrev 2011-04-19 13:13:02 följande:
    Min lille älskade vän drunknade den 28 juli-2010.
    Han blev 2 år 2 månader och 20 dagar.Hjärta
    Var det ni!? I Älvsbyn? Jag minns det från tidningen och nyheterna. Fyyy tyckte att det var så hemskt! Oj oj oj
    Fy vilken mardröm, så oförberett.

*Karmar om* 

(Vi har nog en gemensam bekant tor jag, för hon nämde att hon kände familjen på Facebook.)
  • starbright

Min son dog 1 dec 2010, föddes den 2 dec 2010.. Vecka 35+4 var vi i när han dog.

Jag hade varit in och ut på sjukhuset, var helt slutkörd. Min kropp gav upp, jag orkade knappt något. Den 30 november blev jag inlagd. CTG:erna var inte bra, de var stela, hjärtljuden var lägre än normalt. Men ändå väntade de, och tittade, nytt ctg, nytt ctg, nytt ctg. Kl 12.09 den 1a dec kände jag honom sparka till lite. Ca 30 minuter senare så fann det inga hjärtljud då de skulle ta ett nytt CTG.

Min gosse hade varit svag i flera dagar, buffarna var svaga och orkeslösa, precis som ett rop på hjälp. Men ingen lyssnade. Förlossningsavdelningen kritiseras av socialstyrelsen enligt lex maria, ska få läsa hela utredningen idag. Obduktionen visade infektionen chorioamnionit. Han hade troligtvis levt om de lyssnat på mig, tagit ut honom och behandlat...

• Maddisen80

usch vad hemskt att de är så många som förlora sina barn :/ hoppas att dem har de bra i himlen. Stor kram till er alla-

• Tuvalina

Vår son dog i magen förra helgen, natten mot den 17/4. Jag kände honom röra sig mycket livligt på lördagkvällen men kände på natten sen att något hände. Jag blev frusen och huttrade. Jag var i vecka 39. Han skulle födas den 24/4. Alltså nu i söndags. Jag tror det gick väldigt fort. Jag har ångest då och då över att han fick någon infektion av mig! Att jag utsatte honom för fara. Men vet att min hjärna spelar mig ett spratt och vill gärna skuldbelägga mig själv.

Han var så fin när han föddes! Huden satt helt intakt kvar, eftersom han inte legat död så länge i fostervattnet. Han vägde 3098 gr och var 50 cm lång. Min moderkaka var mindre än normalt - vägde 394 gr. Dessutom sågs blödningar i den och ett vitt område som tyder på någon infarkt av något slag. Om det är något sånt får vi ju reda på det. Han är på obduktion i Uppsala nu och massor av prover har tagits både på honom och mig.

Titta gärna in på min blogg!

www.anneutane.blogspot.com

kram Anne

• Mita 74
    Younes skrev 2011-04-27 23:57:44 följande:
    Var det ni!? I Älvsbyn? Jag minns det från tidningen och nyheterna. Fyyy tyckte att det var så hemskt! Oj oj oj
    Fy vilken mardröm, så oförberett.

*Karmar om* 

(Vi har nog en gemensam bekant tor jag, för hon nämde att hon kände familjen på Facebook.)
    Jo det var vi som drabbades utav detta.
    Om du vill får du gärna inboxa mig om den gemensamma vännen på FB.
Svar på tråden Vad dog era änglar av?