• Younes

Vad dog era änglar av?

Jag fick den 22 november 2010 en pojke som hade ett komplicerat och mycket ovanligt hjärtfel.
    Han blev bara 7 veckor gammal.

Jag pratade med läkarna i Göterborg, dom är expeter på barnhjärtan ang. Younes (som han heter) obduktion, men också om risken, eller hur ärftligheten ligger i det här hjärtfelet. Hon sa att alla löper en risk på 0.8% att föda ett barn med hjärtfel. När man fått ett barn med hjärtfel ökar risken till 2%. Fel på vänstersida har större ärftlighet. Ser inte så positivt ut alltså.

Procentsatserna baseras på levande födda barn. Är inte det ganska dumt? 
    Nu när jag via olika forum och bloggar fått kontakt med "änglaföräldrar" tänker jag att de där procentrena är lite missvisande. Jag har ingen statistik, men tror att det säkert kan vara en ganska vanlig dödsorsak.

Så därför undrar jag vad era änglar dog av, och hur?
    Det behöver inte vara hjärtfel.

Tack för era svar. 

• Svar på tråden Vad dog era änglar av?
  • violatricolor

Min son dog för att han föddes alldeles för tidigt i vecka 22+5. Han levde men barnläkarna bestämde att inte försöka rädda hans liv. Varför han föddes för tidigt vet vi inte trots en massa prover på mig, honom och moderkakan samt obduktion. Den vanligaste orsaken till att barn föds så mycket för tidigt är infektion och det kan ha varit det trots att de inte hittade någon. Jag tror mer på att någon form av livmoderabnormalitet var orsaken men jag har inte lyckats övertyga läkarna. Än.

• violatricolor
    violatricolor skrev 2011-03-05 23:40:14 följande:
    Min son dog för att han föddes alldeles för tidigt i vecka 22+5. Han levde men barnläkarna bestämde att inte försöka rädda hans liv. Varför han föddes för tidigt vet vi inte trots en massa prover på mig, honom och moderkakan samt obduktion. Den vanligaste orsaken till att barn föds så mycket för tidigt är infektion och det kan ha varit det trots att de inte hittade någon. Jag tror mer på att någon form av livmoderabnormalitet var orsaken men jag har inte lyckats övertyga läkarna. Än.
    Eller rättare sagt: De har inte viljat lyssna på det örat förrän nu när de bestämt sig för att undersöka saken. Får väl se. Annars vet vi inte alls.
  • minahjärtebarn

Mina små hjärtebarn är tvillingar. Tyvärr så blev det ena hjärtebarnet en ängel redan tidigt i magen. Troligtvis pga samma medfödda hjärtfel som vår lille kille har. Nu när jag börjar fundera på ärftligheten och den ökade risken börjar jag bli riktigt orolig för hur det ska gå nästa gång..... Så många tankar som flyger runt i mitt huvud.

• Tutilure

Min dotter hade ett komplicerat hjärtfel och troligen fick hon någon arytmi där hjärtat började slå jättesnabbt. När det sedan hade stabiliserat sig så fanns det förmodligen inget blod kvar i hjärtat och hon dog.

Hennes ena storebror hade också hjärtfel, men hans var mycket enklare och efter operation är han nu friskförklarad.
    Så jag är övertygad om att det finns någon slags ärftlighet, även om de inte hade samma hjärtfel.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Mittänglabarn

Min ängel heter Milo, föddes i v 36+0 pga dåligt flöde i navelsträngen (planerat akut snitt)

Upptäkte då att han var tillväxthämmad (-36) en vecka senare konstaterade man en kromosomavikelse som heter Trisomi 18 (ej förenad med liv). Milo blev 20 dagar gammal! Hjärta

• Katta77

Vår dotter dog i min mage och föddes i v28..de kan inte säket säga vad hon dog av och när men mest troligen av de proppar de hitta i navelsträngen eftersom gumman var väldigt tillväxthämmad.

• Margit

Vår dotter dog några timmar efter förlossningen. Hennes lungor visade sig vara något outvecklade och moderkakan var "omogen". Vad som gjorde att moderkakan var omogen tror man beror på att ett kärl i den inte var tillräckligt utvecklad och vad det i sin tur beror på kan man inte svara på.

• Barn6
    Shaun the sheep skrev 2011-03-05 20:06:19 följande:
    Det är ju alldeles fruktansvärt! Jag kan inte ens tänka mig hur svikna ni måste känna er.

Jag har själv inte förlorat ett barn, jag ville bara säga till er alla att jag beklagar sorgen,
    och om jag kunde så skulle jag ge er era barn friska, glada och lyckliga. Tänker på er!
    Hade ju önskat att han hade haft något fel, men det hade han ju inte
    att han dog pga andra människor det gör ruskigt ont....kunde lika gärna stått mördat han på pappret för det e så det känns.

Kram till er alla andra ängla mammor så orättvist att våra små ej fått stanna här hos oss, men säker på att de är vid vår sida och följer oss vart vi än går tills den dagen vi ses igen Hjärta
  • Tetran

Min Arvid föddes en vecka innan BF. Han föddes med ett ovanligt syndrom som heter Goldenhars. Det innebär många missbildningar och dessutom hjärtfel. Han dog av att aorta var för trång. En förträngning ingen visste om....Han blev 19 dagar gammal. Dog den 8 maj 2010. 

Nybliven änglamamma till min älskade Arvid
Svar på tråden Vad dog era änglar av?