• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-23 23:45:29 följande:
    Vilka märkliga alternativ att välja på, det går ju inte att rösta med de alternativen.

Klart att man ska kunna välja själv, men samtidigt ska man vara väl medveten om konsekvenserna av sitt val. Jag tror att det är viktigare att barnet har en nära kontakt med BÅDE mamma och pappa. Hemmafru-varianten brukar ju ofta innebära att det bara är mamman som är närvarande till största del och pappan kommer hem och leker lite en stund på kvällen och på helgen. Att DELA föräldraledigheten är det som jag anser vara det absolut överlägset bästa för barnen.
    Men om man faktiskt inte kan dela på föräldraledigheten då? Det är ju inte alla som kan det.
    M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Tygtiiger

Vill man vara hemma med sitt barn och den andra parten är ok med att vara ensamförsörjare så varsågod, alla gör sina egna livsval.

Men JAG vill inte betala någon annan för att vara hemmafru/man, det får den personens partner göra.

Själv vill jag absolut inte. Jag kan tänka mig att min man är hemmaman kortare perioder, men jag tycker ansvaret för att vara hemmaförsörjare är tungt så jag vill inte ha det så på heltid.

Krupke, we've got problems of our own!
  • saxon
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-23 23:40:53 följande:
    Jag såg inte programmet, men jag undrar vad de som inte tycker det är ok har för argument? "De som känner sig lyckliga när de är hemma med sina barn känner fel"? "Barn mår dåligt av att ha närvarande föräldrar"? "Kvinnor har inte tillräckligt högt iq för att förstå att man får lägre pension om man inte jobbar"? Jag har suttit och tänkt en bra stund nu men jag kan verkligen inte komma på något vettigt argument.
    Att en måste jobba mycket för att den andra ska kunna vara hemma länge utan inkomst. Dvs att den ena föräldern blir väldigt frånvarande.
  • Tygtiiger
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:47:09 följande:
    Men om man faktiskt inte kan dela på föräldraledigheten då? Det är ju inte alla som kan det.
    Alltid när jag hör det argumentet så undrar jag i mitt stilla sinne vad som skulle hända om den parten som ABSOLUT inte kan vara hemma skulle bli ensamstående. Om den hemmavarande skulle falla ihop och dö. Skulle man fortfarande inte KUNNA då och vad händer med ungarna?

(Ja, jag gillar att dra saker till sin spets.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:47:09 följande:
    Ja? Vad menar du? Vad är din fråga?
  • Milkina cerka

Alt. 1 så klart!
    Har efter egna erfarenheter valt bort dagis/fritids för våra barn o. är hemma sedan nio år tillbaka ungefär.
    Är fullständigt övertygad om att det varit det bästa alt. för just våra barn, även om jag förstår att andra gör andra val på andra grunder än våra.

.. när grisar flyger kan ni få kor.. - Ge mig en gris så ska jag kasta den..(från
  • Bambusa

min sambo jobbar inge er för jag är hemma än han skulle kunna göra om ja med jobbade, de ända som skulle hända är att vi skulle få dela upp sysslorna mer, och att vi knappt skulle ses eftersom han jobbar skift.. 

• Saaaraa
    Tygtiiger skrev 2011-02-23 23:49:46 följande:
    Alltid när jag hör det argumentet så undrar jag i mitt stilla sinne vad som skulle hända om den parten som ABSOLUT inte kan vara hemma skulle bli ensamstående. Om den hemmavarande skulle falla ihop och dö. Skulle man fortfarande inte KUNNA då och vad händer med ungarna?

Självklart går allt om man måste. Ex så har min man eget företag och om han skulle tvingas vara hemma skulle det behövas läggas ner. En ersättare där är inte ett alternativ. Skulle jag dö så kan han göra som alla andra, ha barnen på dagis under sina arbetstider.
    M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • saxon
    Bambusa skrev 2011-02-23 23:53:05 följande:
    min sambo jobbar inge er för jag är hemma än han skulle kunna göra om ja med jobbade, de ända som skulle hända är att vi skulle få dela upp sysslorna mer, och att vi knappt skulle ses eftersom han jobbar skift.. 
    Men han skulle kanske kunna gå ner i tid och vara hemma MER om du gick ut och jobbade till viss del. Ni båda kunde dela på jobbandet och dela på hemmatiden.
  • shitvadjaghatar
    Tygtiiger skrev 2011-02-23 23:49:46 följande:

Ja, men det där är ju så jävla lama ursäkter att man skäms ihjäl. Stå för att den ena vill vara hemma och inte den andra liksom. Självklart kan man dela på ledigheten om man verkligen vill.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?