• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • Lufsan

Skulle själv gärna vilja vara hemma med mina barn. Har märkt, som du nämner, att mina egna föräldrar inte har haft tid till mig. Märker tydligt på min pappa, som nu har gift om sig och har två mindre barn, att de som båda jobbar heltid är mer stressade och trötta med barnen. 
    De sätter heldre på barnkanalen än att lägga pussel med barnen. Så trött vill jag inte vara med mina barn.
    Jag ser många fördelar med att vara hemma.

lövet2 skrev 2011-02-23 23:20:40 följande:
    Självklart! Min motivering:
    Jag har själv varit hemmamamma i en hel del år, och kan med facit i hand säga att mina barn mått mycket bra av det, familjen har mått bra av det, jag har mått helsikes bra - och som bonus finns det ett antal barn och ungdomar utanför familjen som också mått bra av det. Det är sådana som ingen annan haft tid med, och som hittat en fristad här hos oss tack vare att det alltid funnits en vuxen i huset.
    Så håller med dig. 

• Lufsan

Det som sägs emot är att kvinnorollen blir nedsmutsad. Att kvinnor sen står utan pension senare i livet. 
    Att pappan eller mamman som jobbar, får mindre tid med barnen.

Framför allt så nämndes det i kvällsöppet att kvinnan nedvärderas genom att vara hemma.
    Att barnen inte mår bättre utav det.

Obs! Inte vad jag tycker utan mot argument som nämndes på kvällsöppet. 

• Lufsan

Hej!
    Vilken disskusion vi har kommit igång med.
    Såg att någon tyckte att röstningsalternativen inte var bra.
    Ber om ursäkt för detta då jag bara slängde ihop dessa snabbt.

Vill på peka till er att jag menar inte bara föräldraledigheten, utan då kanske över 5 år.
    Någon som är hemma och tar hand om hushållet.

Om man nu säger att familjen klarar sig bra ekonomiskt trots att frun eller mannen är hemma, 
    vad är då problematiken i det hela?

• Lufsan

Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på  något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn. 

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då? 

• Lufsan

Där har du rätt! Nu var det jag skrev inte riktigt genomtänkt märkte jag. 
    Jag håller såklart med.

Men om man ska prata om att kvinnan/mannen har en form av rättighet att få välja (vara hemma eller inte). Så borde inte denna rättighet bara kunna utnytjas av vissa som tjänar mer.
    Man kan se det som om det ska vara okej för en del att vara hemma (då de som har de ekonomiska förutsättningarna) så skapas det större klyftor i samhället.
    Då de "rikas" barn får bättre omsorg av föräldrarna, och det då skulle kunna ge dem bättre förutsättningar att klara skolan bättre, som exempel.
    Har inte alla rätt till det då?

Eller är jag helt ute och cyklar? 

Vill påpeka att detta inte är mina personliga åsikter.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?