• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • lövet2

Självklart! Min motivering:
    Jag har själv varit hemmamamma i en hel del år, och kan med facit i hand säga att mina barn mått mycket bra av det, familjen har mått bra av det, jag har mått helsikes bra - och som bonus finns det ett antal barn och ungdomar utanför familjen som också mått bra av det. Det är sådana som ingen annan haft tid med, och som hittat en fristad här hos oss tack vare att det alltid funnits en vuxen i huset.

• Lufsan

Skulle själv gärna vilja vara hemma med mina barn. Har märkt, som du nämner, att mina egna föräldrar inte har haft tid till mig. Märker tydligt på min pappa, som nu har gift om sig och har två mindre barn, att de som båda jobbar heltid är mer stressade och trötta med barnen. 
    De sätter heldre på barnkanalen än att lägga pussel med barnen. Så trött vill jag inte vara med mina barn.
    Jag ser många fördelar med att vara hemma.

lövet2 skrev 2011-02-23 23:20:40 följande:
    Självklart! Min motivering:
    Jag har själv varit hemmamamma i en hel del år, och kan med facit i hand säga att mina barn mått mycket bra av det, familjen har mått bra av det, jag har mått helsikes bra - och som bonus finns det ett antal barn och ungdomar utanför familjen som också mått bra av det. Det är sådana som ingen annan haft tid med, och som hittat en fristad här hos oss tack vare att det alltid funnits en vuxen i huset.
    Så håller med dig. 

• Saaaraa

Självklart är det okej! Tycker att det är konstigt att folk verkar förutsätta att man ska rusa in i arbetslivet och ha barnen på dagis så fort som möjligt. Jag har varit hemma i 4 år nu, och kommer att vara hemma minst lika länge till innan jag ge mig ut för att jobba. Givetvis deltid när det väl sker. Dottern har dock fått börja på förskola strax efter 3-års åldern men det beror väl främst på att det inte finns några barn häromkring i hennes ålder. Hon mår bara bra av stimulansen och umgänget med andra barn!

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Saaaraa
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:29:29 följande:
    Självklart är det okej! Tycker att det är konstigt att folk verkar förutsätta att man ska rusa in i arbetslivet och ha barnen på dagis så fort som möjligt. Jag har varit hemma i 4 år nu, och kommer att vara hemma minst lika länge till innan jag ge mig ut för att jobba. Givetvis deltid när det väl sker. Dottern har dock fått börja på förskola strax efter 3-års åldern men det beror väl främst på att det inte finns några barn häromkring i hennes ålder. Hon mår bara bra av stimulansen och umgänget med andra barn!
    Kommer ju inte ens börja jobba då, ska ju plugga vidare på distans när jag varit föräldraledig.

Hur som helst, förstår inte hur folk kan ha emot det? Det är väl bara bra att man kan ha möjliheten att vara hemma? Mitt jobb är att se till så att familjen mår bra!
  • Lufsan

Det som sägs emot är att kvinnorollen blir nedsmutsad. Att kvinnor sen står utan pension senare i livet. 
    Att pappan eller mamman som jobbar, får mindre tid med barnen.

Framför allt så nämndes det i kvällsöppet att kvinnan nedvärderas genom att vara hemma.
    Att barnen inte mår bättre utav det.

Obs! Inte vad jag tycker utan mot argument som nämndes på kvällsöppet. 

• Rhoda Horswunce
    Jag såg inte programmet, men jag undrar vad de som inte tycker det är ok har för argument? "De som känner sig lyckliga när de är hemma med sina barn känner fel"? "Barn mår dåligt av att ha närvarande föräldrar"? "Kvinnor har inte tillräckligt högt iq för att förstå att man får lägre pension om man inte jobbar"? Jag har suttit och tänkt en bra stund nu men jag kan verkligen inte komma på något vettigt argument.
  • Saaaraa
    Lufsan skrev 2011-02-23 23:39:14 följande:
    Det som sägs emot är att kvinnorollen blir nedsmutsad. Att kvinnor sen står utan pension senare i livet. 
    Att pappan eller mamman som jobbar, får mindre tid med barnen.

Framför allt så nämndes det i kvällsöppet att kvinnan nedvärderas genom att vara hemma.
    Att barnen inte mår bättre utav det.

Obs! Inte vad jag tycker utan mot argument som nämndes på kvällsöppet. 
    Hm... mina barns pappa hade jobbat lika mycket även om jag jobbade. Nu tar ju jag hand om städ och matlagning osv. så nu har han ju mer rolig tid över till barnen när han är ledig.
    Jag hoppas att de som faktiskt är hemma i många år tänker över bla pensionsplanen. Det kan man lösa på andra sätt än att arbeta.
  • Bambusa

självklart ska varje failj få bestmma de själva, jag r hemma med min 2åring och redan inna hon fyllde ett år kom frgorna om hon fått dagisplats än.. å allalika förvånade när ja säger att ja ska vara hemma med henne.. varför är de så konstigt??  jag visste redan innan ja vart gravid att jag ville vara hemma med mina barn.. vi är 2vuxna,1barn och 2hundar (har varit upp till 4 hundar)  nu letar vi större hus, och mina drömmar är fler barn.. och fler hundar med.. 

har även börjat fundera på att bli familjehem (som kallades fosterfamilj förr)

• saxon

Vilka märkliga alternativ att välja på, det går ju inte att rösta med de alternativen.

Klart att man ska kunna välja själv, men samtidigt ska man vara väl medveten om konsekvenserna av sitt val. Jag tror att det är viktigare att barnet har en nära kontakt med BÅDE mamma och pappa. Hemmafru-varianten brukar ju ofta innebära att det bara är mamman som är närvarande till största del och pappan kommer hem och leker lite en stund på kvällen och på helgen. Att DELA föräldraledigheten är det som jag anser vara det absolut överlägset bästa för barnen.

Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?