Inlägg från: Rhoda Horswunce |Visa alla inlägg
  • Rhoda Horswunce

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Jag såg inte programmet, men jag undrar vad de som inte tycker det är ok har för argument? "De som känner sig lyckliga när de är hemma med sina barn känner fel"? "Barn mår dåligt av att ha närvarande föräldrar"? "Kvinnor har inte tillräckligt högt iq för att förstå att man får lägre pension om man inte jobbar"? Jag har suttit och tänkt en bra stund nu men jag kan verkligen inte komma på något vettigt argument.
  • Rhoda Horswunce
    saxon skrev 2011-02-23 23:48:05 följande:
    Att en måste jobba mycket för att den andra ska kunna vara hemma länge utan inkomst. Dvs att den ena föräldern blir väldigt frånvarande.
    Du tror alltså att den personen som jobbar egentligen skulle vilja vara hemma mer, men tvingas jobba heltid för att den som är hemma kräver det? Så tror inte jag, jag tror att i de allra flesta fallen så är det så att den som jobbar heltid hade gjort det ändå, och att hemmaföräldern skulle gå med på att exmpelvis jobba halvtid om det var så att den andra föräldern ville/hade möjlighet att gå ned i tid.

I vår familj är det i alla fall så. Jag är inte borta 35 timmar i veckan för att min man "tvingar" mig att vara det, utan det skulle jag vara även om han själv valde att jobba heltid. Alternativet i vårt fall skulle alltså vara att sonen får lika mycket tid med mig som han har nu, samt betydligt mindre tid med sin pappa, och jag kan verkligen inte se hur det skulle vara bättre.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?