• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • J1983

Ja så länge man kan försörja sig är det väl fritt fram.

• morochmer
    Heffa skrev 2011-02-24 09:02:44 följande:
    Jag får väl omformulera då. Eftersom du inte förstår frågan. Vad gör NI när NI är hemma ensamma för barn är i skolan och mannen jobbar. Sitter ni och väntar på att de kommer hem, eller fungerar NI som hushållerskor?
    Vårt hem är ca 300kvm stort och tomten några tusen trädgårdstomt. Så när disk, tvätt, städning, inhandling mm mm är avklarat så är det tid att hämta i skolan. (när vi inte har yngre barn hemma också). När barnen kommer hem är det matlagning,disk, läxläsning, och när min partner kommer hem har vi tid att bara umgås och ge barnen kvalitetstid.

Vill du dela med dig av hur ni gör? hur får ni ihop vardagen?
  • MammatillS

Jag tycker absolut att man ska få vara hemma om man nu vill det. Det jag tänker på är tryggheten man får ekonomiskt av att jobba, pension och så vidare. Vet inte hur det fungerar med det när man är hemma så länge om man inte har jobbat tidigare till exempel??

Om vi hade varit rika hade jag absolut varit hemma mer.. Föräldraledigheten delar vi på men nu menar jag efter den!

• morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 09:54:46 följande:
    Jag tycker absolut att man ska få vara hemma om man nu vill det. Det jag tänker på är tryggheten man får ekonomiskt av att jobba, pension och så vidare. Vet inte hur det fungerar med det när man är hemma så länge om man inte har jobbat tidigare till exempel??

Om vi hade varit rika hade jag absolut varit hemma mer.. Föräldraledigheten delar vi på men nu menar jag efter den!
    Hur mycket pension tror du att en vanlig arbetande får?
    Privat pensionssparande behövs oavsätt om du förvärvsarbetar eller inte.
  • MammatillS
    morochmer skrev 2011-02-24 10:02:50 följande:
    Hur mycket pension tror du att en vanlig arbetande får?
    Privat pensionssparande behövs oavsätt om du förvärvsarbetar eller inte.
    Jo men måste man inte spara lite mer själv då? Det vill säga ha större tillgångar..? Jag bara undrar, vet som sagt inte hur det fungerar! :)
  • Rhoda Horswunce
    saxon skrev 2011-02-23 23:48:05 följande:
    Att en måste jobba mycket för att den andra ska kunna vara hemma länge utan inkomst. Dvs att den ena föräldern blir väldigt frånvarande.
    Du tror alltså att den personen som jobbar egentligen skulle vilja vara hemma mer, men tvingas jobba heltid för att den som är hemma kräver det? Så tror inte jag, jag tror att i de allra flesta fallen så är det så att den som jobbar heltid hade gjort det ändå, och att hemmaföräldern skulle gå med på att exmpelvis jobba halvtid om det var så att den andra föräldern ville/hade möjlighet att gå ned i tid.

I vår familj är det i alla fall så. Jag är inte borta 35 timmar i veckan för att min man "tvingar" mig att vara det, utan det skulle jag vara även om han själv valde att jobba heltid. Alternativet i vårt fall skulle alltså vara att sonen får lika mycket tid med mig som han har nu, samt betydligt mindre tid med sin pappa, och jag kan verkligen inte se hur det skulle vara bättre.
  • morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 10:33:38 följande:
    Jo men måste man inte spara lite mer själv då? Det vill säga ha större tillgångar..? Jag bara undrar, vet som sagt inte hur det fungerar! :)
    Jo, det är klokt och så gör nog de flesta. Jag trodde knappt att någon räknade med annat än privat pensionsförsäkring nu för tiden.
  • MammatillS
    morochmer skrev 2011-02-24 10:53:43 följande:
    Jo, det är klokt och så gör nog de flesta. Jag trodde knappt att någon räknade med annat än privat pensionsförsäkring nu för tiden.
    Det jag menade var att det borde bli ganska mycket mer man måste lägga undan..
  • RockingSkåne

Personligen så bryr jag mig inte ett smack om vad folk väljer att göra och har man råd att leva på en lön så är det väl helt ok....

• lövet2
    Heffa skrev 2011-02-24 09:02:44 följande:
    Jag får väl omformulera då. Eftersom du inte förstår frågan. Vad gör NI när NI är hemma ensamma för barn är i skolan och mannen jobbar. Sitter ni och väntar på att de kommer hem, eller fungerar NI som hushållerskor?
    Sedan i höstas är jag för första gången i den situationen. Inget barn hemma mellan kl 8 och kl 1230. Lyxigt, eller hur? Åtminstone i teorin. I praktiken har 3 barn turats om att vara hemma för sjukdom, och när inte de varit sjuka, så har jag varit det (inget allvarligt, men höstförkylningar tar sin lilla tid). Övriga dagar har jag haft fullt upp på förmiddagarna. Med en make som veckopendlar, så har tidigare mina "arbetsdagar" varat till 23-tiden på kvällarna. Nu när jag hinner mer på förmiddagarna, så kan jag sätta mig ner och koppla av redan vid 21-tiden. Dessutom har jag möjlighet att hjälpa en ung mamma med barnvaktande, när hon jobbar enstaka dagar och så kan jag hjälpa min pappa som blev svårt sjuk förra året och inte har hämtat sig helt än.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?