• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • Milkina cerka
    saxon skrev 2011-02-24 00:24:05 följande:
    Ok, om hans företag har så små marginaler så kommer han att få det tufft framöver om det blir sämre tider. Men ok, fine. Du vet bäst hur det funkar i din mans företag, men tyvärr tror jag faktiskt inte att det förhåller sig så som han får det att låta. Konstigt är det att så många kvinnors företag håller i tuffa tider (som under barnledighet) men inte männens. Driver vi kvinnor företagen mer effektivt, eller vad är det frågan om? Tror inte det, utan det är viljan det handlar om.

Nu är klockan mycket och jag måste sova.
    Inte för att vara elak eller lägga mig i.. men driver verkligen män o. kvinnor samma slags företag?
    Har själv man som är företagare o. i den branschen är det kunden som bestämmer när ett arbete ska göras o. inte han, för att ta ett ex.
    .. när grisar flyger kan ni få kor.. - Ge mig en gris så ska jag kasta den..(från kate plus8) TLC idag..
  • Lufsan

Hej!
    Vilken disskusion vi har kommit igång med.
    Såg att någon tyckte att röstningsalternativen inte var bra.
    Ber om ursäkt för detta då jag bara slängde ihop dessa snabbt.

Vill på peka till er att jag menar inte bara föräldraledigheten, utan då kanske över 5 år.
    Någon som är hemma och tar hand om hushållet.

Om man nu säger att familjen klarar sig bra ekonomiskt trots att frun eller mannen är hemma, 
    vad är då problematiken i det hela?

• missmr

Alla får göra det som dom vill och passar bäst.

Jag skulle inte vilja vara hemmamamma. Jag vill arbeta och tjäna mina egna pengar, få en bra pension. Barnen kommer och växa upp, ha egna fritifdintressen,vänner och sen flytta hemifrån. Ska jag bara sitta hemma själv? Nä tack!

• hannis

Självklart skall var och en göra vad de själva vill men då får man finansiera det själv också.

Själva delar vi på föräldraledighet då vi anser att det är viktigt för både barnet och oss som föräldrar. Och ja, min man är egenföretagare...

• Catarina888
    Kyanita skrev 2011-02-24 00:23:58 följande:
    Tycker att var familj gör sitt val utifrån sina möjligheter och värderingar. Jag själv skulle inte klara av att gå hemma någon längre tid och vi kommer att dela på f- ledighete rakt av. Lika lite som jag vill ha "skit" för vårt val så ska andra ha "skit" för sina val. Vi bor i Sverige och vi har det jättebra genom att vi faktiskt kan välja! Vi får ta vara på detta och stötta varandras beslut även om det inte är ett beslut vi själva skulle ta.
    Bra skrivet!!!
  • lövet2
    saxon skrev 2011-02-24 00:24:05 följande:
      Konstigt är det att så många kvinnors företag håller i tuffa tider (som under barnledighet) men inte männens. Driver vi kvinnor företagen mer effektivt, eller vad är det frågan om? Tror inte det, utan det är viljan det handlar om.
    Därför att egenföretagande kvinnor har familj och barn i tankarna åtminstone undermedvetet redan när de startar företaget. De flesta män har det inte, utan för dem blir det en glad överraskaning det där med blommor och bin.
    Inte för att jag vill låta påskina att män är mer korkade eller dåliga på planering, men just när det gäller egna företag, så tänker kvinnorna efter före bättre ...
  • morochmer

Vi har valt det. Vi tror att det är det absolut bästa för barnen.
    Det jag tycket var tråkigt i debatten var att det inte blev mer diskussion krin "söndagspapor" som någon kallade det.

Min partner (liksom andra i vår bekantskapskrets) arbetar inte mer än de skulle gjort om vi båda arbetade. Vi har istället anpassat oss efter den ekonomin vi har och dragit ned på utgifterna. Att jag är hemma på heltid ger därför honm MER tid med barnen. Så här ser det nog ut för många (de flesta kanske). Det kom inte fram så tydligt i programmet. "Hemmamammorna" fick inte riktigt tala klart. så HELA familjen vinner på det.

Och att samhället minsan inte ska betala för det (nästan rabiat kvinna) men självklart ska "vi" betala för andras barnomsorg.

• Heffa

Ni tycker alltså att man ska vara hemma även när barnen börjat skolan som TS skriver. Vad exakt fyller jag för funktion när jag är hemma ensam när barnet är i skolan? Hushållerska? Eller ska jag bara sitta och vänta på att barn och man kommer hem? Ska jag göra detta i ALLA år jag har hemmavarande barn? 
     Nej tack, tillbaks till 50-talet vill jag inte.

Over and out
  • morochmer
    Heffa skrev 2011-02-24 08:48:14 följande:

Ni tycker alltså att man ska vara hemma även när barnen börjat skolan som TS skriver. Vad exakt fyller jag för funktion när jag är hemma ensam när barnet är i skolan? Hushållerska? Eller ska jag bara sitta och vänta på att barn och man kommer hem? Ska jag göra detta i ALLA år jag har hemmavarande barn? 
     Nej tack, tillbaks till 50-talet vill jag inte.

Är det någon som tycker något om vad du ska göra?
  • Heffa
    morochmer skrev 2011-02-24 08:57:19 följande:
    Är det någon som tycker något om vad du ska göra?
    Jag får väl omformulera då. Eftersom du inte förstår frågan. Vad gör NI när NI är hemma ensamma för barn är i skolan och mannen jobbar. Sitter ni och väntar på att de kommer hem, eller fungerar NI som hushållerskor?
    Over and out
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?