• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • feministbrud

Jag har inte röstat. Jag tycker så klart att männsikor får göra som de vill. Men jag vill däremot inte uppmuntra follk att inte jobba.

• morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 11:14:00 följande:
    Det jag menade var att det borde bli ganska mycket mer man måste lägga undan..
    Inte om man som vi räknar med att man får lite eller knappt något tillbaka när vi går i pension.
    Jag tror du litar för mycket på den pensionen. Vi räknar inte med den alls utan sparar privat. Oavsätt om vi arbetar eller inte.
  • Kokomo
    morochmer skrev 2011-02-24 12:19:05 följande:
    Inte om man som vi räknar med att man får lite eller knappt något tillbaka när vi går i pension.
    Jag tror du litar för mycket på den pensionen. Vi räknar inte med den alls utan sparar privat. Oavsätt om vi arbetar eller inte.
    Tja.. eftersom du är hemma på heltid så blir det ju ypperligt svårt för dig att räkna med någon annan pension...
  • bizzy

fattar inte varför vissa tror att icke-förvärvsarbetande bara sitter och pillar sig i naveln hela dagarna. man har ju fullt upp! jag är inte hemma nu, men när jag var det var man ju igång hela tiden. tex. maten tog jag på större allvar och lagade nyttigare och mer komplicerade grejjer, nu blir det mest makaroner o korv etc. strök all tvätt, nu blir det endast skjortorna.

• Shasti

Självklart ska alla få göra som de vill. Varför skulle det inte vara okej? Det var skillnad förr när kvinnor var TVUNGNA att vara hemma eller att det förväntades av dem och det blev en kvinnofälla. Nu tycker jag det lutar åt att, återigen kvinnorna, är TVUNGNA att förvärvsabeta av någon outgrundlig anledning. Förstår inte vad som är så "hälsosamt" med att barnen är på dagis typ 10 timmar om dagen från 12 månaders ålder och föräldrarna knappt hinner säga hej till dem och sliter ut sig på sina jobb. Å andra sidan ska möjligheten självklart finnas att jobba om man väljer det, precis som att man ska kunna vara hemma. Och kan och vill man vara hemma och trivs med det när barnen börjat skolan, varför inte?

Nä, i min perfekta värld skulle alla ha möjlighet både att vara hemma och att jobba efter önskemål och både mamman och pappan skulle vara hemma med barnen i perioder - och de skulle också ha tillgång till dagis eller likvärdig verksamhet dessutom.

• morochmer
    Kokomo skrev 2011-02-24 12:23:49 följande:
    Tja.. eftersom du är hemma på heltid så blir det ju ypperligt svårt för dig att räkna med någon annan pension...
    Var jag otydlig. Vi räknar inte med något annat än privata pensionsförsäkringar oavsätt inkomst.

Sedan har jag arbetet i en del år med hög inkomst tidigare. Och kommer troligen göra några år till senare i livet.
  • Thursday
    Shasti skrev 2011-02-24 12:42:30 följande:
    Förstår inte vad som är så "hälsosamt" med att barnen är på dagis typ 10 timmar om dagen från 12 månaders ålder och föräldrarna knappt hinner säga hej till dem och sliter ut sig på sina jobb.
    Varför är alternativet till att kvinnan är hemmafru att barnen går 10 timmar på dagis från 1 års ålder? Varför är inte alternativet att föräldrarna drar ut på föräldraledigheten, delar den lika, och att barnet från kanske 2 år ålder går deltid på dagis medan båda föräldrarna går ner i tid?
  • Shasti
    Thursday skrev 2011-02-24 14:46:01 följande:
    Varför är alternativet till att kvinnan är hemmafru att barnen går 10 timmar på dagis från 1 års ålder? Varför är inte alternativet att föräldrarna drar ut på föräldraledigheten, delar den lika, och att barnet från kanske 2 år ålder går deltid på dagis medan båda föräldrarna går ner i tid?
    Jovisst, det är väl också ett bra alternativ. Inget fel med det. Valfrihet är bäst.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?