• morochmer

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Vi har valt det. Vi tror att det är det absolut bästa för barnen.
    Det jag tycket var tråkigt i debatten var att det inte blev mer diskussion krin "söndagspapor" som någon kallade det.

Min partner (liksom andra i vår bekantskapskrets) arbetar inte mer än de skulle gjort om vi båda arbetade. Vi har istället anpassat oss efter den ekonomin vi har och dragit ned på utgifterna. Att jag är hemma på heltid ger därför honm MER tid med barnen. Så här ser det nog ut för många (de flesta kanske). Det kom inte fram så tydligt i programmet. "Hemmamammorna" fick inte riktigt tala klart. så HELA familjen vinner på det.

Och att samhället minsan inte ska betala för det (nästan rabiat kvinna) men självklart ska "vi" betala för andras barnomsorg.

• morochmer
    Heffa skrev 2011-02-24 08:48:14 följande:

Ni tycker alltså att man ska vara hemma även när barnen börjat skolan som TS skriver. Vad exakt fyller jag för funktion när jag är hemma ensam när barnet är i skolan? Hushållerska? Eller ska jag bara sitta och vänta på att barn och man kommer hem? Ska jag göra detta i ALLA år jag har hemmavarande barn? 
     Nej tack, tillbaks till 50-talet vill jag inte.

Är det någon som tycker något om vad du ska göra?
  • morochmer
    Heffa skrev 2011-02-24 09:02:44 följande:
    Jag får väl omformulera då. Eftersom du inte förstår frågan. Vad gör NI när NI är hemma ensamma för barn är i skolan och mannen jobbar. Sitter ni och väntar på att de kommer hem, eller fungerar NI som hushållerskor?
    Vårt hem är ca 300kvm stort och tomten några tusen trädgårdstomt. Så när disk, tvätt, städning, inhandling mm mm är avklarat så är det tid att hämta i skolan. (när vi inte har yngre barn hemma också). När barnen kommer hem är det matlagning,disk, läxläsning, och när min partner kommer hem har vi tid att bara umgås och ge barnen kvalitetstid.

Vill du dela med dig av hur ni gör? hur får ni ihop vardagen?
  • morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 09:54:46 följande:
    Jag tycker absolut att man ska få vara hemma om man nu vill det. Det jag tänker på är tryggheten man får ekonomiskt av att jobba, pension och så vidare. Vet inte hur det fungerar med det när man är hemma så länge om man inte har jobbat tidigare till exempel??

Om vi hade varit rika hade jag absolut varit hemma mer.. Föräldraledigheten delar vi på men nu menar jag efter den!
    Hur mycket pension tror du att en vanlig arbetande får?
    Privat pensionssparande behövs oavsätt om du förvärvsarbetar eller inte.
  • morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 10:33:38 följande:
    Jo men måste man inte spara lite mer själv då? Det vill säga ha större tillgångar..? Jag bara undrar, vet som sagt inte hur det fungerar! :)
    Jo, det är klokt och så gör nog de flesta. Jag trodde knappt att någon räknade med annat än privat pensionsförsäkring nu för tiden.
  • morochmer
    MammatillS skrev 2011-02-24 11:14:00 följande:
    Det jag menade var att det borde bli ganska mycket mer man måste lägga undan..
    Inte om man som vi räknar med att man får lite eller knappt något tillbaka när vi går i pension.
    Jag tror du litar för mycket på den pensionen. Vi räknar inte med den alls utan sparar privat. Oavsätt om vi arbetar eller inte.
  • morochmer
    Kokomo skrev 2011-02-24 12:23:49 följande:
    Tja.. eftersom du är hemma på heltid så blir det ju ypperligt svårt för dig att räkna med någon annan pension...
    Var jag otydlig. Vi räknar inte med något annat än privata pensionsförsäkringar oavsätt inkomst.

Sedan har jag arbetet i en del år med hög inkomst tidigare. Och kommer troligen göra några år till senare i livet.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?