• Lufsan

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Debatten på "Kvällsöppet". 

Är det okej att man är hemma med barnen? Då alltså inte arbetar inte alls. Även när barnen börjat skolan.
    Vad tycker ni? Lägg upp motivering. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-24 23:56
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn.

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?
  • Bambusa
    saxon skrev 2011-02-23 23:58:07 följande:
    Men han skulle kanske kunna gå ner i tid och vara hemma MER om du gick ut och jobbade till viss del. Ni båda kunde dela på jobbandet och dela på hemmatiden.
    nej, isf bara om föräldradagar fanns kvar, han har använt en hel del sånna med.. men annars kan han inte gå ner i tid, om han inte byter jobb eller om han skulle be om å få byta till dagtid (kan gå,om nån annan vill byta till skift), men de vägrar han för han trivs med skift.. och då är han ledig 2veckor,jobbar 4,ledig 2 osv..
    så dom 2veckorna är han ju hemma med oss, och om/när ja hittar nått extrajobb så ska jag jobba när han är ledig, men de är inte alltid så lätt å hitta.. men vi sitter inte i sjön så..  dom har kanonbra relation även om hon varit lite mammig i perioder.. och dom knöt an till varann från födsel, han fick henne medans ja låg på op-bordet tom, han som fick göra nästan allt utom mata henne första tiden då ja va så dålig efter snitt och infektion.. hon sa pappa före mamma också..
  • Hemmaföräldern

MEN jag gillar inte ordet HEMMAFRU, det är nya tider nu och hemmafrun fanns på 50-talet. Dagens föräldrar som väljer att ge sina barn tid kallar sig HEMMAFÖRÄLDRAR. De har gjort ett val från hur samhället ser ut nu och ser att barnen behöver sina föräldrar mer än ett år, innan de ska ut i världen på egen hand. 

Använder man ordet hemmafru så skjuter man sig själv i foten, det är drömläge för media och de kan då hugga vilt. 

• Shasti
    Thursday skrev 2011-02-24 20:35:16 följande:
    Men det framställs ju aldrig som alternativet till att den ena stannar hemma på heltid, utan alternativet anges alltid vara att båsa skulle jobba heltid. Det framstår som oseriöst, och lite proagandamässigt nästan.
    Problemet är väl att det inte är så lätt att kunna jobba deltid. De flesta som har jobb får slita h*cken av sig eller också är man arbetslös.
  • phoennah

Jag tror att barn mår bäst av att ha båda föräldrarna hemma, men tyvärr är det ju ytterst få som har den möjligheten. Däremot är det ju inte helt omöjligt att en förälder är hemma.

Jag är lat. Om jag jobbar är det sista jag vill göra när jag kommer hem städa, laga mat, tvätta och sådant skit. Så då har jag två alternativ: Antingen kan min karl vara hemmaman så jag slipper ta hand om hushållet, eller så kan jag vara hemmafru så att jag slipper jobba.

Med andra ord tycker jag att det är hur bra som helst att en av oss är hemma. Vilken det sedan blir beror ju på andra omständigheter, nämligen huruvida vi har jobb, hur mycket vi tjänar o.s.v.

• Lufsan

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på  något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn. 

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då? 

• saxon
    Lufsan skrev 2011-02-24 23:55:45 följande:

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på  något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn. 

Vad tycker ni då? 
    Å andra sidan så bidrar de ju inte heller med någon skatt, så de kostar väl mer för samhället än de sparar in.

Så jag tycker inte att de ska ha "lön" för att vara hemma med sitt barn.
  • Lufsan

Där har du rätt! Nu var det jag skrev inte riktigt genomtänkt märkte jag. 
    Jag håller såklart med.

Men om man ska prata om att kvinnan/mannen har en form av rättighet att få välja (vara hemma eller inte). Så borde inte denna rättighet bara kunna utnytjas av vissa som tjänar mer.
    Man kan se det som om det ska vara okej för en del att vara hemma (då de som har de ekonomiska förutsättningarna) så skapas det större klyftor i samhället.
    Då de "rikas" barn får bättre omsorg av föräldrarna, och det då skulle kunna ge dem bättre förutsättningar att klara skolan bättre, som exempel.
    Har inte alla rätt till det då?

Eller är jag helt ute och cyklar? 

Vill påpeka att detta inte är mina personliga åsikter.
  • Bambusa

de finns ju redan ett vårdnadsbidrag i vissa kommuner, (inte våran) för barn 1-3år.. de är motsvarande vad en dagisplats kostar komunen tror ja..

• snooslove
    QueenK skrev 2011-02-24 21:55:13 följande:
    Jag tycker självklart att alla har rätt att välja hur de vill leva sina liv. Vill man vara hemmafru eller hemmaman så varsegod liksom. Men det jag inte förstår är varför det nästan alltid är ju kvinnan som vill vara hemma, och inte mannen? Nu pratar jag inte om den vanliga föräldraledigheten utan efteråt. De flesta håller ju med om att båda ska ha det alternativet. Men hur många känner en man som är hemmaman och varit i det tja, säg, 10 år? Hur många kvinnor här skulle gå med på att ha sin man hemma så länge han känner för det medans ni jobbar?
    Varför jag går hemma och inte min kille är för att jag skulle aldrig få ett såpass välbetalt jobb som han för jag är bara undersköterska och skulle kanske tjäna 10.000 i mån medans han kan tjäna upp till 25.000 så då e de mer rimligt att han jobbar än jag annars skulle jag inte säga att han inte fick om jag kunde komma upp i den summan :)..
    Och jag tror att de är så för många att mannen tjänar mer och då blir de ekonomiskt bättre med mamman hemma. :).
  • Thursday
    Shasti skrev 2011-02-24 23:30:42 följande:
    Problemet är väl att det inte är så lätt att kunna jobba deltid. De flesta som har jobb får slita h*cken av sig eller också är man arbetslös.
    Det är ju faktiskt precis så enkelt som att man har en lagstadgad rätt att arbeta deltid när man har barn som inte börjat skolan än.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?