• Shasti

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Självklart ska alla få göra som de vill. Varför skulle det inte vara okej? Det var skillnad förr när kvinnor var TVUNGNA att vara hemma eller att det förväntades av dem och det blev en kvinnofälla. Nu tycker jag det lutar åt att, återigen kvinnorna, är TVUNGNA att förvärvsabeta av någon outgrundlig anledning. Förstår inte vad som är så "hälsosamt" med att barnen är på dagis typ 10 timmar om dagen från 12 månaders ålder och föräldrarna knappt hinner säga hej till dem och sliter ut sig på sina jobb. Å andra sidan ska möjligheten självklart finnas att jobba om man väljer det, precis som att man ska kunna vara hemma. Och kan och vill man vara hemma och trivs med det när barnen börjat skolan, varför inte?

Nä, i min perfekta värld skulle alla ha möjlighet både att vara hemma och att jobba efter önskemål och både mamman och pappan skulle vara hemma med barnen i perioder - och de skulle också ha tillgång till dagis eller likvärdig verksamhet dessutom.

• Shasti
    Thursday skrev 2011-02-24 14:46:01 följande:
    Varför är alternativet till att kvinnan är hemmafru att barnen går 10 timmar på dagis från 1 års ålder? Varför är inte alternativet att föräldrarna drar ut på föräldraledigheten, delar den lika, och att barnet från kanske 2 år ålder går deltid på dagis medan båda föräldrarna går ner i tid?
    Jovisst, det är väl också ett bra alternativ. Inget fel med det. Valfrihet är bäst.
  • Shasti
    Thursday skrev 2011-02-24 20:35:16 följande:
    Men det framställs ju aldrig som alternativet till att den ena stannar hemma på heltid, utan alternativet anges alltid vara att båsa skulle jobba heltid. Det framstår som oseriöst, och lite proagandamässigt nästan.
    Problemet är väl att det inte är så lätt att kunna jobba deltid. De flesta som har jobb får slita h*cken av sig eller också är man arbetslös.
  • Shasti
    Thursday skrev 2011-02-25 09:28:44 följande:
    Det är ju faktiskt precis så enkelt som att man har en lagstadgad rätt att arbeta deltid när man har barn som inte börjat skolan än.
    Jovisst men dessvärre tror jag inte det ser riktigt ut så i praktiken. Arbetsgivarna vill ha folk som "ställer upp".
  • Shasti
    Thursday skrev 2011-02-25 09:47:37 följande:
    Tja, och då prioriterar den enskilde själv att imponera på sin arbetsgivare istället för att ställa upp för sin familj och sina barn. Det kan säkert ha sina poänger, men kom inte och påstå att det inte handlar om ett fritt val.
    I många fall tror jag inte det handlar om ett fritt val, om alternativet är att bli uppsagd tex (givetvis av andra "officiella" skäl).
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?