• Saaaraa

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Självklart är det okej! Tycker att det är konstigt att folk verkar förutsätta att man ska rusa in i arbetslivet och ha barnen på dagis så fort som möjligt. Jag har varit hemma i 4 år nu, och kommer att vara hemma minst lika länge till innan jag ge mig ut för att jobba. Givetvis deltid när det väl sker. Dottern har dock fått börja på förskola strax efter 3-års åldern men det beror väl främst på att det inte finns några barn häromkring i hennes ålder. Hon mår bara bra av stimulansen och umgänget med andra barn!

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Saaaraa
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:29:29 följande:
    Självklart är det okej! Tycker att det är konstigt att folk verkar förutsätta att man ska rusa in i arbetslivet och ha barnen på dagis så fort som möjligt. Jag har varit hemma i 4 år nu, och kommer att vara hemma minst lika länge till innan jag ge mig ut för att jobba. Givetvis deltid när det väl sker. Dottern har dock fått börja på förskola strax efter 3-års åldern men det beror väl främst på att det inte finns några barn häromkring i hennes ålder. Hon mår bara bra av stimulansen och umgänget med andra barn!
    Kommer ju inte ens börja jobba då, ska ju plugga vidare på distans när jag varit föräldraledig.

Hur som helst, förstår inte hur folk kan ha emot det? Det är väl bara bra att man kan ha möjliheten att vara hemma? Mitt jobb är att se till så att familjen mår bra!
  • Saaaraa
    Lufsan skrev 2011-02-23 23:39:14 följande:
    Det som sägs emot är att kvinnorollen blir nedsmutsad. Att kvinnor sen står utan pension senare i livet. 
    Att pappan eller mamman som jobbar, får mindre tid med barnen.

Framför allt så nämndes det i kvällsöppet att kvinnan nedvärderas genom att vara hemma.
    Att barnen inte mår bättre utav det.

Obs! Inte vad jag tycker utan mot argument som nämndes på kvällsöppet. 
    Hm... mina barns pappa hade jobbat lika mycket även om jag jobbade. Nu tar ju jag hand om städ och matlagning osv. så nu har han ju mer rolig tid över till barnen när han är ledig.
    Jag hoppas att de som faktiskt är hemma i många år tänker över bla pensionsplanen. Det kan man lösa på andra sätt än att arbeta.
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-23 23:45:29 följande:
    Vilka märkliga alternativ att välja på, det går ju inte att rösta med de alternativen.

Klart att man ska kunna välja själv, men samtidigt ska man vara väl medveten om konsekvenserna av sitt val. Jag tror att det är viktigare att barnet har en nära kontakt med BÅDE mamma och pappa. Hemmafru-varianten brukar ju ofta innebära att det bara är mamman som är närvarande till största del och pappan kommer hem och leker lite en stund på kvällen och på helgen. Att DELA föräldraledigheten är det som jag anser vara det absolut överlägset bästa för barnen.
    Men om man faktiskt inte kan dela på föräldraledigheten då? Det är ju inte alla som kan det.
  • Saaaraa
    Tygtiiger skrev 2011-02-23 23:49:46 följande:
    Alltid när jag hör det argumentet så undrar jag i mitt stilla sinne vad som skulle hända om den parten som ABSOLUT inte kan vara hemma skulle bli ensamstående. Om den hemmavarande skulle falla ihop och dö. Skulle man fortfarande inte KUNNA då och vad händer med ungarna?

(Ja, jag gillar att dra saker till sin spets.)
    Självklart går allt om man måste. Ex så har min man eget företag och om han skulle tvingas vara hemma skulle det behövas läggas ner. En ersättare där är inte ett alternativ. Skulle jag dö så kan han göra som alla andra, ha barnen på dagis under sina arbetstider.
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-23 23:50:53 följande:
    Ja? Vad menar du? Vad är din fråga?
    Det måste ju vara bättre för barnen att kunna vara hemma med en föräldrar, om man inte kan dela på föräldraledigheten, än att skolas in på förskola för att det är bråttom ut i karrären av någon anledning. Och bara för att en är hemma på heltid betyder det ju inte att pappan inte är en närvarande förälder, eller hur?
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-24 00:00:34 följande:
    Jag är också egenföretagare och jag har också haft svårt att få det att funka. Men det går visst om man faktiskt vill. De flesta egenföretagande kvinnor lyckas, men väldigt få egenföretagande män. Jag undrar varför.
    Ja, om vi kan flytta in på hans jobb så fungerar det. Han måste vara närvarande där, kan inte ta med sig jobb hem eller så. Det beror nog väldigt mycket på vad man jobbar med.
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-24 00:05:10 följande:
    Det kryllar verkligen av lama ursäkter och alltid är det mannen med eget företag som inte kan. Kvinnan med eget företag kan ju. Oftast är det bara bullshit att mannen inte kan.
    Visst, vi kan stänga stället i 6 månader....80% av hans lön betalar säkerligen räkningarna från hans företag(på ungefär 40.000 som kommer att komma trots att inte han arbetar!) samtidigt som det försörjer honom, våra barn och mig. Mitt CSN-bidrag är ju inte direkt stort att vi kan leva på det.

Men det är klart, jag kan belåna mig och vi kan ta av barnens sparpengar istället. Aboslut, bra ide.
  • Saaaraa
    saxon skrev 2011-02-24 00:15:39 följande:
    Troligast är att han inte måste stänga stället. Man kan trappa ner på uppdragen, jobba varannan dag, hålla företaget vid liv på sparlåga, ta in extern personal, osv. Det är så kvinnor gör och vi fixar det. Jag skulle lätt ha kunnat skylle på precis samma saker som din man gör om jag hade velat överlåta alla dagarna till min sambo, men för oss är det viktigare med två närvarande föräldrar än att företaget ska gå med maximal vinst under den här peroden. Vår familj och din familj prioriterar olika helt enkelt.
    Nej det går inte, vi har redan tänkt på den lösningen. Det går inte runt då - annars hade han förmodligen gått ner i tid. Här handlar det inte om att gå med maximal vinst, utan vi klarar det inte ekonomiskt om han inte arbetar 7 timmar/dag.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?