shitvadjaghatar skrev 2011-02-23 23:59:43 följande:
Ja, men det där är ju så jävla lama ursäkter att man skäms ihjäl. Stå för att den ena vill vara hemma och inte den andra liksom. Självklart kan man dela på ledigheten om man verkligen vill.
Jag har träffat en enda kvinna som faktiskt haft en poäng när hon sa att hon inte kunde dela vab med sin man. Han var nämligen både blind och rullstolsburen - det var helt enkelt inte tryggt för ett litet barn att vara hemma med honom ensam om barnet var sjukt. Jag vet inte hur de gjorde med föräldraledigheten, men jag tror nog att hon fick hans dagar också.
Jag har den största respekt för att andra väljer lösningar för sin familj som vi inte skulle göra. Jag tycker det är bättre på alla sätt att vi båda jobbar deltid än att en är hemmaförälder och den andra jobbar mycket, men andra har andra värderingar och trivs på ett sätt som vi inte gör. Men när man säger att man MÅÅÅÅÅSTE göra på ett visst sätt, och totalt avhänder sig sitt fria val - då blir jag trött. Tydligare, ärligare och faktiskt mer respektingivande när folk säger "jag har valt att göra så här för alternativet är så jävla jobbigt så det är det inte värt!"