• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • Toppenloppan
    Strössel:

Det är klart du vet vad KUB innebär, det var inte min mening om jag formulerade mig annorlundaeller klumpigt på något sätt, det är inte alltid så lätt att kommunicera i skrift på nätet!!

Jag skrev bara hur jag resonnerat, eller jag och maken
    Innan vi visste att vi hade infertilitetsproblem så tänkte jag HELT annorlunda, då var KUB en självklarhet. 
    KLART man ska göra precis som man vill!! Jag har bara klurat så mycket på detta, hur man ska tänka och hur man ska göra och det var de tankarna jag delade med mig av.

Som sagt, ledsen om det lät fel.....
    2011 ska bli ett bättre år!
  • strössel

Loppanlängtan: Det är klart man ska göra vad som känns bäst för en själv. Känns det inte bra att göra det så ska man självklart inte göra ett kubtest.

• Toppenloppan

Strössel: Hjärta

Jo....har bestämt mig för att det bara kan ge mig mer oro men velar ändå!!! Inte likt mitt "ogravida" jag men så är det tydligen just nu  
    Känner ändå att jag måste bestämma mig för det alternativ som ger minst tvivel och inte kräver några beslut....
    Drömsenariot är ju ett KUB med fina siffror men om det inte är det....usch vilka beslut man står inför! Ska man då bara "hoppas" att risken visserligen är strörre för "fel" jämfört med andra i min ålder och lämna det vid det, eller ska man gå vidare???

Någon som vill skriva mer detaljerat hur nu resonnerat så läser jag gärna, tycker detta är URSVÅRT och kan inte riktigt rådfråga maken. Han vill inte ens tänka på möjligheten till skadat barn ELLER att göra ett ingrepp som kan ge MF....tror att om vi pratar om det kommer det hända!!!

• strössel

Loppanlängtan: Jag har inte funderat så mycket över det utan jag visste bara att jag ville göra det. Är inte orolig över själva kubtestet eller vad svaret visar. Jag känner att det är onödigt att gå runt och fundera på det redan nu utan det tar jag den dagen jag är där och göra testet. Det som oroar mig nu är om barnet fortfarande är vid liv i v 12-13 gjorde mitt vul i v 8 (7+0) och det känns långt till v 12-13. Vet inte om jag ska ringa min läkare om ett vul i v 10-11 eller om jag ska vänta till v 12 då ska mvc göra ett ul.

Är det nåt ni tänker på ? Om det fortfarande ser  bra ut där inne som gjort tidigt vul ?

• Shibby 78

Jag tänker inte göra KUB. Anledningen  till det är att det inte spelar någon roll vilka siffror vi får, jag skulle aldrig kunna avsluta graviditeten ändå och jag är inte intresserad av att gå vidare med fostervattensprov heller.
    Om man får 1:50 så är det dåliga siffror, men å andra sidan är det ju 49 chanser att barnet är friskt. Får man 1: 5000 så är det 1 av 5000 barn som är skadat, det kan lika gärna vara mitt? Ingen garanti att det är friskt.

Alla ska självklart göra precis som dom vill, och jag vet att det är väldigt vanligt att göra KUB, men jag har tänkt mycket kring detta och det är vad vi kommit fram till.

Självklart är det ett svårt beslut. En del av mig vill inget hellre än att göra KUB men, nej, vi hoppar över det. Vi har ju en son sen tidigare som är frisk och föddes utan komplikationer så jag chansar att det går lika bra denna gången trots att jag är mycket äldre nu..

Ibland sitter jag dock hemma och velar jag med..

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Kotten, BF 6/10 -11
  • Toppenloppan

Oja, om jag grubblar!!!
    Någon dag har jag mått mindre illa och vips blir man helt paraniod!!

Vi ska göra nytt VUL v 10+0 hos min ordinarie gynekolog, han gör det på alla kvinnor innan man kopplas tills "hans" BM....det känns jätteskönt! Hoppas kunna "flirta" mig till ytterliggare ett UL i vecka 14 eller så, de vet ju hur vi kämpat!

Åhhhhh....tycker du tänkt väldigt klokt avseende KUB, kanske ska man ändå göra det???? Helvete vad svårt det ska vara! Har redan sagt till maken att vi inte ska, jag kommer INTE kunna göra abort om det är Downs syndrom tex....Nåja, får väl klura vidare

• strössel
    Toppenloppan skrev 2011-03-10 11:03:49 följande:
    Oja, om jag grubblar!!!
    Någon dag har jag mått mindre illa och vips blir man helt paraniod!!

Vi ska göra nytt VUL v 10+0 hos min ordinarie gynekolog, han gör det på alla kvinnor innan man kopplas tills "hans" BM....det känns jätteskönt! Hoppas kunna "flirta" mig till ytterliggare ett UL i vecka 14 eller så, de vet ju hur vi kämpat!

Åhhhhh....tycker du tänkt väldigt klokt avseende KUB, kanske ska man ändå göra det???? Helvete vad svårt det ska vara! Har redan sagt till maken att vi inte ska, jag kommer INTE kunna göra abort om det är Downs syndrom tex....Nåja, får väl klura vidare
    Vad skönt med ett vul, jag ska ringa min läkare idag och se om jag får ett till går in i v 10+0 om 2 veckor. Det skulle kännas jättebra att se så att allt  fortfarande ser bra ut. 

Vet vad du menar känner jag mindre symtom då får jag panik och tänker en massa tankar men sen brukar det vara tillbaka dagen efter Skrattande
  • besony

Intressant att ni diskuterar om KUB...

Jag var på ett samtal just idag med en BM om det. Vi har bestämt oss för att göra KUB, blodprovet kommer jag ta när jag är på inskrivningen nästa vecka. Ultraljudet ska vi boka själva. Vi känner att vi hellre vet om barnets förutsättningar. Vi ser det som att ta en sak i taget.

Barnmorskan sade också att det är omöjligt att hitta allting i proven, det man kan "hitta" är de vanligaste avvikelserna. Andra kanske kommer först upp efter man fött barnet trots tester innan. Allting är ju ett risktagande och även rena chansningen.

Är lite nyfiken på om någon av er tänker ta reda på barnets kön? Vi har bestämt oss att inte ta reda på könet, det får bli en överraskning på förlossningen. Glad

• Toppenloppan

OK, hoppas även min BM kan råda oss.....
    Vet ju att det är mycket man inte kan se (är själv läkare, dock vare sig barnläkare eller gynekolog) och att det även kan hända saker i senare graviditet eller vid förlossningen. En av orsakerna till att KUB känns mindre viktigt!
    Ska sluta klura nu och vänta till första besöket hos BM

Vi (läs JAG )kommer vilja veta könet, berättar de inte vid RUL bokar vi särskilt UL senare. Jag har alltid trott det ska bli en flicka först och kallar den lill* i magen "hon". Blir PRECIS lika glad för en kille men kommer det ut en med snopp kommer jag blir ruskigt förvånad så....bättre att veta!!!

• strössel

Beso: Jag har funderat på det och jag skulle egentligen vilja veta men min man vill inte veta förrens vid förlossningen så vi ska inte ta reda på det. Men jag har kikat runt och det verkar ju bara finnas kill eller tjej kläder nu för tiden. Och jag blir lika glad för en kille som en tjej det spelar absolut ingen roll kommer älska den mest i hela världens oavsett vad det blir Skrattande

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !