• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • strössel

Hur ofta går ni till bm ? Jag går varannan vecka fast jag är i v 38 och nu sist för jag inte ta några prover bara blodtryck och vikt och lyssna på hjärtljud och mäta magen. Ska dit igen den 14/10 !

• Shibby 78

Jag går en gång i veckan nu. Oftast tar vi bara blodtrycket och lyssnar på bebis samt mäter magen. Vad gör ni ikväll? Vi kollar på hemmafruarna och äter nybakta kanelbullar. Östra i morgon kl 8:00 och 2 dagar till BF. Kom nu bebis!!!! Med tanke på lä mimar och förvärkar, inga här heller. Bara samma gamla mensvärk. Idag har jag dock känt något nytt, ett surrande i underlivet som jag inte kännt förut. Googlade och det är tydligen bebis huvud mot blygdbenet som kan kännas så.

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • besony
    strössel skrev 2011-10-04 21:14:08 följande:
    Hur ofta går ni till bm ? Jag går varannan vecka fast jag är i v 38 och nu sist för jag inte ta några prover bara blodtryck och vikt och lyssna på hjärtljud och mäta magen. Ska dit igen den 14/10 !
    Jag går varann vecka. Jag var där i torsdags och nästa gång jag ska dit igen är nästa vecka, den 11 oktober. Helt lagom... men jag tycker mig se lite skillnader beroende på vart man bor och hur ens graviditet är. Eller är jag ute och cyklar?

Hittade en bild någonstans om diverse besök under graviditet på en blogg som jag sparat.. Men jag vet inte vilket ställe det gäller.

• DreamBear
    strössel skrev 2011-10-04 15:24:24 följande:
    Är jättekass i magen idag får springa på toan hela tiden, kan det betyda nåt ? Min bebis får inte komma ut nu Glad
    har magvärk men inte så jag viker mig av smärta, mår illa och är jättetrött.

I slutet av vecka 37 hade jag samma problem. Fick springa på toa under natten och var riktigt kass i magen. Enligt min barnmorska är detta vanligt i samband med sammandragningar/förvärkar. Det retar tarmen. Jag mådde bra dagen efter och sedan dess är magen lite upp och ned.
  • DreamBear
    strössel skrev 2011-10-04 21:14:08 följande:
    Jag går varannan vecka och har gjort det den senaste tiden. Sist var för två veckor sedan, då var jag i vecka 38 och barnmorskan sa då att det var sista gången hon skulle kolla socker och blodvärde. Ska dit idag också. Hoppas det är sista gången
  • DreamBear

Vi håller på att renovera hemma och har insett att vi inte kommer att hinna klart innan bebis kommer. Så vi bor i renoveringskaos och kommer att få fortsätta göra det efter att bebis kommit. Kände tidigare att jag ville att bebis skulle stanna i magen så länge att vi hann klart men nu vill jag ha ut denna bebis
    Sov urdåligt inatt igen. Det värker överallt. I ryggen. I magen. I benen. Jag mår illa. Det kryper i kroppen. Men så fort jag får komma upp mår jag bättre. Börjar bli segt att inte få sova på nätterna.

Ska till barnmorskan igen idag. Mäta magen, väga mig och lyssna på hjärtljuden. Sedan ska jag be henne kolla blodvärdet fast hon sa sist att det var sista gången då hon skulle kolla. Men eftersom jag legat lågt och börjat äta järntabletter vill man ju kolla värdet.

• Shibby 78
    Nu är vi tillbaka från kollen på Östra. Fick sitta med ctg nästan en timme och den visade att jag har regelbundna och rätt starka värkar så nu verkar det kanske hända lite saker hoppas vi. Tappen var ännu lite kortare än i måndags men fortfarande bara strax över 1 cm öppen.

Bestämde oss för att åka hem och vila, får se om värkarna fortsätter eller om de stannar av. Barnmorskan tyckte dom var lite för korta ännu så jag hoppas det ska fortsätta och öka på nu. Bf imorgon, kanske man skulle få tillhöra dom 5 % som föder på utsatt dag då för en gångs skull Hoppas!

Bara att se tiden an... 
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • DreamBear
    Shibby 78 skrev 2011-10-05 09:43:07 följande:
    Nu är vi tillbaka från kollen på Östra. Fick sitta med ctg nästan en timme och den visade att jag har regelbundna och rätt starka värkar så nu verkar det kanske hända lite saker hoppas vi. Tappen var ännu lite kortare än i måndags men fortfarande bara strax över 1 cm öppen.

Bestämde oss för att åka hem och vila, får se om värkarna fortsätter eller om de stannar av. Barnmorskan tyckte dom var lite för korta ännu så jag hoppas det ska fortsätta och öka på nu. Bf imorgon, kanske man skulle få tillhöra dom 5 % som föder på utsatt dag då för en gångs skull Hoppas!

Bara att se tiden an... 
    Spännande! Håll oss uppdaterade och stort lycka till!!
  • strössel

Shibby: Hoppas det sätter igång rejält och att bebis vill ut Glad

Kenai: Samma här vi renoverar med inte vi men hantverkare, och vi var där igår och jag klagade på den vita tapeten i bebisrummet så idag fick dom riva ner den igen och göra om. Och jag var inte nöjd med färgen på toan för jag tycker att den gamla färgen lyser igenom så vårt kommer ta längre tid med så typiskt. Jag har med värk överallt känns inte alls bra jag mår bättre på kvällarna än på dagarna.

• DreamBear

Tillbaka från barnmorskan och det besöket gick inte riktigt som väntat. Bebis har gått från fixerat läge till ruckbart/rörligt. Bm trodde det berodde på att det nog fanns mycket plats därinne. Men hon är en svammlig tant som jag har lågt förtroende för. En vecka kvar till bf och det blir bedömning om två veckor om inget hänt innan dess. Men jag ska tillbaka till bm nästa vecka för en extra koll.

Blodvärdet hade gått upp

Sedan skulle hon lyssna efter hjärtljuden. Återigen direkt efter att hon klämt rejält på min mage. Hjärtljuden var för höga, låg på 170,  så vi fick sätta oss i väntrummet medan hon träffade en annan patient innan vi åter fick komma in för att lyssna. Då pendla hjärtljuden mellan 128 och 150. Detta var tydligen bra enligt henne.

Känns lite sisådär just nu. Orolig över att inte bebis är fixerad längre. Och sedan blir man ju fundersam över hjärtljuden. Men men. Jag måste försöka lita på bm även om jag har svårt för det. Hon borde ju veta vad hon gör.         

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !