• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • stor grön drake

vad trevligt att fler än jag surfar vagnporr Solig

och jag vet mycket väl att södra sverige har ett jädra överflöd av vagnar i nyskick för priser som man kbnappt får en rosthög för här *tjurar*

Min knarkarbana började i mitt förra liv, där vi ca 1 helg i månaden hade ett extra barn i familjen. När det planerades bebis måste vi söka vagn som funkade som syskonvagn, men även som singel. Detta var innan P&T osv hittade hit i någon större utsträckning. Föll pladask  för Quinny 4XL plus/tandem (den hette olika i olika länder) och såldes givetvis inte norr om Polen.
    Hade faktiskt en deal på gång med en kille som skulle bila ner med sin fästmö om att de skulle köpa en åt mig, när förhållandet sprack. Men jag blir fortfarande svag i knäna när jag bildgooglar den och det kommit nya bilder... Detta är verkligen min ultimata vagn om man har 2 år mellan...

• Alexis mamma
    Uliise skrev 2011-02-10 11:05:56 följande:
    Två bilder från Blocket som jag hade på datorn med de stora danska Emmaljungorna De har de där knasiga bromsarna också, har sett dem på vagnr på "unga mödrar" från danmark, vet inte riktigt hur de fungerar.

Jag såg förresten precis en sådan vagn som är på nedersta bilder här nere, i färgen jungle, här i Karlstad i somras. Turistande danskar (hördes) som hade en 1-1½ åring sittandes i vagnen.

De fungerar helt enkelt så att man har liggvagnen mkt längre :) I Danmark sover alla barn på dagis och hos dagmammor ute, därför behövs en rejäl vagn att sova i ganska länge. Dessa har ett ligg,ått på 98 cm för det mesta, så de kan sova i dem upp till treårsåldern ungefär.

När barnen är i ettårsåldern använder man fortfarande vagnen tillsammans med ryggplatta och sele. De har grymt stort shoppingutrymme under  - kanon i köpenhamn! (men jag har sålt min för rulltrappor var ingen höjdare med den bromsen) Eller så kan man göra som en pappa som jag såg - o lägga storasyster på en filt i varukorgen när hon blir trött! *skratt*

De är faaktiskt jättesköna att köra, riktiga monstervagnar i snön! Och bromsarna ser ut som de gör och finns både fram och bak för att den inte ska välta när barnet sitter upp :) 
  • Alexis mamma

...och för övrigt anmäler jag nmig oxå här - har haft över 20 vagnar till tre barn...men inte så många nya och har därför inte förlorat så mkt på det hela, haha! Just nu har jag en emmaljunga duo edge från 2003, älskar ryggplattan! Tycker den e smidig och ombonad och funkar på landet. Och så har vi ett vrålåk för långpromenader - en Silver Cross. Inte helt smidig att slänga in i bilen (men den får plats utan problem) men bara såååå underbar. från 1980, får kommentarer jämt om den ;). Det är hemmavagnen som lillen åker i när vi går till dagis, öppna förskolan osv samt sover i på altanen osv.

Och så har vi den lilla smidiga - casualplay vintage, bilstol o vagn i ett. Perfekt när man ska iväg o shoppa t.ex eftersom chassit t.om går in i bakluckan på makens aygo! (där det knappt går in mer än 2 matkassar...

För övrigt är nog emmaljunga o silver cross mina droger.... ;) 

• Uliise
    stor grön drake skrev 2011-02-10 18:02:01 följande:
    Gesslein Panorama är ju oxå en vagn man blir svag i knäna av, speciellt de med några (många) år på nacken
    Jasså gillar du den också? Visste inte att du gillade retrovagnar, och ja Panoraman är underbar!
    Alexis mamma skrev 2011-02-10 17:51:35 följande:
    De fungerar helt enkelt så att man har liggvagnen mkt längre :) I Danmark sover alla barn på dagis och hos dagmammor ute, därför behövs en rejäl vagn att sova i ganska länge. Dessa har ett ligg,ått på 98 cm för det mesta, så de kan sova i dem upp till treårsåldern ungefär.

När barnen är i ettårsåldern använder man fortfarande vagnen tillsammans med ryggplatta och sele. De har grymt stort shoppingutrymme under  - kanon i köpenhamn! (men jag har sålt min för rulltrappor var ingen höjdare med den bromsen) Eller så kan man göra som en pappa som jag såg - o lägga storasyster på en filt i varukorgen när hon blir trött! *skratt*

De är faaktiskt jättesköna att köra, riktiga monstervagnar i snön! Och bromsarna ser ut som de gör och finns både fram och bak för att den inte ska välta när barnet sitter upp :) 
    Jo jag vet att liggdelarna används längre där
    Majken 100421
  • Lövan1977

Kul tråd...tur att det det inte bara är jag som handlar och byter vagnar hele tiden.

Till son nr 1 har jag haft:

Ny Emmaljunga citycross med älgar på -2006 min första vagn som solblektes skitfort. Såld nov 2006-2007

Ny Carena easy-slit och slängvagn i bilen. 2006-2007. Hamnade på tippen.

Beg Teutonia timmy  -svartblårutig med små fula hjul och en sufflett som knakade. Var egentligen bra men ville ha något annat då sonen fyllde upp hela vagnen med overall och allt.  Han sår så stor ut i den. Såld.

Brio race 07- turkos. snygg sommarvagn åt sonen på 1.5år. Den drog snett efter ett tag.  Sålde den när jag fick syn på:

Emmaljunga scooter lucky summer edition......snygg men lite tjejvarning över den. Sålde den när jag fick byta till en mindre bil.

Beg Emmaljunga softy från 2004. Värdens bästa sulky för 200kr - rullat många mil - hjulen rullar än som en lådbil. Vagnen hade gjort sitt och säckat ihop.

Till son nr 2:

Beg svart  Emmaljunga classic liggvagn. Bra vagn som till slut chassit gick sönder.

Teutonia mistral - 07 gråsvart. Bra vagn som dock tappade handtaget fort man körde över gupp. Skänkt till rumänieninsamlingen.

Emmaljunga cerox - helsvart - bra vagn som drog snett när vi hade ståbräda till. Lämnade in den på service, sen sålde vi den.

Beg Brio Nova - blå vit - jättesnygg. Handtaget gick sönder efter ett antal promunader i backar med ståbräda. sålde klädslen.

Beg Brio kombi - bra vagn vi haft nu i vintras. såld till en glad farmor:)

Ny svart Emmaljunga scooter 2.0 - sålde den efter två veckor. Liten och trången över bågen - svår att köra i snön. Dumma stänk skydd.

Brio race - turkos igen- med lufthjul. Såld efter ett halvår då den var så liten med overall och allt.

Beg Emmaljunga scooter - har kvar

Brio sitty 2010- har kvar men vill sälja då det är bättre plats i scootern.

Sugen på Nya Brio spinn......eller kronan sulky. (fast den är väl liten den oxå.....)

• Alexis mamma

älskar oxå panoraman...men har inte hittan nån i rätt färg :)

• stor grön drake

Jag gillar iof de nya med, fast på ett annat vis. blir inte knäsvag av dem, utan ser det praktiska i att i en sån hade sonen accepterat liggdel längre, för han vägrade efter att ha åkt extravagnen i några veckor (pga att den var framme, för jag sydde tillbehör) och den har fönster i huvudhöjd när man använder den som liggvagn.

• Nomen

Lövan1977: Kronan sulkyn ÄR jättebra! Otroligt rymlig för vinterklädda barn + TJOCK åkpåse...

Hej, jag heter Ida och är vagnmissbrukare...

Vi har haft:

Emmaljunga Edge med sportchassi i Jungle lime - superfin! Tyvärr sålde jag den när vi väntade vårat andra barn eftersom jag trodde att vi bara behövde en dubbelvagn då... Ångrar...

Så då köpte jag en phil o teds sport - smidig, men jag tyckte inte åkkomforten var sådär toppen för barnen, så jag sålde den snabbt!
    ...och köpte en Brio Double Wave, som var oootroligt lättkörd. Men sålde den efter några månader för den stod mest oanvänd, och vi har Sveriges minsta hall...

Hittade en Jättefin Brio Sing i fuxia på köpbarnvagn (duo) för 3000 spänn! Total avsaknad av fjädring, så lillan HOPPADE runt i liggdelen... bytte mot en beggad City cross med ctykorg. Citykoren var i proforest (sååå söt). Tyvärr var sittdelen i grey camo vilket nog är den fulaste barnvagns"färgen" jag sett... men tänkte att man kunde köpa ny klädsel... skulle kosta över 3000 spänn visade det sig! Så jag bytte till en soft pink och senare till en copper. Men så sålde jag allt och köpte en 2010 city cross i sunset

Köpte en scooter från 2006 till sonen (strike), sålde den och köpte en scooter 2.o i lime. Blev vansinnig på det minimala benutrymmet och sålde den... köpte en kronansulky som var suverän!

Köpte även en gammal emmaljunga twin classic från 2004 att ha till och från dagis, hade den nog flera (!) månader i min ägo!

Nu har vi kommit till januari 2010...  Bytte city cross klädseln mot en i pink check (troligtvis världens fiiinaste färg), sålde sedan citycrossen några månader senare  (dottern ville baaara åka framåt) och fick en jättefin scooter i pro red av mamma.

Valde mellan att sälja scootern eller kronan (vi använde knappt vagnarna) och det blev kronan, för scootern var ju så fin...

För c:a en månad sedan bytte jag scootern mot en brio spin i svart/rött - underbar!

Har även en EL softy i soft lime som vi köpte våren 2007!

Theodor 2007 & Saga 2009
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare