Uliise skrev 2011-02-10 11:05:56 följande:
Två bilder från Blocket som jag hade på datorn med de stora danska Emmaljungorna
De har de där knasiga bromsarna också, har sett dem på vagnr på "unga mödrar" från danmark, vet inte riktigt hur de fungerar.
Jag såg förresten precis en sådan vagn som är på nedersta bilder här nere, i färgen jungle, här i Karlstad i somras. Turistande danskar (hördes) som hade en 1-1½ åring sittandes i vagnen.
De fungerar helt enkelt så att man har liggvagnen mkt längre :) I Danmark sover alla barn på dagis och hos dagmammor ute, därför behövs en rejäl vagn att sova i ganska länge. Dessa har ett ligg,ått på 98 cm för det mesta, så de kan sova i dem upp till treårsåldern ungefär.
När barnen är i ettårsåldern använder man fortfarande vagnen tillsammans med ryggplatta och sele. De har grymt stort shoppingutrymme under - kanon i köpenhamn! (men jag har sålt min för rulltrappor var ingen höjdare med den bromsen) Eller så kan man göra som en pappa som jag såg - o lägga storasyster på en filt i varukorgen när hon blir trött! *skratt*
De är faaktiskt jättesköna att köra, riktiga monstervagnar i snön! Och bromsarna ser ut som de gör och finns både fram och bak för att den inte ska välta när barnet sitter upp :)