• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • holy shit
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:24:22 följande:
    Ja, men jag tror att det är lika mellan låg och högutbildade. Att ingen läser mer än vad den andre gör.
    Fast statistik och forskning visar att fallet inte är så.
  • Snöviolen
    holy shit skrev 2011-02-08 22:42:58 följande:
    Fast statistik och forskning visar att fallet inte är så.
    Ja men då kan vi ju tro på statistiken om att det är mer invandrare som begår brott än svenskarna då.
  • k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:55:37 följande:
    Ja men då kan vi ju tro på statistiken om att det är mer invandrare som begår brott än svenskarna då.
    Fast nä, det är det ju inte. I fallet med högläsningsstatistiken är det tillfrågade som har svarat på frågan om hur mycket de själva läser för sina barn. Vad gäller brottstatistik är det betydligt fler faktorer inblandade. För övrigt begår inte invandrare fler brott än svenskar, tvärtom dominerar svenskar brottsstatistiken, men för gruppen invandrare finns det en överrisk. Ska man ställa sig skeptisk till tidningsrubriker eller statistik bör man ju veta vad man ska ställa sig skeptisk till.
  • k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:24:22 följande:
    Ja, men jag tror att det är lika mellan låg och högutbildade. Att ingen läser mer än vad den andre gör.
    I den undersökning jag läste, så handlade det inte om mer, utan oftare. Det vill säga fler tillfällen. Och jo, det är faktiskt skillnad. Men återigen så suddas de skillnaderna ut när tillgången till litteratur i hemmet är god, det vill säga, att man gör regelbundna biblioteksbesök eller är medlem i någon bokklubb. Det är ju jättepositivt!
  • Brasset

Har eftergymnasial utbildning och läser varje dag. 
    Det är väl rätt vedertagen information, att lågutbildade läser mindre för sina barn...?  

• Mizuki

Har bara gymnasieutbildning (eller inte ens det, har en termin kvar på komvux) men läser ett antal barnböcker för barnen varje dag och varje kväll nattar vi dem med en timmes högläsning ur någon kapitelbok.

• Abby76

Vi har båda eftergymnasial utbildning och läser ofta för vår dotter, som regel flera gånger om dagen. Mina föräldrar läste mycket för mig när jag växte upp, trots att de inte hade eftergymnasial utbildning, mamma hade bara gått ut 9:an. Tror att det har bidragit mycket till att jag själv har läst så mycket och väljer att läsa för min dotter mycket.

• lördagsgodis

Jag är undersköterska i grunden men har varit hemmamamma nu i över 4 år och kommer fortsätta med det några år till och jag läser för barnen flera gånger om dagen, medan min man som är högskoleutbildad och har ett bra jobb med bra lön inte läser lika mycket för dom, kanske 2-3 gånger i veckan.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • puss

eftergymnasial utb, läser varje dag.

pappan samma sak.

up yours
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!