• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • Plärtan

Jag har endast gymnasial utbildning (men börjar högskola till hösten ).

Jag läser för min son 30-60 minuter varje dag och har gjort det sen han var någon månad gammal. Han är nu snart 2 år och älskar böcker, dessutom kan han namnet på de flesta bokstäver och pratar bra för sin ålder. Jag tror verkligen läsning är bra för barns utveckling och att det inspirerar de att fortsätta läsa även som vuxna.

• Svanungen

Jag har aldrig gillat att läsa HÖGT, därför har inte våra barn hört många sagor under årens lopp. Däremot gillar jag att läsa tyst, vilket jag har fört vidare till barnen. Så trots brist på högläsning har de alltid legat på topp när det gäller deras egen läsning. Så mycket böcker per vecka blir det men var och en för sig.

• MammaPlutt

Min mamma gick inte ens gymnasiet och hon läste minsann sagor för mig redan när jag låg i magen.

• Tonx

Jag läser minst en gång om dagen för mina barn. (Har precis börjat min första universitetskurs i Svenska språket).

Är väldigt intresserad av språk och litteratur så det faller sig naturligt att det blir mycket böcker och läsande hemma hos oss.

• Toka2

Jag fick ljuga i omröstningen och ta det som låg närmast sanningen; tekniskt sett har jag inte gått färdigt gymnasiet, utan bara grundskolan. Min man har inte gått gymnasiet. Här läser vi varje kväll, och ibland på dagarna med.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • NiXxI

Läser varje kväll för barnen. Läser på universitet just nu igen.
    Men redan när äldsta dottern var liten (hon blir 14 år nu) så läste jag böcker och sjöng varje kväll.

Trodde icke att de tu tingen hängde ihop så utan har alltid trott att det är betingat på den egna litteraturkänslan.

Har alltid älskat böcker och slukar så många jag kan. Vi hade turen att ha skolans bibliotekarie som fröken i årskurs 1-6 och hon hade högläsning minst tre gånger i veckan  

Kanske hon som triggade min lust för böcker... 

jahapp
  • Matillin

Hm jag tror inte den här omröstningen blir så rätt visade med tanke på att högsta alternativet är 1-2 g i veckan.
    Vem läser inte så sällan för sina barn obilad eller ej?
    Vi läser för barnen varje kväll.

• Indianica

Spännande omröstning det här, just nu är det i stort sätt lika stor andel hög- som lågutbildade som iaf läser oftare än en gång per vecka Men...man funderar lite på om det mest är de som läser mycket för barnen som svarar kanske, om nu mer än en bok klassas som "mycket" (det kan ju också variera väldigt mycket).

Jag vill inte klaga på omröstningen allt för mycket, men tycker egentligen också man ska ta med vad för sorts böcker man läser. Det kan ju vara väldigt blandat, men att en person läser en pekbok per dag för sin bebis kanske är något som oftast sker oavsett utbildningsnivå?

Och pekböcker i all ära...men hur många läser t ex böcker som Harry Potter för sin åttaåring? Ställs den frågan tror jag skillnaden skulle bli markant, då ett stort problem också är att föräldrar oavsett utbildningsnivå överger högläsningen när barnet knäckt läskoden, men det är långt ifrån samma sak att staka sig igenom en bok när man är liten, som att få lyssna. Barn som får fortsätta att lyssna på berättelser i många år fortsätter däremot att utvecklas språkligt, kognitivt och mentalt.

• Phlippan87

jag läser för min dotter varje dag och jag har, ve och fasa, bara gymnasiekompetens...
    jag skulle snarare tro att det är tvärtom, akademiker har ofta mer krävande arbeten och många (fördomar ja) arbetar ofta övertid osv så de spenderar mindre tid med sina barn och därför har de inte samma möjlighet att läsa för dem. (jag har redan sagt att det är mina fördomar)
    jag går regelbundet till biblioteket både för min och för dotterns del, bokklubbar har vi dock skippat då vi har mängder med böcker redan innan och jag väljer hellre bok själv än får ett paket med diverse "skräp" som jag får betala alldeles för mycket för. när hon blir äldre kommer hon självklart få gå med i någon bokklubb om hon själv visar intresse för det, jag var medlem i 3 st samtidigt men då var jag så pass stor att jag läste böckerna själv (plöjde igenom minst 2-3/vecka)

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Shaun the sheep
    Toka2 skrev 2011-02-08 16:18:29 följande:
    Jag fick ljuga i omröstningen och ta det som låg närmast sanningen; tekniskt sett har jag inte gått färdigt gymnasiet, utan bara grundskolan. Min man har inte gått gymnasiet. Här läser vi varje kväll, och ibland på dagarna med.
    Precis samma här, förutom det med mannen!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!