• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • 5busar

Läser nästan dagligen för mina barn, vi går sällan till biblioteket med det beror på att vi har ett berg av böcker humma som vi väljer och vrakar ur. kommer det upp funderingar eller något som de är nyfikna, intresserade av så letar vi info på nätet, uppslagsböcker och på biblioteket.

• chobokid

Frågan är lite irrelevant på den här sajten eftersom här hänger oftast medelklasskvinnor som förmodligen har någon slags högre utbildning. Låginkomsttagare har inte tid att hänga här, de måste jobba eller göra andra vardagliga saker. 

• k girl

Så med andra ord ljuger de som inte har gymnasie-- eller eftergymnasialutbildning som svarat i denna tråd?  För övrigt rörde det sig om lågutbildade, inte låginkomsttagare. Man kan ha högre utbildning och ändå vara låginkomsttagare. Medelklasskvinnor tenderar för övrigt också att göra vardagliga saker, inte tusan har då jag någon tjänstekvinna som tvättar och städar åt mig.

• Aulielva

De som inte läser för sina barn har hellre inget intresse av att gå in under forumet "barnböcker"...

Jag älskar att läsa,båda själv och för barnen. Att komma hem från bibblan med 12-14 nya barnböcker några gånger i månaden är jättekul :) Jag är lågutbildad, och det är även min sambo.

• k girl

Men... jag går sällan in i olika forum, jag kollar de senast uppdaterade...

• Ellen Dellen

Glöm inte att fortsätta läsa för barnen även när de kan läsa själva, och prata om det ni läser. Be dem sammanfatta det ni läste dagen innan, hitta likheter och skillnader med andra böcker ni läst eller egna erfarenheter! Då utvecklas läsförståelsen! Även om man "kan läsa" behöver det inte betyda att man har god läsförståelse.

Det var allt från svenskläraren????

• AnnelieW

Varken maken eller jag har gått gymnasiet men läser varje dag högt för sonen som är 3,5 och har alltid gjort. har gjort det med dem stora barnen också som är 13,16,17 dem älskade att lyssna på saga länge så satt ofta i soffan med alla dem stora och läste

• Majsan70

Jag avskyr att läsa högt och har varit väldigt sparsam med det genom barnens uppväxt. Det finns bra ljudböcker och de har lyssnat på det istället. Mysa vid läggningen har vi gjort ändå. Jag har "bara" gymnasieutbildning. 

Barnen uppskattar litteratur ändå och läser gärna och mycket.

• bodimit

Fanns ingen som jag egentligen kunde rösta på (eftersom jag bara avslutat högstadiet)
    Men jag röstade på gymnasial och mer än 1-2ggr i veckan

• Honungsblomman

Jag har, än så länge, endast en gymnasieutbildning.
    Här hemma läser vi minst en saga varje kväll.
    Då och då händer det att vi läser en drös böcker i soffan mitt på dagen - om vi är lediga och vädret ute inte är det roligaste, t ex.

Så, ja, 7 gånger i veckan som minst.

• MxMeNow
    Ellen Dellen skrev 2014-06-09 21:05:46 följande:

Glöm inte att fortsätta läsa för barnen även när de kan läsa själva, och prata om det ni läser. Be dem sammanfatta det ni läste dagen innan, hitta likheter och skillnader med andra böcker ni läst eller egna erfarenheter! Då utvecklas läsförståelsen! Även om man "kan läsa" behöver det inte betyda att man har god läsförståelse.

Det var allt från svenskläraren????

• Natulcien

Vi har läst för sonen sedan han var 3 månader. Det har nog inte gått en dag utan läsning sen dess.
    Nu är han snart 4 år, och vi läser oftast 3-4 böcker om dagen. På helgerna närmare 10 böcker eftersom vi då ofta har en längre lässtund mitt på dagen också.
    Vi har båda högskoleutbildningar.

• Josephine96

Skitsnack, ingen av mina föräldrar gick ens klart högstadiet och jag lånade 10-20 böcker på biblioteket i månaden typ. Ägde även själv massa böcker och min mamma läste ofta högt för mig. Beror helt på hur intresserade föräldrarna och barnen är av böcker.

Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!