• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • Candra

Bara klar med grundskolan och läser massor varje dag och gjort sen dottern föddes. Dock så har jag aldrig sett mig som "lågutbildad" då jag har för avsikt att plugga vidare i höst. Varit mammaledig senaste 1,5 åren.

• amalie79

Jag är uppvuxen med lågutbildade föräldrar som tyckte högläsning var jätteviktigt. De läste för oss varenda kväll, och vi äldre syskon tog vid och läste för vår bror som är mycket yngre.

Jag lärde mig läsa vid fem års ålder och blev alltid uppmuntrad, fick så mycket böcker jag ville ha.
    Jag har inga egna barn ännu men köper gärna böcker till mitt gudbarn och andra kompisars barn. Jag tycker det är jätteviktigt, man lär sig så mycket och det är nyckeln till en helt fantastisk värld!

• RosaNapp

Har gymnasieutbildning och läser för mina barn minst en gång om dagen, oftast fler. Sagoläsning på kvällen och en gång på dagen.

Barnen är 5 år, 3 år, 2 år och 9 månader.

Att läsa och att räkna är något jag tycker är viktigt och försöker därför få in det i det dagliga umgänget med barnen.

• Selma1966

Treårigt gymnasium och läser dagligen för vår treåriga son som adopterades förra året. Första månaderna var han skeptisk pga språket men nu går vi igenom minst 10 sagor per dag, trots att jag nyligen började arbeta igen. I gengäld läser hans pappa många sagor dagligen också nu när han är föräldraledig. Jag läser nog mest böcker själv i min bekantskapskrets trots min rel låga utbildning. Den läsglädjen vill jag dela med mig till sonen av.

• Jelenas

Jag har också "bara" gymnasieutbildning och försöker läsa så mycket det går. Äldsta sonen läste jag varje dag för och den yngsta så fort jag hinner. Han har ännu dock inte ro att sitta stilla och lyssna men vi tragglar på.

• Ellen Dellen

Läser massor varje dag för båda barnen, 2,5 och 5 år gamla.
    Glöm inte att fortsätta med högläsning även när barnen börjat läsa själva! En annan sak som man borde göra mer är att berätta sagor och berättelser fritt, alltså utan bok. Då stimuleras barnens fantasi än mer!

• smucken

Har bara gymnasial utbildning - läser mer än 1-2 gånger i veckan

Jag läser dagligen för mina tjejer.
    1åringen, ett par gånger om dagen när hon har ro att titta i en bok eller två.
    8åringen, varje kväll, 30-60 min. Just nu läser vi "Harry Potter och hemligheternas kammare", det är kapitelböcker som gäller. Hon (och jag) älskar det, och jag kan tänka mig att hon vill fortsätta med det ett tag till i samband med sänggående.
    Min förhoppning är att lilla tjejen ska tycka att det är lika mysigt, lika länge!

Har läst för båda sedan dom föddes.

Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!