• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • GrannenUnder

Nu var det här typ 20 år sedan, tiderna kanske har ändrats - men min pappa, som utan tvekan faller inom ramen för "lågutbildad" läste för oss varje dag, ofta flera gånger. Han gjorde alltid röster och ljudeffekter till det han läste, så vi älskade att lyssna! När min högutbildade mamma (kanske är en ovanlig kombination..?) väl tog ner en bok för att läsa ville vi inte lyssna, hon läste så sakligt och tråkigt!

• tezzypoo

Jag gick aldrig klart gymnasiet då jag fick barn ganska ung,
    Läser för min son 2-3ggr per dag 

• cloudberry79

Är lärare och läser varje dag för mitt barn. Min make med gymnasieutbildning läser också. Oftast turas vi om, sonen verkar inte ha någon preferens för vem han tycker läser bäst, men det är oftast mig han ber om saga.

If you love me - please don't feed me!
  • Eisa

Eftergymnasial utbildning och tvingas läsa för pojken varje kväll (han accepterar inte annat).

Inte en käft läste för mig när jag var liten dock. /Bitter

• Mandel

Vi har gymnasieutbildning båda två och läser för barnen varje kväll.
    Är jag ensam om att lägga dem kan det ibland hända att jag läser en saga tillsammans med dem båda. Annars får de varsin saga i sina sängar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • k girl
    Boothwalker skrev 2011-02-09 13:32:43 följande:
    Jag tror det är skillnad från person till person. Och jag gillar INTE generella påståenden om saker som har med utbildning, kön eller andra oväsentliga saker att göra =)
    Generaliserar man när man säger att färre kvinnor är företagsledare och chefer?
    Generaliserar man när man säger att färre kvinnor går tekniska och naturvetenskapliga utbildningar?
    Generaliserar man när man säger att män överlag tar ut mindre föräldraledighet än kvinnor?
    Eller att kvinnor tjänar mindre för samma jobb?
    Eller att flickor får prata mindre i klassrummet?
    Eller att fler män begår brott än kvinnor?

Att göra svepande generaliseringar av typen "pojkar gillar traktorer och bilar, flickor leker med dockor" är väl än sak. Men jag finner det roande att man inte "gillar" generella påståenden som handlar om statistiskt säkerhetsställda  samband.
  • slangbella

Jag har akademisk examen och läser inte särskilt ofta för min son. Det är nog en kombination av han hellre gör något annat och att jag är lat. Men jag kan tänka mig att hans intresse blir större för det i takt med ålder (han är snart 2.5 år). Och då får jag väl skärpa mig

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • vimsigastemamman

Jag har gymnasialutbildning min man saknar det. Vi läser saga varje dag för barnen och lånar även hem böcker mestadels blir det de bokpåsar som finns på dagis vilka är sammansatta av biblioteket och byts ut till varje termin.

• Makka Pakka

Har högskoleutbildning men läser knappt 1 ggr/vecka för sonen för han är totalt ointresserad av det.. han är mer för att rita i dom istället..

Både jag och speciellt min man läser böcker. Min man kan läsa 2 böcker i veckan.. Han har bara gymnasieutbildning..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!