• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • Skottan

Vi läser bok nästan varje dag när han ska somna jag har endast gymnasie utbldning.
    Pappan som sonen är hos 1 dag i veckan är den som mest puschat att de ska va läsning vid nattning varje dag. Han har bara gått grundskola.

• holy shit

Jag har gymnasieutbildning, men läser på universitet nu. Läser minst 20 minuter dagligen för mitt barn.

• Elli47

Jag har gått 2-årig yrkesinriktad gymnasielinje och har även en specialutbildning, om den räknas till högskola är tveksamt men jag har gått på en flygledarskola iallafall

Jag har läst varje kväll för mina barn, men nu blir det inte så mycket eftersom barnen hunnit bli 11 och 8 år, men 8-åringen vill fortfarande höra sagor då och då, nån kväll i veckan blir det.

• Kabbela

Jag har eftergymnasieutbildning, min man har gymnasieutbildning, vi läser för vår tjej varje kväll, och jag läser varje dag.
    Är det inte så att barn som någon läst för ofta, är uppvuxen med böcker och sagor klarar sig bättre akademiskt?

• snillis

Jag och maken har universitetsutbildning och vi läser för våra barn varje dag.
    Vi är båda uppvuxna med icke-akademiska föräldrar och det lästes inte i någon större utsträckning våra ursprungsfamiljer. Det enda jag minns att mina föräldrar läste var Askungen

• queenofangels

har bara gymnasie utb men läser för min dotter minst 2-3 böcker om dagen!

• Utopia

9 årig grundskola/ alt ingen utbildning fanns inte som alternativ men jag läser saga varje dag för mina barn.

021229, 040817, 070111, 100102 jaochfamiljen.blogg.se
  • redneck girl

jag har gymnasie utb och läser i princip varje kväll för de yngsta som inte läser själv .så i mitt fall stämmer det inte. jag läser själv mycket med. älskar att läsa=) har mycket barnböcker och vi går på bibblan.

• Bonanza

Lite väl lågt "högsta" alternativ ändå?

Vi läser väl i snitt en bok om dagen för våra barn. Vissa dagar blir det mer, andra mindre. Men oftast minst en godnattsaga.

• Pyrro_b

1-2 ggr per vecka är ju fortfarande lite. Tycker intervallet borde ha varit typ mer eller mindre än 5 böcker i veckan för att ge NÅN fingervisning. Tror att väldigt många läser 1-2/vecka men färre läser 5/vecka så vilka är det som läser många?

Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!